سیر تا پیاز نگهداری، تکثیر و نیازهای پپرومیا کاپراتا

گلدانی مینیاتوری و همیشه سبز

پپرومیا کاپراتا گیاهی لوکس و مینیاتوری از خانواده فلفل‌هاست. این گیاه با بیش از هزار گونه مختلف، از گیاهان همیشه سبز با برگ‌های زیبا و معمولا بالارونده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۶۴

این گیاه زینتی دارای ساقه‌های کوتاه و برگ‌های قلبی‌شکل به رنگ‌های سبز، قرمز و ... است که از قسمت مرکزی آن بیرون می‌آیند. گل‌های آن سفیدرنگ و به‌شکل گل‌‌آذین سنبله است و طول آنها به ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد و از اوایل فصل بهار تا اواخر پاییز نمایان می‌شود.

ارتفاع پپرومیا تقریبا به ۸ تا ۲۵ سانتی‌متر و گسترش آن به ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد. پپرومیا کاپراتا به‌‌دلیل برگ‌های مینیاتوری و شیک خود و از همه مهم‌تر نگهداری راحت، گیاهی بسیار مناسب برای منزل یا میز کار است؛ به‌خصوص اگر رنگ سبز پپرومیا در گلدان سیاه سفالی کاشته شود، بسیار دلنواز است.

آبیاری   

 مهم‌ترین قسمت در نگهداری این گل فقط آبیاری است که با درنظرگرفتن آن دیگر خیال‌تان راحت است. خاک این گل نه باید همیشه خیس باشد و نه اجازه دهید خاکش خشک شود. هنگامی که خاک خشک شد، آن را از زیر گلدانی مثل بنفشه آفریقایی آبیاری کنید.

نور   

 این گیاه نیازمند نور کم و غیرمستقیم است و در صورت قرارگرفتن در معرض نور خورشید، آسیب می‌‎بیند همچنین این گیاه در زیر نور چراغ‌های فلورسنت نیز به رشد خود ادامه خواهد داد.

دما   

بهترین دما بین محدوده ۱۸ الی ۲۵ است، کلا گیاهان گرمای بیشتر از حد را با رطوبت بیشتر از حد تحمل می‌کنند.

بیماری‌ها و درمان   

برگ‌ها رنگ‌پریده و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است. هر‌دوهفته یک‌بار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.
رنگ برگ‌ها زرد و سطح زیرین آنها پر از تارعنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است. گیاه را هر دوهفته یک‌بار با سم کنه‌کش سمپاشی کنید. غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.
کپک خاکستری روی ساقه‌ها است: قارچ بوتری تیس عامل آن است که از هوای سرد و مرطوب ناشی می‌شود. با سم قارچ‌کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرم‌تری منتقل کنید. غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف کنید و آبیاری را کاهش دهید.
به نظر می‌رسد برگ‌ها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است. اجازه دهید سطح خاک گلدان را در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری کنید. آبیاری‌های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید. آب زیرگلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.
برگ‌ها خم می‌شوند: به گیاه زیاد آب داده‌اید. اجازه دهید بین دو آبیاری، خاک خشک شود. شاید هم گیاه تشنه و هوا خشک است. فورا آبیاری کنید. بهتر است گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید.

تکثیر گل پپرومیا   

 تکثیر این گیاه نیز به روش قلمه‌زنی ساقه و برگ انجام می‌‎شود. برای تکثیر این گیاه مخصوصا نوع کوچک آن، بهتر است برگ‌ها را با دمبرگ، از اواسط بهار تا اواسط تابستان جدا کنید و دمبرگ را با حفظ حدود ۵/۲ تا ۳ سانتی‌متر از طول آن با یک چاقوی تیز ببرید. سپس برگ‌ها را در یک ظرف مسطح حاوی کمپوست بذر و قلمه فرو‌کنید و بعد از آن یک آبیاری سبک انجام دهید. پهنک برگ باید با خاک تماس داشته باشد اما به زیر خاک فرو نرود. قلمه‌های برگی پپرومیا را در دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در نور مناسب نگاه‌دارید. برگ‌های پژمرده و فاسد، باید بلافاصله خارج شوند. ریشه‌دهی تا دو ماه طول خواهد کشید و گیاه جدید در محل اتصال برگ به دمبرگ به‌وجود می‌آید. زمانی که گیاه به اندازه ۳ تا ۵ سانتی‌متر رشد، کرد آن را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی‌متر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.

رطوبت   

این گل به رطوبت بالا نیاز دارد. البته این گل بومی برزیل است که آب‌وهوای استوایی دارد ولی معلوم نیست بومی جنگل آمازون باشد. به‌هرحال علی‌الحساب، یک سینی را پر از آب کرده و گلدان را درون آن قرار دهید. 

newsQrCode
برچسب ها: پپرومیا گل گیاه
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها