جزئیات پیش‌تولید سریال تاریخی که به کارگردانی حاتمی‌کیا تولید می‌شود

انقلاب موسی در تلویزیون

رسانه‌ملی در طول این سال‌ها نشان داده که پرداختن به تاریخ جزو دغدغه‌هایش است و علاقه دارد از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت‌های تاریخ کهن آشنا کند.
کد خبر: ۱۴۲۱۵۱۷
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه
انقلاب موسی در تلویزیون

در طول این سال‌ها مردم بیننده سریال‌های تاریخی همچون امام علی (ع)، ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، معصومیت از دست رفته، مردان آنجلس، یوسف پیامبر (ع)، فرستاده و ... بودند. کارگردانان هر یک از این آثار نه‌فقط سال‌ها برای تولید چنین پروژه‌های عظیمی عمر و انرژی‌شان را گذاشتند، بلکه تصویرگر بخشی از تاریخ بودند، بدون آن‌که تحریف داشته باشند. همین فاکتور باعث شد تا مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و با اقبال زیاد مردم رو به رو شود. البته محبوبیت این آثار تاریخی فقط محدود به سرزمین ایران نیست و پخش و عرضه این آثار در دیگر کشورها هم با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد و حتی در قالب دی وی دی در فروشگاه‌های بزرگ فرودگاه کشورهای عربی نیز عرضه شده بود. حالا رسانه‌ملی علاوه بر تولید پروژه عظیم «سلمان فارسی» می‌خواهد سریال «موسی» را کلید بزند که مراحل پیش تولید را سپری می‌کند. دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما هم با انتشار تصاویری از حضور در پشت صحنه مجموعه حضرت موسی(ع) در صفحه شخصی خود خبر داد.

اگر بخواهیم تاریخ را ورق بزنیم، متوجه خواهیم شد حرف و حدیث ساخت این پروژه به اوایل دهه ۹۰ برمی‌گردد که زنده یاد فرج ا... سلحشور اعلام کرد می‌خواهد این سریال را بسازد. بعد از فوت ناگهانی او جمال شورجه تولید این پروژه را ادامه داد اما اردیبهشت۹۸ درگیر سکته و عارضه مغزی شد. تا این‌که این پروژه به ابراهیم حاتمی کیا واگذار شد و سید محمود رضوی که از تهیه‌کنندگان مطرح و نام آشنای سینمای ایران است و ساخت آثار سینمایی و تلویزیونی شاخص همچون ماجرای نیمروز، پرده نشین، رد خون، سیانور و ... را دارد به عنوان تهیه کننده جدید منصوب شد. حالا مراحل تولید سریال موسی به کارگردانی حاتمی‌کیا و با حضور سیدمحمود رضوی به عنوان تهیه‌کننده ادامه می‌یابد. 
ابراهیم حاتمی‌کیا، نویسنده و کارگردان عزم جدی دارد تا بتواند این سریال را که به لحاظ تولید بسیار هم سخت و دشوار است، به بهترین شکل همچون دیگر کارهای قبلی‌اش جلو دوربین ببرد و بتواند یک اثر فاخر و شایسته درباره این پیامبر اولوالعزم برای مخاطبان سیما آماده کند. 

آغاز قصه

حاتمی‌کیا ساخت آثار درخشان همچون فیلم‌های آژانس شیشه ای، به رنگ ارغوان، به وقت شام، ارتفاع پست، بوی پیراهن یوسف، به نام پدر، خاک سرخ، حلقه سبز و ... را در کارنامه دارد که بارها سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست گرفته. او مدتی می‌شود که وارد تولید پروژه سریال موسی شده که در مرکز سیمافیلم به تولید رسیده است. حاتمی‌کیا که همیشه وسواس زیادی هم در فیلمنامه دارد از زمانی که کار را تحویل گرفته، نگارش متن را هم همچون کارگردانی سریال موسی عهده‌دار شده تا بتواند یک فیلمنامه شسته رفته و متفاوت بنویسد. همچنین یک گروه پژوهش و مشاور محتوایی هم در گروه حضور دارند. 

چه خبر از صحنه و لباس؟

همچنین پیگیری‌های ما نشان می‌دهد همزمان با فیلمنامه، فعالیت کارگاه‌های تولید این سریال هم شروع شده بود، زیرا پیش تولید برای ساخت پروژه‌های عظیم و الف ویژه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و قبل از تولید باید کارگاه‌های ساخت و ساز از فلزات گرفته تا چوب و سایر ابزار آلات پروژه را تامین کنند. به همین دلیل از مدت‌ها پیش تاکنون عوامل پشت صحنه در کارگاه‌های فلز، رزین، رنگرزی، لباس و ... فعال هستند. آنها در این کارگاه‌ها مشغول ساخت و ساز هستند تا شبیه همانی شود که در آن مقطع زمانی قرار داشت. همچنین گروه لباس هم همچون گروه صحنه از مدت‌ها پیش مشغول طراحی و الگو زدن برای لباس‌های آن مقطع تاریخی هستند، زیرا پارچه و فرم لباس‌های آن زمان در اقشار مختلف همچون امروزه متفاوت است. به همین دلیل گروه لباس، مشغول دوخت و دوز لباس افراد از اقشار مختلف است. گرچه لازمه طراحی ابزار آلات پشت صحنه که نقش به‌سزایی هم در سریال دارد، پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی فراوان است که در این باره پژوهش‌های مفصل هم انجام شده است. ضمن این‌که عوامل پشت صحنه در بخش‌های لباس و صحنه، طراحی‌های‌شان را بر مبنای الگوهای سه بعدی انجام می‌دهند. همچنین پیگیری جام‌جم خبر از آن دارد که قرار است از تکنولوژی‌های روز دنیا هم برای نخستین بار در این سریال استفاده شود.

مقاطع مهم زندگی 

شنیده‌ها حاکی از این است که حاتمی‌کیا قرار است در قصه سریال موسی مهم‌ترین مقاطع زندگی حضرت موسی (ع) همچون هجرت و ... را به تصویر بکشد. همچنین پیگیری‌ها نشان می‌دهد یکی از ویژگی‌های متمایز سریال موسی این است که از میان نسخه‌هایی که تا به امروز از زندگی این پیامبر اولوالعزم ساخته شده، منحصر به فرد خواهد بود، زیرا هر چه تا به امروز ساخته شده، حاصل زاییده ذهن فرهنگ غرب و مبتنی بر کتاب عهد عتیق است اما کاری که حاتمی کیا می‌سازد مبتنی بر قرآن و احادیث است. 
یکی از کنجکاوی‌های مخاطبان در پروژه‌های تاریخی به‌ویژه در تولید مجموعه‌های الف ویژه، بازیگران است. حال این کنجکاوی‌ها به سریال موسی رسیده است. پیگیری‌ها حاکی از آن است که سفرهایی برای انتخاب بازیگران انجام شده تا از ظرفیت آنها در کل کشور استفاده شود. البته هنوز گروه به نتیجه‌ای نرسیده است که از بازیگران کشورهای دیگر استفاده کند. 

تلاش‌های  مجاهدانه

رئیس صدا‌و‌سیما با اشاره به روند پیش تولید سریال حضرت موسی (ع) اعلام کرد که مجموعه تلویزیونی راهبردی حضرت موسی (ع)، انقلابی در تولید سینما و تلویزیون ایجاد خواهد کرد. دکتر پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما دیداری از روند پیش تولید سریال الف ویژه و فاخر حضرت موسی (ع) داشته و در فضای مجازی در این باره در یادداشت کوتاهی در فضای شخصی خود در ویراستی نوشته است: «پیش تولید مجموعه الف ویژه فاخر حضرت موسی (ع) این روزها با تلاش مجاهدانه برادرانم ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان نام‌آور و سید‌محمود رضوی، تهیه‌کننده حرفه‌ای ادامه دارد. مجموعه تلویزیونی راهبردی حضرت موسی (ع)، انقلابی در تولید سینما و تلویزیون ایجاد خواهد کرد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها