«جام‌جم» وضعیت اقتصادی آمریکا را بررسی می‌کند

دلار بازنده سیاست تحریم

کسری بودجه مدت‌هاست مهمان اقتصاد جهانی شده و اکنون رتبه اول اقتصاد دنیا آن را با افزایش ۱۶۹درصدی تجربه می‌کند. در سال مالی جاری آمریکا ۱.۳۹تریلیون دلار کسری بودجه ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد حدود ۱۷۰درصدی دارد. زمانی که در آمریکا بحران اقتصادی به‌وجودمی‌آید تاثیر بیشتری بر بازار نسبت به سایر کشورها دارد اما بااین‌حال دولت‌های فعلی و گذشته این کشور تمایلی به کاهش هزینه‌های خود ندارند.
کد خبر: ۱۴۱۹۶۹۰

براساس گزارش موسسه رتبه‌بندی فیچ، جایگاه دولت آمریکا در زمینه اقتصادی در حال نزول است و این اتفاق شوک بزرگی در این کشور محسوب می‌شود. به نظر می‌‎رسد چالش‌های سیاسی و اقتصادی این کشور از عمده دلایل کاهش جایگاه دولت در زمینه اقتصادی باشد.

موضوعی که باعث می‌شود رتبه اعتباری خود را در نظام بین‌الملل از دست بدهد. اختلافات سیاسی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا باعث شده هرکدام که دارای قدرت باشند برای ضربه به حزب مقابل از روش پول‌پاشی بهره ببرند. تحلیلگران معتقدند این اقدام عمق آسیب ناشی از مناقشات مکرر بر سر سقف بدهی را نشان می‌دهد که این کشور را در ماه می ‌به مرز «نکول» سوق داد. این موسسه رتبه‌بندی معتقد است بن‌بست‌های سیاسی مکرر و قطعنامه‌های لحظه آخری برسرسقف بدهی، اعتماد به مدیریت مالی آمریکا را از بین برده است. سرمایه‌گذاران از رتبه‌بندی اعتباری برای ارزیابی مشخصات ریسک شرکت‌ها و دولت‌ها هنگام افزایش تامین مالی در بازارهای سرمایه بدهی استفاده می‌کنند.  چند روز پس از توافق سقف بدهی به علت دوقطبی شدن سیاسی و اقدامات ناکافی برای اصلاح چشم‌انداز مالی آمریکا، رتبه اعتباری برتر AAA این کشور را یک درجه کاهش داد. گزارش مودیز آنالیتیکس در ماه می ‌نشان می‌دهد  که یک کاهش رتبه بدهی خزانه‌داری، موجی از پیامدهای اعتباری و کاهش رتبه بدهی بسیاری از مؤسسات دیگر را به‌دنبال خواهد داشت. براساس آمارهای موجود و طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که به نقل از موسسه رتبه‌بندی فیچ منتشر شده، رتبه بدهی آمریکا از AAA به AA رسیده است. این اقدام جنجال و حاشیه‌های گسترده‌ای را با محوریت سیاست‌های بودجه‌ای، هزینه‌کردها و البته رویکردهای مالیاتی واشنگتن به راه انداخته است. نشریه هیل نیز در گزارشی اعلام کرده  که اقدام اخیر موسسه رتبه‌بندی فیچ تا حد زیادی قانون‌گذاران و سیاستمداران آمریکایی را بهت‌زده کرده است. 
   
کاهش اعتبار آمریکا در چین
 از سوی دیگر مؤسسه رتبه‌بندی بین‌المللی چنگشین چین، رتبه اعتباری آمریکا را کاهش داده و درواقع این مؤسسه نخستین نهاد بین‌المللی رتبه‌بندی در جهان است که رتبه اعتباری آمریکا را به‌دلیل بحران عدم افزایش سقف بدهی عمومی این کشور پایین می‌آورد. این مؤسسه چینی که شرکت مشترک مؤسسه شیژیانگ چین و مؤسسه رتبه‌بندی مودیز آمریکا به‌شمار می‌رود، اعلام کرده که رتبه اعتباری آمریکا را یک درجه کاهش داده و در حال بررسی کاهش بیشتر رتبه اعتباری این کشور در سایه بحران پیش‌آمده عدم‌افزایش سقف بدهی عمومی در آمریکاست.

دلایل نوسانات نرخ بهره آمریکا
هفته گذشته مؤسسه رتبه‌بندی مودیز، رتبه اعتباری ۱۰ بانک کوچک و متوسط آمریکایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین آورد و هشدار داد، ۱۷ بانک دیگر از جمله چند بانک بزرگ دیگر در معرض کاهش رتبه اعتباری قرار دارند. کریس وولف، کارشناس مؤسسه رتبه‌بندی بین‌المللی فیچ گفت: به‌دلیل عملکرد ضعیف نظام بانکی آمریکا، بانک‌های بزرگ این کشور حتی جی‌پی مورگان و بانک آمریکا ممکن است با کاهش رتبه اعتباری روبه‌رو شوند. به‌گفته این کارشناس بین‌المللی مؤسسه فیچ در ارزیابی‌های خود موضوع افت فضای عملکردی صنعت بانکی در آمریکا در ماه ژوئن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش کرده و دلیل آن هم فشار کاهشی بر رتبه اعتباری آمریکا و تبعات ورشکستگی چند بانک‌ منطقه‌ای در این کشور در کنار ابهامات نسبت به آینده نرخ بهره در آمریکا بوده است.  کارشناس اقتصادی مذکور می‌گوید: اگر رتبه اعتباری بانک‌های آمریکایی یک پله پایین آمده و به A+ برسد، این مسأله موجب می‌شود تا تمام معیارهای مالی ما تغییر کرده و به معنای اتخاذ سیاست‌های مربوط به منفی شدن رتبه اعتباری خواهد بود. نکته قابل توجه دیگر این که آمریکا در حال تغییر نرخ بهره بانکی خود است. به‌طوری‌که طی یک‌سال گذشته بیش از ۴ درصد نوسان داشته است. هرچند فدرال رزرو قصد دارد این ذهنیت را ایجاد کند که کسری بودجه تاثیری در این کشور نداشته اما نوسانات نرخ بهره نشان می‌دهد آمریکا با ادامه این روند وضعیت مطلوبی نخواهد داشت. برخی تحلیلگران نیز بر این باورند تحریم کشورهای دیگر توسط آمریکا عامل اصلی کسری بودجه در این کشور شده است. به این دلیل که تحریم‌های گسترده باعث شده اکنون دلارزدایی اتفاق بیفتد و این روند دلار را بیشتر تضعیف خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها