استان ایلام بیش از هر چیز به صنایع دستبافش شهره است هنرهایی که دیر یا زود در صورت غفلت ممکن است منسوخ شود

سایه سیاه‌ چادر از سر ایلام کم می‌شود؟

با این‌که ایلام به عنوان یکی از محروم‌ترین استان‌های ایران شناخته می‌شود اما ظرفیت‌های مهمی در حوزه‌های کشاورزی، نفت و گاز، گردشگری و مرزها دارد که می‌تواند آن را نه در سطح ملی بلکه در منطقه زبانزد کند. شاید اربعین و حرکت میلیونی زائران از مرزهای این استان به سمت عتبات عالیات بتواند نقش ملی و بین‌المللی ایلام را بیش از هرچیز دیگری نمایان کند.
کد خبر: ۱۴۱۸۵۰۶
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

داشته‌ها و توانمندی‌های استانی که با ۵۸۰ هزار نفر عنوان کم جمعیت‌ترین استان ایران را یدک می کشد، آن‌قدر نادیده گرفته شده که وقتی قرار است از تعداد مشکلات و محرومیت‌های آن در حوزه‌های مختلف صحبت کنیم باید از واژه بی شمار استفاده شود.

این در حالیست که به طور میانگین سالانه پنج میلیون زائر از مرز مهران تردد کرده و در ایام اربعین بیش از ۶۰ درصد زائران این نقطه را برای رفت و آمد به عراق انتخاب می کنند.

ضمن این‌که گمرک مهران، از نظر صادرات مقام اول ۱۲ مرز زمینی با عراق را به خود اختصاص داده است. حالا رئیس جمهور می‌خواهد برای دومین بار به ایلام برود. اتفاقی که می‌تواند در کنار پیگیری اجرایی شدن مصوبات سفر اول، یک برنامه‌ریزی درست در جهت رفع مشکلات و فعال کردن ظرفیت‌ها و تامین اعتبار برای پروژه‌های در دست احداث باشد.

بر اساس گزارش‌ها ۹۵ درصد مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به استان ایلام با ۶۳۴۷ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شده است.حالا قرار است رئیس جمهور به همراه هیات دولت برای دومین بار به ایلام بروند تا علاوه بر پیگیری نحوه اجرای مصوبات سفر اول، برای دیگر مشکلات و نیازهای این استان تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند.

به همین خاطر ایلامی‌ها درصدد هستند تا پروژه‌های اولویت‌دار خود را در دور دوم سفر رئیس‌جمهور روی میز قرار داده و اعتباراتی جهت رفع نیازهایشان جذب کنند.بهداشت و سلامت، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، مسائل روستاها و سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی است.همچنین با برنامه‌ریزی انجام شده قرار است پروژه‌های شاخصی چون تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ، فاز دوم سامانه گرمسیری و راه‌آهن که نقش مهمی در توسعه، پیشرفت و اشتغال استان دارند نیز در دستور کار باشد.

ضمن این‌که افزایش تعداد پروازهای فرودگاه شهدای ایلام، چاره‌اندیشی جهت کنترل ریزگرد‌ها و اتصال روستای‌های زیر ۲۰ خانوار به اینترنت از مهم‌ترین مسائلی است که حتما به رئیس‌جمهور پیشنهاد خواهد شد تا با کسب دستور ویژه و تامین اعتبار برای آنها فکری عاجل صورت گیرد.

ایلامی‌ها خوب توانستند مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور را به نتیجه برسانند و آن‌طور که معاون استاندار اعلام کرده، از ۳۰۹ پروژه مصوب سفر قبلی ۱۶۹ پروژه معادل ۵۲ درصد به بهره‌برداری رسیده و در مجموع ۹۶ درصد طرح‌ها و پروژه‌ها اجرایی شده است.

همچنین در دو سال اخیر پنج ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره در ایلام مورد بهره‌برداری قرار گرفته که تکمیل این پروژه‌ها در ارتقای محصولات زراعی و باغی، توسعه و رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال زایی بسیار موثر بوده‌اند.با این تفاسیر امروز ایلام به زیرساخت‌های مهمی احتیاج دارد که می‌تواند توسعه این نقطه از ایران را سرعت بخشد.پروژه‌هایی در حوزه راه مثل ایجاد خط ریلی و تکمیل راه‌های مواصلاتی که در همین راستا تکمیل تونل کبیرکوه برای ترددها بسیار حیاتی است. پروژه‌ای که  ۶۰۰ میلیارد تومان در دولت سیزدهم برای آن هزینه شده و از محل ماده ۵۶ نیز ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر در دست اقدام است‌.
   
تشکیل ۳ کمیته
اربعین مهمترین ظرفیت فرهنگی ایلام است که طی این ایام شاهد تردد میلیونی زائران در استان هستیم. جدا از این‌که ایلام به عنوان پایتخت خادمان سیدالشهدا شناخته می‌شود و مردمانش با افتخار به مهمان نوازی از زائران می پردازند، اما توسعه زیرساخت‌های اربعین در این منطقه بسیار مهم و حیاتی است.جاده‌های کوهستانی ایلام نیازمند توسعه هستند، مسیر ایلام-مهران هنوز بعد از ۱۰ سال چهار بانده نشده و وعده مسئولان برای اجرای راه‌آهن محقق نشده است.در این استان مانند اکثر نقاط ایران پروژه‌های زیادی به‌خصوص در حوزه راه‌سازی وجود دارد که به دلیل نبود اعتبار سال‌هاست به نتیجه نرسیده و خاک می‌خورند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که سه کمیته در بخش عمرانی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی برای سفر رئیس‌جمهور تشکیل شده، می‌گوید: «بیشترین تمرکز روی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است. بنابراین مدیران باید اشراف کاملی به پروژه‌های خود داشته باشند تا اطلاعات استان به صورت مستند در اختیار وزارتخانه‌ها قرار گرفته و بعد از آن هم پیگیر اعتبارات سفر باشند.» سعید هژبری با تاکید بر این‌که توجیه فنی و اقتصادی برای طرح‌های جدید و اخذ ماده ۲۳ بسیار مهم است، ادامه می‌دهد: «باید به مهار آب‌های مرزی توجه ویژه شود. همچنین برای طرح‌های حوزه نشاط اجتماعی نیز برنامه‌ریزی درستی از سوی مسئولان ذی‌ربط صورت گیرد. اولویت اول در تصویب طرح‌ها، پیشران توسعه اقتصادی و نقش پروژه در زندگی مردم است.»هر چند وقتی از اربعین صحبت به میان می‌آید میلیون‌ها زائر را در برمی‌گیرد و حتی در طول سال هم ده‌ها هزار ایرانی برای زیارت عتبات عالیات از ایلام گذر می‌کنند اما هنوز ظرفیت‌های هوایی در این استان فعال نشده و فرودگاه ایلام به سختی روزی ۳ یا ۲ پرواز به خود می‌بیند.ضمن این‌که ایلامی‌ها منتظر هستند طرحی جامع و مدون ارائه شود تا بتوانند از منافع اقتصادی اربعین نیز بهره‌مند شوند.

یک استان و هزاران ظرفیت
گذری به ایلام و نگاهی به ظرفیت‌های آن نشان می‌دهد این استان ۱۱ درصد ذخایر گاز و ۴ درصد منابع نفتی کشور را در دل خود جای داده است.روزانه ۱۴۵ هزار بشکه نفت و شش میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب گاز در این منطقه استخراج و سالانه ۷۰۰ هزار تن محصولات مختلف در پتروشیمی ایلام تولید می‌شود.پروژه‌های بزرگی مثل ان. جی ال ۳۱۰۰ دهلران و پتروشیمی دهلران با حمایت دولت در حال تکمیل شدن است که در آینده این استان به یکی از قطب‌های تولید انرژی در کشور تبدیل می‌شود. وجود ۶۴۰ هزار هکتار جنگل از دیگر مزیت های ایلام است، ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی باعث شده این منطقه مستعد طرح‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری و صنایع تبدیلی باشد.در کنار اینها، اراضی مستعد کشاورزی باعث ایجاد ابرپروژه سامانه گرمسیری در ایلام شده که در مراحل نهایی با ۷۵۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک ۱۸ هزار هکتار از اراضی استان را آبی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها