زمانی که از بیکاری در استان‌ ها سخن به میان می‌آید، باید حساسیت زیادی نسبت به آن صورت گیرد؛ زیرا وقتی در مناطقی که به عنوان مولد و پایه تولید کشور به شمار می‌آیند، گروهی نتوانند سر کار بروند، حتما در مناطق دیگر اوضاع باید اسفبار باشد.
کد خبر: ۱۴۰۴۵۰۶
نویسنده ​​​​​​​سید احمد هاشمی اشکا - گروه ایران

شرایط اقتصادی طی سال‌های اخیر سبب شده تا اشتغال‌زایی نیز به کاری دشوار تبدیل شود. در بسیاری از استان‌های ایران بیکاری به معضل بزرگ و تنش‌زا تبدیل شده اما انگار سمنانی‌ها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی و ارائه طرح‌های مختلف چاره‌ای برای آن بیندیشند.مرکز آمار ایران اعلام کرده سمنان توانسته در بین استان‌های کشور، رتبه ممتاز اشتغال‌زایی را کسب کند.بر این اساس نرخ بیکاری در این منطقه به پایین‌ترین میزان خود در ۱۸سال گذشته رسیده‌است و این امر ناشی از تسهیلات بانکی تبصره۱۸، تبصره ۱۶اشتغال روستایی، رفع موانع تولید، رونق تولید، خروج واحدهای تولیدی از رکود، هم‌افزایی بین دستگاه‌های اقتصادی در این منطقه است.برآورد مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری استان طی زمستان ۱۴۰۱ تنها ۵.۷درصد بود. این میزان پایین‌ترین نرخ بیکاری در ۱۸سال اخیر استان به شمار می‌آید. همچنین طبق اعلام این مرکز در این برهه زمانی میانگین نرخ بیکاری کشور ۹.۷درصد است.

استاندار اعلام کرده در زمستان ۱۴۰۰ نرخ بیکاری سمنان ۷درصد اعلام شده بود و حالا شاهدیم با رونق تولید و خارج شدن واحدهای راکد از رکود، نرخ بیکاری طی یک سال حدود ۲درصد کاهش پیدا کرده‌است.

آن‌طور که مسئولان سمنانی اعلام کرده‌اند نرخ مشارکت اقتصادی نیز از ۳۶.۲درصد در زمستان ۱۴۰۰ به ۳۶.۸درصد در زمستان سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته که ایجاد ستاد احیای واحدهای تولیدی راکد در استان یکی از اقداماتی بود که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و تلاش‌های خوبی نیز در این زمینه رقم خورده‌است. توجه به واحدهای راکد و آنهایی که روزی فعال بوده و امروز چراغ‌شان خاموش است، از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به اشتغال‌ زایی کمک کند؛کاری که در سمنان در فهرست کارهای مهم قرار گرفته و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۸۰ واحد صد درصد راکد به چرخه تولید بازگشته و توانسته اشتغال خوبی را نیز تثبیت کند.

بازگشت واحدهای راکد به تولید و همچنین رونق تولید در کنار رفع موانع، در زمره عواملی است که در کاهش نرخ بیکاری مؤثر بوده‌است. گزارش‌ها نشان می‌دهد از ابتدای دولت سیزدهم مسئولان در قالب کاروان خدمت به ۳۲۰ روستای استان سفر کرده و ۵۲۶ مصوبه را داشتند که ۷۵ درصد آنها عملی شده‌است. گفتنی است بخشی از این مصوبات مرتبط با واحدهای تولیدی روستایی، مشاغل خانگی و… بوده‌است. ضمن این‌که سال ۱۴۰۱، برای بیش از ۱۶هزار نفر بر اساس سامانه رصد اشتغال، در استان سمنان موقعیت شغلی ایجاد شده‌است. از سوی دیگر استان سمنان رتبه سوم کشور در بحث تسهیلگری تولید موسوم به امنیت شغلی را به دست آورده‌است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها