بعضی از افراد به دلیل مشکل کمرویی از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند، در تعاملات‌شان دچار اضطراب می‌شوند، دست و پای خود را گم می‌کنند و در بیان نظرات و ابراز خواسته های‌شان با مشکل مواجه می‌شوند.
بعضی از افراد به دلیل مشکل کمرویی از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می‌کنند، در تعاملات‌شان دچار اضطراب می‌شوند، دست و پای خود را گم می‌کنند و در بیان نظرات و ابراز خواسته های‌شان با مشکل مواجه می‌شوند.
کد خبر: ۱۴۰۴۲۱۰
نویسنده معصومه صبور روح وحید | کارشناس ارشد مشاوره

کمرویی تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی شخص را به مخاطره می‌اندازد و در زمینه‌های تحصیلی، شغلی، ازدواج و ... مشکل‌ساز می‌شود. در رابطه با عوامل موثر در پیدایش چنین مشکلی می‌توان به والدین سرزنش‌گر و سختگیر، مهاجرت، فقر، جدایی والدین، ناکارآمدی مهارت‌های اجتماعی، علل فیزیولوژیک، نقص عضو، اختلال تکلم و نارضایتی از وضعیت ظاهری اشاره کرد. فردی که دچار مشکل کمرویی است در برخورد با دیگران احساس گرفتگی در گلو، دشواری تکلم، لرزش صدا، انقباض عضلانی، کاهش تمرکز، سرخ شدن یا رنگ پریدگی چهره، تعریق شدید کف دست‌ها و خشکی دهان می‌شود. چون تعامل با دیگران آرامش فرد را از بین می‌برد، بنابراین تمایل به کناره‌گیری از دیگران در او تشدید می‌شود، از برقراری تماس چشمی با دیگران خودداری می‌کند، بریده بریده و کوتاه صحبت کرده و احساس شکست و درماندگی می‌کند. برای درمان کمرویی سریع‌تر اقدام کنید. درباره کودکان، بدون هیچ قید و شرطی پذیرای آنها باشید و توجه بیشتری به آنها کرده، شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید که نظرات‌شان را با شما مطرح کنند و از تحقیر و سرزنش آنها خودداری کنید. به آرامی تعاملات کودک با سایرین را افزایش داده و به او اطمینان دهید که همیشه در دسترس هستید، با تمرکز روی توانمندی‌های کودک و تشویق‌کردنش اعتماد به نفسش را افزایش دهید. بزرگسالان در مواجهه با مشکل کمرویی باید با مشخص کردن اهداف معقولانه به زندگی خود جهت داده، برای شروع تعاملات خود را با نزدیکان افزایش دهند و با شناخت و افزایش توانمندی‌های خود اعتماد به نفس‌شان را تقویت کنند.آنها هر روز بهتر است ۱۵ تا ۲۰ دقیقه جلوی آینه با خود صحبت کنند؛ ضبط صدا و تصویر هم برای تمرین بسیار موثر است. تداوم کمرویی و تبدیل شدن آن به یک الگوی رفتاری پایدار تمامی تعاملات فردی را خدشه‌دار می‌کند و فرد را به سمت اختلالات دیگری چون اضطراب و افسردگی سوق می‌دهد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها