استان لرستان با مشکلات زیادی مانند بیکاری، بافت فرسوده و تخریب محیط‌زیست روبه‌روست

زخم‌ های کهنه سرزمین کهن

اهمیت حفاظت از تالاب‌ها یکی از مهمترین گزینه ها در نگهداری از تنوع زیستی مطرح است و علاوه ‌بر آن حفظ حیات تالاب‌ها از ایجاد کانون‌های تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی پیشگیری خواهد کرد. چرا که تشدید ریزگردها در تالاب‌های خشک شده، می‌تواند تا شعاع ۵۰۰کیلومتری استان‌های نزدیک آن منطقه را دربرگیرد.
اهمیت حفاظت از تالاب‌ها یکی از مهمترین گزینه ها در نگهداری از تنوع زیستی مطرح است و علاوه ‌بر آن حفظ حیات تالاب‌ها از ایجاد کانون‌های تولید ریزگرد با اثرات زیست‌محیطی پیشگیری خواهد کرد. چرا که تشدید ریزگردها در تالاب‌های خشک شده، می‌تواند تا شعاع ۵۰۰کیلومتری استان‌های نزدیک آن منطقه را دربرگیرد.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۸۶
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران

با توجه به معضلات گریبانگیر تالاب‌ های ایران در سال‌‌های اخیر که تعدادی از آنها را به خشکی کشانده، حالا استان‌های مختلف به فکر احیای این اکوسیستم‌ها افتاده‌اند و در همین راستا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از پیگیری برای ثبت تالاب‌های این استان در «رامسر سایت» خبر داده است.

تالاب‌ها تقریبا ۶ درصد مساحت کره زمین را تشکیل می‌دهند که به عنوان غنی‌ترین اکوسیستم، بیشترین تنوع زیستی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس برآوردهای انجام شده ارزش افزوده هر هکتار تالاب معادل ۲۰ هزار دلار تخمین زده شده است. خشک شدن تالاب‌ها با تبعات زیستی بسیارش همچون کاهش حجم آب سفره‌های زیرزمینی و تشدید بیماری‌ها، مسئولان ذی‌ربط و فعالان حوزه محیط‌زیست را به تلاش کشانده تا چالش‌های موجود را رفع و حیات تالاب‌ها را حفظ کنند.

در همین باره مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «از مساحت ۳.۴میلیون هکتاری تالاب‌های کشور نزدیک به ۴۳ درصد در شدت‌های متفاوت به منشأ و کانون برداشت گرد و غبار تبدیل شده‌اند.»

آرزو اشرفی‌زاده درباره تأثیر شرایط تالاب‌های کشور بر گرد‌و‌غبار ادامه می‌دهد: «یکی از آثار نبود تحقق حقآبه تالاب‌ها و تخریب این اکوسیستم‌ها تبدیل بخش‌های وسیعی از بستر آنها به منشأ برداشت گردوغبار است که تالاب‌های هامون و جازموریان نمونه‌ای از همین تالاب‌ها هستند.»

این مسئول با اشاره به وضع نامناسب تالاب‌ها تاکید می‌کند که همه تالاب‌های کشور به دلیل اثر وسیع این اکوسیستم‌های ارزشمند بر ابعاد مختلف زندگی مردم، نیازمند همکاری تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان در حفاظت و احیا هستند، اما تالاب‌هایی همچون ارومیه، هامون و گاوخونی به دلیل شرایط سخت‌تری که در حال حاضر با آن مواجه هستند، در اولویت بیشتر قرار می‌گیرند.

بازگشت زندگی تالاب‌ ها

لرستان با ظرفیتی بی‌نظیر در حوزه طبیعت‌گردی و صنعت اکوتوریسم تالاب‌هایی دارد که هرکدام می‌تواند به‌عنوان فرصتی بی‌بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرد. حالا یکی از اقدامات اساسی و مهمی که از سوی اداره کل محیط‌زیست لرستان در دستور کار قرار گرفته موضوع احیای این تالاب‌ها و همچنین ثبت آنها در رامسر سایت برای حفاظت بیشتر است.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با اشاره به این‌که در این منطقه ۱۴ تالاب وجود دارد، می‌گوید: «این تالاب‌ها شامل تالاب‌های یازده‌گانه پلدختر، «بیشه دالان» بروجرد، «تنور در» دورود و «خروسان» ازنا هستند.»

علی سالاروند با تاکید بر این‌که این اداره‌کل در یک سال‌گذشته پیگیر مباحث مربوط به احیای تالاب‌های استان بوده است، ادامه می‌دهد: «طرح‌های حفاظت از زیست بوم‌های تالابی استان در حال طی مراحل تصویب در کمیسیون‌های امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان است که متأسفانه در سال‌های گذشته مغفول مانده بود.»

این مسئول با اشاره به پیگیری برای ثبت تالاب‌های لرستان در رامسر سایت، می‌گوید: «متأسفانه درهفت تا هشت سال گذشته نواقص این پرونده رفع نشده که با تلاش و پیگیری دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست درصدد رفع نقص‌ها هستیم تا تالاب‌های استان در رامسر سای ثبت شوند.»

سالاروند تاکید می‌کند: «اولویت ما ثبت این تالاب‌ها و حتی دریاچه «گهر» و غار «ماهی کور» در رامسر سایت است تا بتوانیم از کمک‌های بین‌المللی استفاده کنیم.»

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با اشاره به این‌که تالاب «گوری بلمک» که در دهه ۸۰ با ایجاد زهکش تقریبا خشک شده به مردم واگذار شده و مقدار کمی از آب تالاب باقی مانده است، می‌گوید: «بقیه تالاب‌ها در شرایط بهتری قرار دارند. درباره تالاب «گوری بلمک» نیز در حال رایزنی با مردم هستیم تا بتوانیم این مشکل را حل و با همکاری خود مردم دوباره تالاب را احیا کنیم.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها