چین یکی از متخاصم‌ترین کشورهای روی زمین با ارز‌دیجیتال و بیت‌کوین است. بانک خلق چین (PBOC) سال 2017 فعالیت صرافی‌ها را در چین ممنوع و در می‌‌2021 مقامات چینی دستور ممنوعیت استخراج بیت‌کوین را صادر کردند. در سپتامبر 2021 هم سرانجام بانک مرکزی چین تمام تراکنش‌های ارزهای‌دیجیتال را ممنوع کرد.با وجود این جاستین سان، بنیانگذار جنجالی ترون معتقد است چین به زودی می‌تواند بازگشت کریپتو را جشن بگیرد. سان در یک تاپیک توییتری نوشت که چین با وضع مالیات بر معاملات، گام بزرگی در تنظیم این صنعت برداشته‌است.این موضوع نشان‌دهنده استقبال فزاینده این کشور از ارزهای‌دیجیتال است. مالیات بر تراکنش‌ها نشانه روشنی است که دولت چین ارزهای‌دیجیتال را شکلی مشروع از ثروت می‌داند و می‌خواهد از مالیات مناسب آن اطمینان حاصل کند.
کد خبر: ۱۳۹۷۶۴۸
نویسنده رضا حسین‌زاده - روزنامه‌نگار
آیا چین برای بازگشت کریپتو آماده می‌شود؟
از این نظر، سان ترو انتظار دارد سیاست مالیاتی پذیرش ارزهای‌دیجیتال را در کشور راحت‌تر کند، زیرا چارچوب نظارتی روشنی را برای افراد و مشاغل فراهم می‌کند.
علاوه بر این، بنیانگذار ترون ادعا کرد: «با افزایش استفاده از ارز‌دیجیتال در چین، انتظار می‌رود دولت صنعت کریپتو را بیشتر مورد تنظیم قرار داده و مشروعیت و ثبات بیشتری را فراهم کند.»
علاوه بر این، سان می‌گوید مالیات کریپتو در چین می‌تواند تحول مثبتی برای کل بازار جهانی و الگویی برای سایر کشورها باشد. او در پایان گفت: «ترون و هوبی هر دو تمرکز زیادی بر نوآوری دارند و در پیشبرد رشد و توسعه فناوری بلاک چین در چین مؤثر بوده‌اند.»
با این حال، همه مالیات را به عنوان سیگنالی از چرخش در سیاست چین تفسیر نمی‌کنند. با توجه به گمانه‌زنی‌ها ‌که دارایی‌های‌دیجیتال خصوصی مانند بیت‌کوین به دلیل معرفی ارز‌دیجیتال بانک‌مرکزی (CBDC) چین ممنوع شده‌است، این که بخواهد رمز ارز را دوباره قانونی اعلام کند یک تغییر سیاست بسیار ناگهانی به نظر می‌رسد.
با این حال، کالین وو، روزنامه‌نگار چینی با موسس ترون مخالف است و می‌گوید: «برخی این مساله را به این معنا می‌دانند که دولت چین ممکن است مشروعیت ارزهای‌دیجیتال را به رسمیت بشناسد اما واقعیت به وضوح پیچیده‌تر است؛ مقامات مالیاتی و مقامات مالی دیدگاه‌های متفاوتی دارند.»
وو برای اولین بار در 25 ژانویه گزارش داد برخی مقامات مالیاتی محلی در چین شروع به اعمال مالیات بر درآمد شخصی 20 درصدی بر سود سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران فردی و همچنین بسیاری از ماینرهای بیت‌کوین کرده‌اند.

 تقاضای مشاور سابق 
از سوی دیگر عده‌ زیادی معتقدند ایده لغو ممنوعیت ارزهای‌دیجیتال در چین آغاز شده‌است زیرا یک مقام سابق بانک مرکزی از دولت این کشور خواسته تا محدودیت‌های سختگیرانه خود را دوباره مورد بررسی قرار دهد.
هوانگ ییپینگ، از اعضای سابق کمیته سیاست پولی در بانک خلق چین (PBoC)، معتقد است دولت چین باید دوباره به این فکر کند که آیا ممنوعیت تجارت ارزهای‌دیجیتال در بلندمدت پایدار است یا خیر.
بر اساس متنی که وبسایت مالی محلی Sina Finance در 29 ژانویه منتشر کرد، هوانگ در یک سخنرانی در ماه دسامبر، نگرانی‌ خود را در مورد آینده فین تک در چین بیان کرد.
این مقام سابق استدلال کرد که ممنوعیت دائمی کریپتو می‌تواند به از دست رفتن فرصت‌های زیادی برای سیستم مالی رسمی منجر شود، از جمله موارد مربوط به بلاک‌چین و توکن‌سازی. او بیان کرد که فناوری‌های مرتبط با رمزارز برای سیستم‌های مالی تنظیم‌شده «بسیار ارزشمند» است و افزود: «ممنوع کردن ارزهای‌دیجیتال ممکن است در کوتاه مدت عملی باشد اما این‌که آیا در بلندمدت پایدار است یا خیر، نیاز به تحلیلی عمیق دارد.» 
او همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه یک چارچوب قانونی مناسب برای کریپتو اذعان کرد که این کار آسان نخواهد بود. هوانگ گفت: «هیچ راه خوبی برای اطمینان از ثبات و عملکرد در مورد نحوه تنظیم ارزهای دیجیتال، به ویژه برای یک کشور در حال توسعه وجود ندارد اما در نهایت ممکن است یک رویکرد موثر پیدا شود.»
باوجود درخواست برای تجزیه و تحلیل عمیق از مزایای بالقوه درازمدت رمزارز برای چین، هوانگ همچنان تاکید کرد خطرات زیادی در ارتباط با ارزهای‌دیجیتال مانند بیت‌کوین وجود دارد.
 هوانگ استدلال کرد که بیت‌کوین بیشتر شبیه یک دارایی‌دیجیتال است تا یک ارز؛ زیرا ارزش ذاتی ندارد. او همچنین ادعا کرد سهم قابل‌توجهی از تراکنش‌های بیت‌کوین مربوط به تراکنش‌های غیرقانونی است.
هوانگ ــ که اکنون استاد اقتصاد در دانشکده توسعه ملی دانشگاه پکن است ــ همچنین اعتراف کرد ارز‌دیجیتال بانک‌مرکزی چین به‌رغم راه‌اندازی طی سال‌های پیش، نتوانسته به استقبال گسترده‌ای برسد. او افزود که اجازه دادن به مؤسسات خصوصی برای انتشار استیبل کوین‌ها بر اساس یوآن‌ دیجیتال یک موضوع بسیار حساس است اما مزایا و معایب آن ارزش بررسی دارد.
چین مدتهاست که به خاطر بلاک چین، و نه بیت کوین شناخته می شود و شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین خواستار تسریع پذیرش بلاک‌چین به‌عنوان هسته‌ای برای نوآوری در سال ۲۰۱۹ است. در همان زمان دولت چین تا حدی نسبت به این موضوع خصومت نشان داد. 
باوجود ممنوعیت، چین همچنان دومین استخراج‌کننده بزرگ بیت‌کوین در جهان از ژانویه 2022 بوده که به وجود یک جامعه بزرگ رمزنگاری هنوز در این کشور اشاره دارد. بر اساس داده‌های رسمی، مشتریان سرزمین اصلی چین با وجود ممنوعیت این کشور در تجارت کریپتو، ۸ درصد از مشتریان صرافی سقوط کرده FTX را تشکیل می‌دهند.
برخی علاقه‌مندان به کریپتوهای محلی حتی بر این باورند که چین هرگز واقعا افراد را از داشتن یا تجارت رمزنگاری منع نکرده‌است.

کریپتو قمار است و باید ممنوع شود
چارلی مانگر، نایب رئیس میلیاردر برکشایر هاتاوی، در مطلبی تند و تیز استدلال کرد ارزهای رمزنگاری شده به افراط تاسف‌آوری رسیده‌اند که باید در آمریکا ممنوع شوند. مانگر ــ دست راست 99ساله سرمایه‌گذار افسانه‌ای وارن بافت ــ منتقد سرسخت بیت‌کوین و دیگر توکن‌های دیجیتالی غیرقانونی بوده که زمانی آنها را به یک بیماری مقاربتی تشبیه می‌کرد که از اجتناب آن خوشحال بود. در ستونی برای وال استریت ژورنال، مانگر این دیدگاه را دوباره گفته‌است که ارزهای‌دیجیتال کلاهبرداری غارتگرانه‌ای هستند که سرمایه‌گذاران عادی را هدف قرار می‌دهند. مانگر نوشت: «ارز رمزنگاری شده نه یک ارز، نه یک کالا و نه یک چیز امن است. در عوض، این یک قرارداد قماری با صددرصد لبه‌ معاملاتی برای میزبان هستند و در کشوری منعقد شده‌اند که در آن قراردادهای قمار به‌طور سنتی تنظیم می‌شود که به سستی با یکدیگر رقابت می‌کنند.»
وی افزود: «بدیهی است که آمریکا اکنون باید یک قانون فدرال جدید وضع کند تا از این اتفاق جلوگیری شود.»
 براساس ساختار دولتی آمریکا هر ایالت می‌تواند قوانین خود را داشته‌باشد؛ به‌شرطی که با چند اصل قانون اساسی منافات نداشته‌باشند و اگر در موضوعی دولت فدرال ورود کند، تمام ایالات باید از قانون فدرال تبعیت کنند.
مانگر پیشنهاد کرد کنگره باید از الگوی چین پیروی کند که تجارت و استخراج ارزهای‌دیجیتال را در سال 2021 به‌دلیل نگرانی در مورد خطرات احتمالی آن ممنوع کرد. این میلیاردر همچنین اشاره مبهم‌تری به تصویب قانون حباب در پارلمان بریتانیا در سال1720 کرد که تجارت عمومی سهام عادی جدید را پس از حماسه معاملاتی سوداگرانه معروف به حباب دریای جنوبی که منجر به یک بحران اقتصادی بزرگ شد، ممنوع کرد. این ممنوعیت بیش از یک قرن به قوت خود باقی ماند.
مانگر گفت: «در این صد سال، انگلستان بزرگ‌ترین سهم ملی را در راهپیمایی تمدن ایفا کرد، زیرا در هر دو دوره روشنگری و انقلاب صنعتی رهبری قوی داشت و در نهایت، کشور کوچکی به نام آمریکا را به وجود آورد.»
محکومیت قاطع بخش کریپتو برای مانگر که در گذشته چندبار صنعت و بازیگران اصلی آن را مورد انتقاد قرار داده‌است، چیز جدیدی نیست. هنگامی که از مانگر در مورد سقوط FTX به ورشکستگی در نوامبر گذشته پرسیده شد، به سی‌ان‌بی‌سی گفت ارزهای رمزنگاری شده «یک چیز بسیار بسیار بد» هستند که برای سوءاستفاده آماده شده‌است.
مانگر در آن زمان گفت: «کشور به ارزی که برای آدم‌ربایان و غیره مناسب باشد، نیازی ندارد.» کسانی هستند که فکر می‌کنند باید در هر معامله داغی شرکت کنند. برای آنها مهم نیست این کار عمل جنسی با کودک باشد یا بیت‌کوین. اگر مورد توجه است، آنها می‌خواهند در آن حضور داشته‌باشند. من فکر می‌کنم این کاملا دیوانه‌وار است.»
جولای گذشته، مانگر بخش کریپتو را با یک فاضلاب مقایسه کرد که پر از موجودات مخرب بود و گفت فکر می‌کنم هر کسی این چیزها را می‌فروشد، یا متوهم است یا شیطان. مانگر افزود: من به رمز ارز دست نخواهم داد. من علاقه‌ای به تضعیف ارزهای ملی جهان ندارم.

منبع: ضمیمه کلیک روزنامه جام‌جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها