قشم بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل جهان و هاب انرژی ایران است که در حساس‌ترین نقطه استراتژیک خلیج‌فارس و در دهانه تنگه هرمز واقع شده‌است. با این حال بیش از یک دهه است که برای ساخت پل خلیج‌فارس به طول ۴۱۳۰متر که فقط ۲۵۰۰متر آن روی دریاست، برنامه‌ریزی شده و با تلاش سه دولت قبل، این پل حدود ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است؛ پلی که جزیره را به سرزمین اصلی پیوند داده و به عنوان یک ضرورت‌ در جهت پیشرفت اقتصادی در حوزه‌های گردشگری، نفتی و ترانزیتی قشم مطرح است.
کد خبر: ۱۳۸۶۱۱۵
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
بر اساس برآیندها، برای تکمیل این پروژه به ۳۰۰میلیون یورو اعتبار نیاز است و مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان این‌که تکمیل پل خلیج‌فارس تا افق۱۴۰۴ جزو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است، گفته با توجه و عنایت ویژه دولت سیزدهم تلاش می‌شود منابع مالی پل خلیج‌فارس در بودجه کشوری اصلاح و با تامین و تخصیص آن این طرح عظیم ملی در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

اوایل امسال بود که دبیر سابق شورای‌عالی مناطق آزاد با بیان این‌که طبق ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور، حکمرانی واحد و متمرکز مناطق آزاد باید در اختیار مدیرعامل منطقه قرار گیرد و تمام نهاد‌ها از دفاعی و امنیتی باید اختیارات خود را به مدیران عامل مناطق آزاد تفویض کنند، گفت: «رئیس‌جمهور دستور اجرای این ماده قانونی را صادر کرد و اگر دستگاه‌ها تمکین نکنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»

در آن زمان که سعید محمد، مشاور رئیس‌جمهور هم بود با اشاره به اهمیت احداث پل خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: «عملیات اجرایی این پل با تامین ۱۰۰ میلیون دلار از محل فروش نفت تامین می‌شود و چند شرکت خارجی نیز برای مشارکت در ساخت این پل اعلام آمادگی کرده‌اند.»

وی با بیان این‌که جذب سرمایه‌گذار در مناطق‌آزاد بدون اعمال معافیت‌های قانونی و بسته‌های تشویقی امکان‌پذیر نیست و پیگیر اصلاح قانون و بازگرداندن مزیت‌های مناطق آزاد هستیم، بر لزوم بازگشت مشوق‌های مناطق آزاد تاکید کرده و گفته بود: «براساس بودجه امسال، مناطق آزاد موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که این موضوع سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهد.»

هر چند عمر مسئولیت محمد کفاف نداد تا بتواند شاهد عملی شدن حرف‌هایش باشد، اما مناطق آزاد از چنان جایگاهی برخوردارند که جابه‌جا شدن افراد نباید بر سیاست‌های اجرایی آن‌ها تاثیری بگذارد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهور بار‌ها عنوان کرده‌اند، آنچه اهمیت دارد توسعه کار و اشتغال و شکوفایی صنعت در کشور است که همگان باید برای رسیدن به این مهم از هیچ کوششی دریغ نکنند.

پرونده ساخت پل روی میز دولت

جزیره قشم بزرگ‌ترین جزیره غیرمستقل دنیاست که با بیش از ۱۵۰۰کیلومتر وسعت و ۱۵۰هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده‌است. حدود نیم قرن پیش یعنی در دهه ۵۰ مطالعات اولیه ایجاد پلی برای اتصال جزیره به بخش یکپارچه خاک ایران انجام شد، اما به دلیل اتفاقات مختلف، عملیات اجرایی آن تا سال ۸۹ طول کشید. سال ۸۹ خبر‌هایی در مورد جدی شدن احداث پل خلیج‌فارس منتشر و رسانه‌ها هم این اقدام ملی را به تیتر یک خود تبدیل کردند. به هر حال این اتفاق بزرگی بود و زمانی که ساخت این پل ارتباطی شروع شد، گفتند حداکثر در عرض سه سال کار‌ها به اتمام رسیده و با بهره‌برداری مردم می‌توانند از مزایای اقتصادی و گردشگری آن منتفع شوند. کار‌ها آهسته پیش می‌رفت و نیلینگ ساحل پل اجرا و پایه‌ها بنا شده بود که سال ۹۱ به یکباره عملیات متوقف شد. گذر زمان نشان داد که این طرح نیز در حد یک وعده بود؛ چرا که تغییر چند دولت نتوانست توفیقی برای پل به همراه داشته باشد و بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز چراغ کارگاه‌های این پروژه خاموش است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم یک بار دیگر پرونده ساخت پل خلیج‌فارس روی میز قرار گرفت و حالا دولت و به ویژه شورای‌عالی مناطق آزاد کشور برای تکمیل این طرح و تحقق مطالبه و رویای دیرینه جزیره‌نشینان، عزم خود را جزم کرده و پای کار آمده‌اند. امروز سکان مدیریت جزیره قشم در دست دکتر افشار فتح‌اللهی است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که در دی ۱۴۰۰ حرف مهمی زد و با بیان این‌که تکمیل پروژه پل خلیج‌فارس تا افق ۱۴۰۴ جزو مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان است، گفت: «تاکنون هر ساله تامین منابع مالی پل خلیج‌فارس در بودجه کشوری لحاظ شده، اما عملیاتی نشده‌است. هم اکنون تلاش می‌شود این ردیف بودجه اصلاح و سال آینده (۱۴۰۱) تامین و تخصیص پیدا کند.»

اتصال قشم به شبکه ریلی کشور

برای اجرای هر پروژه، قبل از هر چیز توجیه اقتصادی آن مد نظر قرار می‌گیرد. بر همین اساس درباره پل خلیج‌فارس نیز این موضوع مطرح شد. ولی جزیره‌ای که امروز فرودگاه بین‌المللی دارد و در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و نفتی قدم‌های بلندی برداشته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد حتما می‌تواند در کمترین زمان هزینه‌های صرف شده در این پروژه را بازگرداند. ضمن این‌که با افزایش چشمگیر ورود و خروج مسافران و گردشگران به این نقطه زیرساخت‌های گذشته دیگر پاسخگوی نیاز‌ها نیست و باید تغییرات عمده‌ای در کل مجموعه اعمال شود. ناگفته نماند، ایجاد پل خلیج‌فارس امکان پیوستن جزیره قشم به شبکه ریلی کشور را فراهم می‌کند. بر همین اساس ترانزیت مستقیم بار از کشتی‌های روی دریا به قطار و سرعت در جابه‌جایی‌ها علاوه بر کاهش هزینه‌ها و کمک به حمل و نقل کشور، فرصت مناسبی برای ایجاد کریدور جنوب- شمال و استفاده دیگر کشور‌ها از این مسیر را به وجود می‌آورد که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، در نوع خود فرصتی بی‌بدیل به شمار می‌آید. ایجاد پل خلیج‌فارس در سفر رئیس‌جمهور به قشم یکی از نیاز‌های اصلی عنوان شده و شاه‌بیت مطالبات مردم از دولتمردان بود که با توجه به اهمیت آن در دستور کار دولت قرار گرفت. حالا همه ایران چشم انتظار نشسته‌اند تا ببینند دولت سیزدهم کار احداث پل را در چه زمانی آغاز و در چه مدت به پایان می‌رساند تا در کنار استفاده از فرصت‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی، ساکنان قشم نیز پیوستن خود به سرزمین اصلی را جشن بگیرند.

۴ دولت برای ساخت یک پل ۴کیلومتری

طول جزیره قشم حدود ۱۲۰کیلومتر و عرض آن در نقاط مختلف متفاوت است. بیشترین عرض جزیره، مابین لافت و شیب دراز است. عرض متوسط جزیره را می‌توان معادل ۱۴کیلومتر در نظر گرفت. بخش وسیعی از کرانه‌های شمالی جزیره با جنگل دریایی حرا به وسعت ۱۵۰‌کیلومتر مربع پوشیده شده که به نوبه خود یکی از منحصر به فردترین و زیباترین مناطق گردشگری دنیا به شمار می‌آید. در اهمیت این جزیره استراتژیک همین بس که بدانیم با مساحت ۱۴۹۱کیلومتر مربعی خودش از ۲۳کشور دنیا وسیع‌تر است. قشم، ۱.۵برابر هنگ‌کنگ، ۲.۵برابر سنگاپور و بحرین و سان مارینو، پنج برابر مالدیو و ۷۰برابر ماکائوست. با این تفاسیر، این منطقه بسیار مهم ایران در احداث یک پل چهار کیلومتری معطل مانده و چهار دولت وعده ساخت آن را داده‌اند که قبلی‌ها به نتیجه نرسیده و حداقل دولت سیزدهم در حرف نشان داده برای تکمیل این پروژه اهتمام دارد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای پروژه بزرگ پل خلیج‌فارس صورت گرفته، قرار است این پل با داشتن مسیر رفت و برگشت قطار باعث سرعت دادن به جریان صادرات و واردات کالا شود و به این ترتیب علاوه بر اشتغال‌زایی و سرازیر شدن سرمایه موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ارزان‌تر شدن اجناس در بازار شود.

پل خلیج‌فارس، ضرورتی انکارناپذیر

پل خلیج‌فارس یک درخواست ساده نیست بلکه یک ضرورت انکارناپذیر برای جزیره قشم به شمار می‌آید که هر چه زودتر باید به نتیجه برسد. اگر در اوایل دهه ۹۰ قشم به عنوان یک مصرف‌کننده آب و برق بود و طرح شاخصی در دل خود نداشت، اما هم اکنون طرح‌های مختلف انرژی و نفتی با سرمایه‌گذاری ارزی دارد که هر یک از این طرح‌ها می‌تواند وزنه‌ای بزرگ برای اقتصاد یک کشور به شمار آید. پالایشگاه نفت فلات قاره ایران، پالایشگاه گاز گورزین، پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، پالایشگاه نفت خام فوق‌سنگین قشم و به ویژه اسکله سوخت‌رسانی ستاره قشم که با هدف رقابت با اسکله نفتی فجیره عمان ساخته شده تعدادی از پروژه‌هایی است که به نتیجه رسیده و هم اکنون مشغول فعالیت‌اند. ضمن این‌که طرح‌های مهم دیگری از جمله پنج مجتمع پتروشیمی، چهار پالایشگاه، دو طرح سوخت‌رسانی، اسکله نفتی و خطوط انتقال گاز در حوزه نفت و انرژی در این جزیره در حال اجرا هستند که با اتمام کار آن‌ها گام بلندی در جهت رسیدن قشم به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت کشور و جهان برداشته می‌شود. این موارد نه تنها نشان می‌دهد ساخت پل خلیج‌فارس توجیه اقتصادی دارد بلکه اولویت نخست جزیره بوده و در آینده‌ای نه چندان دور فقدان آن ضرر‌های زیادی به این منطقه وارد خواهد کرد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها