مقیسه از مهم‌ترین محورتحول ساترا گفت

انواع حمایت‌ها در انتظار تولیدکنندگان محتوای فرهنگی

به‌تازگی دومین نشست افق تحول رسانه‌ملی برگزار شد و رئیس سازمان صداوسیما ضمن ارائه گزارشی از تحولات این رسانه در سال گذشته از برخی معاونانش در بخش‌های مختلف خواست با بیان توضیحاتی، آن‌ها هم کارنامه یکساله خود را در جهت تحول و اقدامات‌شان برای ادامه حرکت در مسیر شعار‌های سرلوحه سازمان صداوسیما در دوره جدید شرح دهند. در ادامه این نگاه، خبرنگار جام‌جم سراغ سعید مقیسه، معاون رئیس صداوسیما و رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی رفته است تا از او درباره عملکرد این بخش از سازمان و تحولات آن بپرسد.
کد خبر: ۱۳۸۵۵۷۸
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
مقیسه درباره مهم‌ترین تحولات ساترا در سالی که گذشت به جام‌جم می‌گوید: مهم‌ترین بخش تحول سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) را در حمایت از محتوای فرهنگی می‌دانیم. می‌شود گفت اولویت ما در این رویکرد و در قیاس با صنعت و توسعه پلتفرم‌ها، محتواست.

وی می‌افزاید: حتما کسانی که در چارچوب مقررات محتوایی سازمان و اخلاق‌مداری خانواده‌ها تولید محتوا داشته باشند همه جوره می‌توانند روی ساترا حساب کنند. رئیس ساترا ادامه می‌دهد: وظیفه خود می‌دانیم که انواع و اقسام حمایت‌ها را از این افراد انجام دهیم، اما با کسانی که تولیدات‌شان ضد اخلاق یا مغایر با توسعه خانواده‌ها باشد، با روش‌های مناسب مقابله خواهیم کرد.

ممیزی پیشینی و پسینی

مقیسه درمورد پای‌بندی همه تولیدات کنونی یا آثار منتشر شده در پلتفرم‌ها به اخلاق و موازین مورد نظر ساترا، بیان می‌کند: در این زمینه پرسشی پیش می‌آید که آیا الان همه محتوا‌هایی که در پلتفرم‌های کشور است مورد تایید ساترا هست یا نه؟ جواب این است که خیر. خانواده‌ها بدانند ما الان ظرفیت‌مان در حد ممیزی پیشینی همه محتوا‌های فضای مجازی کشور نیست. کلا بخشی از ذات ممیزی در فضای مجازی پسینی است. قسمتی از آن به ما مربوط می‌شود که باید بر اولویت‌ها و میزان بازدید مردم نظارت داشته باشیم.
رئیس ساترا ادامه می‌دهد: هم‌اکنون به‌صورت شبانه‌روز رویش کار می‌کنیم، ولی هنوز به انتهایش نرسیدیم. مدتی مانده تا همه محتوا‌ها تایید شود. البته همان‌طور که اشاره کردم، ذات ممیزی در بخشی از آن، مخصوصا محتوای سایت‌های کاربرمحور یا «یوجی‌سی»‌ها پسینی است و فعلا مبتنی بر گزارش کاربران است؛ لذا از مردم و مخاطبان انتظار داریم وقتی محتوای نامناسب می‌بینند اول به خود آن پلتفرم و بعد به ساترا گزارش دهند تا این موضوع، مبنای بازبینی قرار بگیرد.

از مقیسه می‌پرسیم در راستای تحول آیا در حال افزایش ظرفیت‌ها هستند یا همچنان در بخشی از کارشان مبتنی بر گزارش کاربران پیش می‌روند. او پاسخ می‌دهد: ما داریم ظرفیت‌ها را افزایش می‌دهیم تا
هر چه زودتر به محتوای حرفه‌ای ناشرمحور برسیم، اما این‌که می‌توانیم تمام محتوای کاربرمحور را هم قبل از پخش ممیزی کنیم یا خیر؟ باید بگویم امید نزدیکی نداریم، چون همان‌قدر که ما ظرفیت‌های ممیزی را توسعه می‌دهیم، ظرفیت‌های تولید هم افزایش پیدا می‌کند؛ لذا طرح‌هایی برای ممیزی گسترده مردمی داریم. یکی از ابعاد ممیزی مردمی همین است که اشاره کردم. مردم باید به کمک بیایند تا بتوانیم محتوای نامناسب را کم کنیم. البته هوش مصنوعی در این زمینه می‌تواند خیلی کمک‌کننده باشد. در این حوزه توسعه‌های خوبی در حال انجام است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها