نگاهی به عملکرد یک رادیوی تخصصی در سالروز تاسیس آن

موج رادیو اقتصاد، بسامد آرزو‌ها

سال ۱۳۸۶ از استودیو پخش ساختمان شیشه‌ای با صدای گرم و رسای زنده‌یاد مهران دوستی این جمله بر آنتن صداوسیما طنین انداخت: «رادیو تجارت راه‌اندازی شد.» رادیو تجارت همزمان با سالروز ملی صادرات و با همکاری سازمان توسعه تجارت فعالیت خود را آغاز کرد و به یکی از اهداف سازمان صداوسیما که راه‌اندازی شبکه‌های تخصصی است، جامه عمل پوشاند. این شبکه رادیویی به مدیریت عبدالکریم خیامی با روزانه هفت ساعت برنامه (چهارساعت زنده و سه تکرار) کار خود را آغاز کرد و سال ۱۳۸۸ زمان پخش برنامه‌های خود را به ۱۱ساعت ارتقا داد.
کد خبر: ۱۳۸۴۷۱۴
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه
رادیو تجارت در ۲۴اسفند۸۸ فرکانس خود را از ۱۰۷.۵ مگاهرتز به ۹۸مگاهرتز رله کرد و سال۱۳۹۰ و همزمان با سال جهاد اقتصادی، نام خود را از رادیو تجارت به رادیو اقتصاد تغییر داد و به رادیو سراسری و ۲۴ساعته تبدیل شد. سال‌ها از این رخداد می‌گذرد و ما به‌تازگی از سالروز تاسیس این شبکه عبور کردیم. به این مناسبت سری به رادیو اقتصاد زدیم و با دست‌اندرکاران آن گفتگو کردیم.

استودیوی رادیو اقتصاد این روز‌ها حال و هوای دیگری دارد؛ چراکه به‌تازگی از سالروز تاسیس این شبکه رادیویی عبور کردیم. روزی که برای تهیه گزارش پا به ساختمان ۹‌دی گذاشتیم آوای موسیقی و صدای پرانرژی گویندگان به گوش می‌رسید. میز استودیو، صندلی‌ها، تابلوی مزین به نشان شبکه، همه نو شده بود. به گفته مدیرپخش فقط چند ساعت از این تغییرات می‌گذشت و همه عوامل دست به دست هم داده بودند تا این استودیو را برای پانزدهمین سالروز تاسیس رادیو اقتصاد آماده کنند. مهدی شیار، تهیه‌کننده ویژه‌برنامه «موج پیشرفت» فرمان هدایت برنامه را به دست گرفته بود و ژاله اکبری و علیرضا بختیاری با انرژی، برنامه را پیش می‌بردند. مدیرگروه صنعت و بازرگانی زودتر از بقیه سر برنامه حاضر شده بود و بر محتوا نظارت می‌کرد. مدیر پخش هم پس از نیم ساعت خودش را به جمع حاضر رساند. یکی از قسمت‌های برنامه، گفتگو با مهدی غضنفری بود که ۱۲سال پیش به عنوان مدیر سازمان توسعه تجارت تلاش‌هایی برای کمک به راه‌اندازی این شبکه داشت. در گفت‌وگویی دیگر با اکبر رضایی، مدیر سابق رادیو اقتصاد، بسیاری از خاطره‌ها برای اهالی رادیو اقتصاد و مخاطبان زنده شد. مدیرشبکه نیز به این جمع۱۰نفره اضافه شد. مدیر اجرایی هم با گل و کیک آمد و فضا را کاملا تولدی کرد. به این ترتیب، جشنی به یاد روز افتتاح در سال ۸۶ برگزار شد.

چرخش به سوی قالب‌های تازه

از مهم‌ترین اهدافی که برای این شبکه رادیویی تعیین شده است می‌توان به ایجاد زمینه‌های رشد و توسعه اقتصادی کشور، ایجاد زمینه‌های رشد فرهنگ و دانش اقتصادی، آموزش و نظریه‌پردازی در حوزه اقتصاد و پیوند بین حوزه‌های علمی و دانشگاهی با حوزه‌های عملیاتی اشاره کرد. در این مورد با مدیران گروه‌های مختلف این شبکه گپی زدیم. محمدرضا سعیدی، مدیرگروه صنعت و بازرگانی در گفتگو با خبرنگار جام‌جم درباره اهداف این گروه بیان کرد: یکی از اهداف گروه صنعت و بازرگانی، سوق دادن برنامه‌ها به سوی ساختار‌های کوتاه است. به نظر می‌رسد با توجه به رشد و سرعت زندگی کنونی قالب‌های جدید و چرخش ۳۶۰درجه‌ای برنامه‌ها و با رویکرد فضای مجازی بیشتر مورد استقبال مخاطبان قرار گیرد.

از سعیدی در مورد لزوم به‌روزرسانی شبکه‌های رادیویی در راستای نیاز‌های حیات در سپهر رسانه‌ای امروز می‌پرسیم و او پاسخ می‌دهد: از الزامات ارتقای یک شبکه رادیویی تعامل تنگاتنگ با شبکه‌های سیمای برون‌مرزی و نیز تعامل با اتاق‌های بازرگانی استان‌ها برای جذب مخاطبان بیشتر و اقناع‌سازی برای رشد سرمایه‌گذاری در چرخه‌های اقتصادی کشور است. اتفاق خوبی که در این گروه روی داده، راه‌اندازی برنامه‌های صادرات و واردات است که با توجه به شعار‌های سال‌های اخیر که بر اقتصاد و تولید متمرکز است، توانمندی‌ها، مشکلات و دغدغه مدیران و تولیدکنندگان متوسط و کوچک بررسی می‌کنیم و راهکار‌های مناسب ارائه می‌دهیم.

میترا نیک‌فر، مدیرگروه کشاورزی رادیو اقتصاد هم به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که مبحث کشاورزی از ارکان مهم اقتصاد است بر خود لازم می‌دانیم در برنامه‌های گروه، مباحث آموزش و ترویج آخرین دستاورد‌های حوزه کشاورزی، دامی و باغبانی را انعکاس دهیم تا تجربیات حاصل مورد استفاده سایر استان‌های کشور نیز قرار گیرد. برنامه کاردانش از دستاورد‌های این گروه و در راستای شعار سال طراحی و تهیه شده است که در این برنامه پل ارتباطی بین شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه کشاورزی ایجاد کردیم و به معرفی ظرفیت‌ها و رفع موانع پیش رو می‌پردازیم.

پیگیری مطالبات در راستای عدالت‌محوری

مهرگان سوادکوهی، مدیرگروه اقتصاد و جامعه هم در گفتگو با جام‌جم درباره هدف و نگاه این گروه در برنامه‌سازی بیان کرد: رویکرد اصلی برنامه‌سازی گروه اقتصاد و جامعه، اطلاع‌رسانی اقتصادی به زبان ساده و جذاب، اصلاح سبک زندگی و ترویج الگوی صحیح مصرف است. البته پیگیری مطالبات اقتصادی مردم در راستای عدالت‌محوری نیز در دستور کار ماست.

وی افزود: برای ارتقای برنامه‌سازی در گروه اقتصاد و جامعه چند محور در دستور کار است: بهره‌گیری از برنامه‌سازان توانمند، خوشفکر و مستعد، تقویت پژوهش و نویسندگی در برنامه‌سازی و استفاده از متن‌های قوی و تغییر و تحول و تنوع‌بخشی در قالب و محتوای برنامه‌ها در بازه‌های زمانی چندماهه و ممانعت از یکنواختی برنامه‌ها.

علی مروی، مدیرگروه کسب و کار هم بیان کرد: هر چه زمان می‌گذرد، مواجهه عالمانه و آگاهانه با مسائل اقتصادی، برای مردم ضروری‌تر می‌شود. اگر روزی همه اقتصاد برای مردم در بازارچه و دکان و دخل و خرج خلاصه می‌شد، امروز معیشت و کسب و کار همه ما به بودجه دولت، نرخ ارز، نرخ سود بانکی، نوسانات بازار سهام، تعرفه‌های واردات و صادرات و حتی قیمت‌ها و پیش‌بینی رمزارز‌ها وابسته شده است. این وابستگی تنها به مرز‌های جغرافیایی محدود نشده، بلکه نیرو‌های اقتصادی جهانی، از مرز‌ها گذشته و حتی دیوار خانه‌ها را پشت سر گذاشته و از طریق گوشی‌ها و رایانه‌ها همه مردم را به هم متصل کرده است. مردم در این اقتصاد به هم پیوسته و درهم تنیده، بیش از پیش به آموزش، آگاهی و تحلیل نیازمندند. از سوی دیگر، حکمرانان اقتصادی نیز برای پیشرفت و توسعه به رفتار اقتصادی مردم وابسته هستند. در این شرایط رسانه‌های تخصصی اقتصادی، هر روز باتوجه بیشتر مخاطبان همراه شده‌اند. امروز رسانه‌های اقتصادی خود به مثابه یک تولیدکننده که محصولی را عرضه می‌کند در چالش تولید و تاثیر گرفتارند. محصول رسانه‌ای باید بازاریابی محتوا، نگهداری مخاطب، رقابت در کیفیت و مخاطب‌مداری را در دستور کار خود داشته باشد.

وی ادامه داد: در این خصوص، تبیین اقتصاد مقاومتی به عنوان سند راهبری و الگوی عملیاتی برای رسیدن به آرمان‌های گام دوم انقلاب مبنای گفتمانی برنامه‌های گروه کسب و کار بوده است. از نگاه فرم و قالب تمرکز بر گفت‌وگوی مستقیم بین فعال اقتصادی با مسئولان در برنامه فوریت‌های اقتصادی، گفت‌وگوی کارآفرینان با مردم در شب آفتابی، آموزش مفاهیم مدیریت منابع انسانی در قالب نمایش در برنامه پاکار، مطالبه از مسئولان در برنامه رهیافت و تحلیل و بررسی مستند مسائل اقتصادی در قالب برنامه پرونده در گروه کسب و کار رادیو اقتصاد انجام شده است.

سید داوود موسوی، مدیراجرایی رادیو اقتصاد هم گفت: رادیو اقتصاد با توجه به رویکرد تحولی و جدید خود که تهیه و ساخت برنامه‌های امیدآفرین و تاثیرگذار مضاعف برای مخاطبان است بر خود لازم دانست با استفاده از دوره‌های تخصصی آموزشی حوزه اقتصاد برنامه‌سازان خود را با این حوزه بیشتر آشنا و از مجموعه دانش، مهارت‌ها، استعداد‌های حاصله برنامه‌های شاخص‌تری برای مخاطبان طراحی و تهیه کند.

پویان امینان، تهیه‌کننده بیان کرد: مهم‌ترین عامل ارزیابی یک برنامه موفق، توجه به نیاز‌های مخاطب آن برنامه است. در برنامه‌های تخصصی، مخاطب علاقه به شنیدن محتوای آموزشی دارد که به عنوان مسیریاب از آن بهره ببرد. اما در برنامه‌های غیرتخصصی و مبتنی بر شاخه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توجه اصلی مخاطب به جنبه‌های حاشیه‌ای موضوع است. به عنوان مثال، در برنامه بزرگراه اقتصادی که محوریت اجتماعی‌-اقتصادی دارد با انواع ابزار‌های برنامه‌سازی مثل موسیقی و طنز سعی می‌کنیم تمامی آموزه‌های اقتصادی را به‌صورت غیرمستقیم برای مخاطب تبیین کنیم. لیلا امیدیگانه، تهیه‌کننده هم افزود: یکی از دستاورد‌های قابل‌توجه در برنامه‌سازی یک‌سال گذشته، برقراری ارتباط با صاحبان کسب و کار به منظور آشنایی با دغدغه‌های شغلی آن‌ها و تلاش برای راه‌حل رفع مشکلات بود. تیم برنامه‌ساز به این باور رسیدند که مشکلات صاحبان کسب و کار درواقع مشکلات خودشان محسوب می‌شود و در همین خصوص و با پیگیری از مسئولان، تعدادی از این پرونده‌ها را رفع کردیم و توانستیم اعتماد مخاطبان را به برنامه جلب و با کمک همین مخاطبان در جای‌جای کشور، این برنامه را معرفی کنیم.

دیده‌بان مردم، صدای پیشرفت

در جنگ روایت‌ها و رزمگاه رسانه‌ها، تبیین دستاورد‌ها و فداکاری‌های ملت مظلوم مقتدر ایران، وظیفه مهم رسانه‌های کشور است. محور رسانه‌ای انقلاب اسلامی برای پیشرفت تا نیل به تمدن نوین اسلامی-ایرانی به بازآرایی و تحول مبتنی بر سه رکن هویت‌محوری، عدالت‌گستری و شتابدهی به پیشرفت اقدام کرده است. بر این مبنا، تقویت حضور تفکر عمیق دینی انقلابی در زنجیره تولید محتوا، یکپارچگی راهبردی و فرماندهی و در نهایت تقویت نقش قرارگاهی رسانه‌ملی، جزو اولویت‌های تحولی در رویکرد‌های رسانه‌ای سازمان صداوسیماست. مبتنی بر چارچوب تعریف شده و نگاه تحول‌گرایانه، رسانه‌های تخصصی از یک سو باید مسیر درخشان طی شده در حوزه‌های حرفه‌ای خود را بیان کنند تا مخاطبی که در بمباران هجمه قرار گرفته را به ساحل روشن امید و پیشرفت برساند، از سوی دیگر این رسانه‌های تخصصی وظیفه انتقال روشن، منصفانه و دقیق مطالبات مردم و خواسته‌های آنان به سیاست‌گذاران و مجریان کشور را به عهده دارند. اینک و در فصلی نو از فعالیت‌های رادیو اقتصاد، به عنوان رادیو تخصصی و مرجع رسمی رسانه‌ای در حوزه اقتصاد، با عزمی جزم و فکری نو و با استفاده از تجربیات گذشته، مسیری نو را پیش روی خود ترسیم کرده است؛ مسیری که با تعریف برنامه‌های جدید در حوزه بیان پیشرفت‌ها و آرزو‌های محقق شده ملت ایران، حس اعتماد به نفس ملی و امید به آینده را در مخاطب تقویت می‌کند. در کنار آن، تقویت برنامه‌های مطالبه‌گرانه خواست و توان مردم را به مسئولان منتقل می‌کند. در میدان جهاد تبیین، رادیو اقتصاد در فصل جدید کاری خود تلاش می‌کند با گفتگو و مناظره، مفاهمه ملی و همدلی موثر را برای حل چالش‌های اقتصادی ایران فراهم آورد. موج رادیو اقتصاد، بسامد آرزو‌های محقق شده و و قله‌های آرمانی ملت بزرگ ایران است؛ آرزو‌هایی مثل استقلال و پایداری اقتصادی، استعداد‌های شکوفا شده علمی، بهداشت و سلامت سرآمد در جهان و آرمان‌هایی از جمله عدالت و رفع فقر، رسیدن به جایگاه برتر در اقتصاد منطقه و جهان، رشد شتابان و پایدار اقتصادی، تولید و صادرات محصولات فناورانه و در یک کلام بهبود کیفیت زندگی ایرانیان.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها