تا به حال به شهر کرمان سفر کرده‌اید؟ اگر حتی برای یک‌بار مسافر این شهر بوده باشید، حتما هنوز عطر تاریخی را در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های آن حس می‌کنید. البته کرمان چند سال پیش با کرمان سال‌های اخیر بسیار متفاوت است؛ کرمان روزگار و دهه‌های گذشته، عمده مزیتش، بافت و آثار تاریخی آن بود که گردشگران زیادی را هم به سوی خود می‌کشاند.
کد خبر: ۱۳۸۴۲۲۳
نویسنده فاطمه مرادزاده - گروه ایران
از چند سال پیش، اما این شهر به نوعی به جرگه شهر‌های زیارتی کشورمان پیوسته و آن‌هایی که رابطه دلی و روحی با سردار دل‌ها برقرار کرده‌اند، خود را برای زیارت آرامگاه وی به کرمان می‌رسانند. به عبارتی آمار گردشگران و مسافران شهر کرمان از دی ۱۳۹۸ به بعد به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. در چنین شرایطی بی شک باید رسیدگی به این شهر که مرکز پهناورترین استان کشورمان هم هست، افزایش چشمگیری یابد، چراکه این شهر اکنون قبله عشاق جبهه مقاومت در سراسر جهان هم به شمار می‌رود، اما در کمال تاسف باید گفت شهر کرمان درخصوص یک زیرساخت بسیار ساده و ابتدایی شهری، به‌شدت دچار ضعف و مشکل است.
 
شاید باور نکنید، اما شهر کرمان از کمبود سطل زباله رنج می‌برد. برای همین در گوشه گوشه آن کیسه‌های پاره شده و بدبوی زباله، انباشته و در برخی محلات هم محل تجمع حشرات موزی و سگ‌های ولگرد شده است. فقط تصور کنید جاری شدن شیرابه زباله‌های متعفن را در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر بزرگ، تاریخی و مهم ایران را! دچار چه حالی می‌شوید؟ باورتان می‌شود به شهر زادگاه و آرامگاه ابدی بزرگ‌ترین فرمانده جبهه مقاومت جهان وارد شده‌اید؟ خبرگزاری ایرنا سراغ این مشکل عجیب شهر کرمان رفته و پاسخ نهایی که گرفته این بوده که مدتی است به‌طور آزمایشی چند سطل مکانیزه در یک شهرک گذاشته‌ایم تا ببینیم چه نتایجی به دنبال خواهد داشت؟! اما پرسش این است که مگر جانمایی سطل زباله امری است که آزمون و خطا بخواهد و آن را آزمایشی یک روز بردارند و یک روز بگذارند؟ امروزه در همه شهر‌ها و حتی روستا‌های کشورمان سطل زباله وجود دارد. برخی از روستا‌ها ازجمله روستا‌های مازندران و گیلان حتی درحال حرکت به این سمت هستند که به مردم خود آموزش بدهند چگونه زباله‌های خود را در مبدأ تفکیک کنند تا به این ترتیب هم به جمع‌آوری و کاهش حجم زباله‌ها و هم محیط‌زیست و طبیعت کمک کنند و هم در تولید کود و کمپوست مشارکت کنند. حالا در چنین شرایطی شهر چند صد هزارنفری کرمان باید از نبود سطل زباله در رنج باشد و نه بهداشت درستی داشته باشد و نه زیبایی و جلوه‌ای که پیش از این همواره از آن نصیبی داشته است. البته ناگفته نماند در سال‌های گذشته در این شهر هم مثل سایر شهر‌های کشور سطل زباله وجود داشته است، اما از یک سال دیگر بر اساسی طرحی ناپخته همه سطل‌ها جمع شدند تا شهروندان زباله‌های خود را سر ساعت مشخصی (۹ شب) جلو در منازل‌شان بگذارند و ماشین‌های حمل زباله شهرداری بیایند آن‌ها را جمع کنند و بروند، اما متغیر بودن ساعات جمع‌آوری زباله از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح و گذاشتن زباله در مکان‌های دلخواهی از سوی هرکدام از شهروندان خیلی زود کوچه پس کوچه‌ها را پر از زباله کرد و منظر شهر را تغییر داد. البته از اوایل خرداد امسال نصب سطل‌های زباله مکانیزه به‌صورت آزمایشی در شهرک مطهری کرمان آغاز و گفته شده پس از بازخوردی که از اجرای آزمایشی این طرح در یکی از محلات شهر کرمان گرفته می‌شود در سراسر شهر کرمان نیز انجام خواهد شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها