تا به‌حال به کردستان سفر کرده‌اید؟ به شهرستان مریوانش چطور؟ اگر مسافر این خطه سرسبز و باصفای غربی در کشورمان بوده باشید، حتما بهترین و زیباترین خاطره‌ای که برایتان از آن دیار باقی مانده نشستن در سواحل دردانه مریوان؛ یعنی دریاچه زیبای زریبار آن است؛ نشستن و چشم دوختن به زلال آب‌های نقره‌فام آن، پرواز دادن خیال‌تان در لابه‌لای نیزارهای دریاچه که با صدای پرندگان و جیرجیرک‌ها وهم‌انگیز و رویایی می‌کند یا نوش‌جان کردن یک وعده ماهی خوش‌طعم دریاچه در وعده ناهار یا شام در رستوران و اقامتگاه بومگردی اطراف دریاچه.
کد خبر: ۱۳۸۳۹۵۷
نویسنده محمد مرادزاده - گروه ایران
مریوان زیباست؛ خیلی هم زیبا و سرسبز و نکته این‌که این زیبایی را مدیون دریاچه‌ای است که برای صد‌ها و شاید هزاران سال به مریوان حیات داده و از آن نفس گرفته است. این دریاچه زیبا گرچه حال و روزش از بسیاری دریاچه‌ها و تالاب‌های دیگر کشور یک سروگردن بالاتر است و هنوز تا خشکی فاصله دارد، اما به نظر می‌رسد شرایط خوبی ندارد، آن‌قدر که مسئولان محیط‌زیست کردستان را نگران کرده تا خواهان تامین هرچه سریع‌تر حقابه این تالاب شوند.

در همین زمینه اقبال حمیدی، سرپرست اداره‌کل سازمان حفاظت محیط زیست استان کردستان تسریع در انتقال آب از سد گاران به دریاچه زریبار را خواستار شده و آن را یکی از راهکار‌های احیای تالاب عنوان کرده است.

ظاهرا سرحال بودن دریاچه برای استاندار کردستان هم مهم است، چراکه تاکید کرده داده‌های دقیقی درمورد مشکلات زریبار جمع‌آوری شود. طبیعی است که این نگین نقره‌فام کردستان و مریوان برای مسئولان آن عزیز باشد و ارزشمند، ​ چراکه بخش زیادی از گردشگران استان به بهانه تماشای زیبایی‌ها و استراحت در خلوت آرامش‌بخش آن راهی خطه‌کوهستانی کردستان می‌شوند. همه این‌ها باعث شده اقبال حمیدی، سرپرست اداره‌کل سازمان حفاظت محیط زیست کردستان از تشکیل سریع یک کارگروه کارشناسی برای رسیدگی به وضعیت زریبار سخن بگوید و یکی‌یکی مشکلات آن از قبیل کشت گونه‌های آب‌بر مثل توتون و برنج و حفر چاه‌های غیرمجاز در حاشیه آن را برشمرده و آن‌ها را از تهدیدات جدی دریاچه عنوان کند.

خلاصه آن‌که به نظر می‌رسد یک استان بسیج شده‌اند تا تالابی که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین ایران و منطقه است، بیش از این لطمه نبیند. برای همین اسماعیل احمدی، فرماندار مریوان گفته موضوع حل مشکلات تالاب بین‌المللی زریبار از مهم‌ترین موضوعات شهرستان است و تمام ادارات مرتبط با این موضوع موظف هستند مشکلات تالاب را رصد کرده و هر ماه گزارش عملکرد را به فرمانداری ارائه دهند.

به گفته وی این کار می‌تواند از طریق دوربین‌های حفاظتی صورت بگیرد، دوربین‌هایی که همین حالا هم حواس‌شان به آتش‌سوزی‌های عمدی و روبه افزایش اطراف دریاچه هست.
درنهایت این‌که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مریوان هم به میدان آمده و تاکید کرده با هر گونه ساخت‌وساز و حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف دریاچه زریبار برخورد قضایی خواهد شد.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها