پشت صحنه برنامه صبحگاهی«مهربان‌باشیم»

شروع روز با مهربانی

«مهربان‌باشیم» از آن برنامه‌هایی است که با حال و هوای ویژه صبحگاهی هر روز ساعت7 با دو گروه برنامه ساز  از رادیو معارف شنیده می‌شود. در این گزارش هم سراغ یکی از این گروه‌ها رفتیم و از شکل‌گیری و ماجراهای این برنامه صبحگاهی  گفتیم و شنیدیم. تهیه کنندگی بخشی از این برنامه را روح ‌ا... اسماعیلی به عهده دارد و رضا ملایی هم گوینده آن است.
کد خبر: ۱۳۸۳۳۱۲
نویسنده زهره زمانی - خبرنگار

 بی‌تکلف با شنونده
رضا ملایی، گوینده مهربان‌باشیم که از سال 1378 وارد رادیو شده، می‌گوید: تا امروز اجرای برنامه‌های گوناگون رادیو معارف به عهده من بوده و از بهار سال ۱۳۹۳ این برنامه صبحگاهی مهربان باشیم را که پخش آن همچنان ادامه دارد، اجرا می‌کنم.
او ادامه داد: در این هشت سال تلاش کردم اجرای با نشاطی داشته باشم؛ اجرایی که ضمن رعایت ادب دینی و رسانه‌ای از صمیمیت و انرژی لازم برخوردار باشد، از اولین سال پخش برنامه (فروردین ۱۳۹۳) به تنهایی و هر هفته شنبه تا پنجشنبه برنامه را اجرا کرده‌ام و البته از ابتدای امسال هم به صورت یک هفته در میان به اتفاق آقای توفیقی فعالیت کرده‌ایم. ملایی خاطر نشان می‌کند: تمام روزهای من با مهربان باشیم شروع شده و طی این هشت سال زندگی شخصی و خانوادگی من با این برنامه عجین بوده و تنظیم شده و خاطرات فراوانی برای من و خانواده‌ام ساخته است، از شیرین‌ترین خاطراتم یکی دیدار با شنونده‌های عزیز در پیاده‌روی اربعین حسینی و در استودیو سیار برنامه و در حرم امام رضا(ع) هنگام اجرای برنامه است و یکی هم ارتباط صمیمانه با دانش‌آموزانی که در مسیر مدرسه شنونده برنامه هستند و از والدین یا راننده سرویس می‌خواهند از طرف آنها به برنامه پیام بدهند.

ارتباط خوب با مخاطبان
روح‌ا...اسماعیلی، تهیه‌کننده مهربان باشیم می‌گوید: هدف این برنامه ایجاد فضای پرشور و نشاط صبحگاهی، انگیزه، امید و مهربانی در شنوندگان است. پخش بسته زیارت روز، گزارش از مناطق مختلف کشور،اخبار هواشناسی، خبر و اطلاع‌رسانی، قرائت آیت‌الکرسی، یاد شهدا در آیتم کبوتران مهاجر، کارشناسی، سخن اخلاقی و طنز از جمله بخش‌های برنامه است. او در خصوص ویژگی‌های برنامه می‌گوید: توجه به قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌های گوناگون، امیدبخشی و ایجاد نشاط صبحگاهی، ترویج مهربانی و همدلی و اطلاع‌رسانی در خصوص دغدغه‌های مردم از جمله نکاتی است که مورد توجه ماست. وی افزود : برنامه مهربان باشیم، یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیو معارف است که هر روز با طرح یک سؤال مشارکتی، شنونده‌ها را در بحث مشارکت می‌دهد، لطف شنوندگان همیشه شامل حال این برنامه شده و علاوه بر تماس‌ها و پیامک‌های بی‌شمار در طول برنامه، بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها هم مهربان باشیم از جمله برنامه‌های پرمخاطب رادیوست.

برنامه‌های صبحگاهی، قانون دارند
حجت‌الاسلام صفایی، مدیرگروه فرهنگ و جامعه رادیو معارف هم درباره این برنامه صبحگاهی قدیمی می‌گوید: برنامه صبحگاهی موفق، شاخصه‌هایی دارد. هر یک از این شاخصه‌ها برای برنامه صبحگاهی، اصل و قانون محسوب می‌شود و نباید متغیرهایی مثل حوادث یا جریانات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... سبب اهمال در عمل به این قوانین یا کمرنگ شدن این اصول در برنامه شود.
او ادامه داد: تمرکز و پافشاری بر این اصول و شاخصه‌ها به این معنا نیست که برنامه صبحگاهی در مورد متغیرهای یاد شده منفعل باشد، خنثی عمل کند یا واکنشی نشان ندهد، بلکه به این معناست که باور کنیم تمامی حوادث، رخدادها، جریانات با تمام تنوع و تکثرشان بخشی از زندگی ما و مخاطب است و هیچ چیز نباید زندگی را تعطیل و بی‌رونق یا تحرک و پویایی را از مخاطب سلب کند.  رادیو معارف با توجه به ماموریت خود که نگاهی کلان به مقوله دین است، برخود لازم دانسته برای ایجاد نشاط معنوی و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی با تأکید بر ارزش‌های رفتاری و طرح مسأله‌محور نیازهای مخاطب در فضایی صمیمی برنامه‌ای صبحگاهی طراحی کند تا از این رهگذر امید و نشاط را در مخاطبان خود تزریق کند و مهربانی با خود، مهربانی با همنوع خود، مهربانی با طبیعت پیرامون و مهربانی با خالق مهربان را به همراهانش آموزش دهد.
وی افزود: برنامه صبحگاهی مهربان باشیم رادیو معارف در محتوا و ساختار، رویکردها و قالب‌های مختلفی را تجربه کرده و اوج و فرودهایی را به خود دیده است اما در همه برهه‌های زمانی مورد اقبال مخاطب بوده و به سبب همراهی و پیوند فعالی که با مخاطبان خود دارد و بهره‌ای که از پیشنهادها و دیدگاه‌های مخاطبانش می‌برد، توانسته کاستی‌ها را جبران، خود را تقویت و پیوندش را با مخابان حفظ کند. مدتی این برنامه مثل‌محور بود و هر هفته با تمرکز بر یک ضرب‌المثل، به مسائل فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن و مورد نیاز مخاطب توجه می‌شد، پس از یک دوره چند ساله، برنامه مسأله‌محور و روزانه شد، به گونه‌ای که هر روز یک مسأله جزئی در قالب یک پرسش و مسأله، محور برنامه قرار می‌گرفت و ارتباط‌ گیری مخاطب با برنامه  و موضوع راحت‌تر شد.
حجت‌الاسلام صفایی ادامه داد : کارنامه برنامه عوامل را بر آن داشت تا در سال اخیر رویکردی مطالبه‌گرانه(مطالبه نرم و بدون تنش) را نیز چاشنی برنامه کنند تا برخی از مطالبات و دغدغه‌های مخاطب را با مسئولان مربوط در میان بگذارند و از دیگر سو فرصتی برای مسئولان فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنند تا فعالیت‌ها و طرح‌های خود را برای مخاطبان برنامه تشریح وتبیین کنند.
وی تأکید کرد: تجربه این رویکرد نیز درس‌آموز بود و به این نتیجه رسیدیم که رنگ غالب برنامه صبحگاهی باید مجله‌ای پرنشاط، پرتحرک و امیدبخش باشد و چنانچه رنگ مطالبه‌گری و بحث و گفت‌وگو درباره موضوعی بیشتر می‌شد، مخاطب واکنش نشان می‌داد و نمی‌پسندید. به همین سبب بنا داریم در ادامه برنامه صبحگاهی مهربان باشیم، بر همان اصول و شاخصه‌ها تمرکز بیشتری داشته باشیم و تغییر و تحولی هم اگر در روند برنامه ایجاد می‌کنیم، در ساختار و قالب برنامه باشد.

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک رورنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها