واکاوی نقش عروسک و وسایل بازی در شکل‌گیری انگاره‌های ذهنی کودکان و آثار آن در دوران بزرگسالی

تسخیر دنیای ذهنی‌کودکان با اسباب‌بازی

روابط مجازی را با روابط‌حقیقی جایگزین نکنیم

تنهایی یکی از مهم‌ترین معضلات انسان در جامعه مدرن امروزی است. سبک زندگی در جوامع امروزی تغییر کرده و دیگر خانواده‌ها شبیه گذشته، گسترده نیستند. بلکه با خانواده‌های موزاییکی و هسته‌ای مواجهیم که این مسأله روابط خانوادگی را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. حالا دیگر مانند گذشته خاله، عمه، دایی، عمو و حتی اقوام دورتری که همه با هم در رفت‌و‌آمد و تعامل بودند وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۸۳۱۶۵
نویسنده مهدی نیک‌ضمیر - گروه جامعه
خانواده‌های هسته‌ای اغلب تک‌فرزند هستند و در عمل نسل دایی، عمو، عمه و خاله در حال انقراض است. همه ما در زندگی‌مان روابط و تعاملات اجتماعی کمتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کنیم. تعاملات ما با گروه همسالان هم از فضای فیزیکی و واقعی به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است. این روابط مجازی هم قواعد و مؤلفه‌های خاص خودش را دارد و شبیه روابط فیزیکی و رودررو و صحبت‌کردن در کنار همدیگر، نمی‌تواند حال ما را خوب کند. نتایج تحقیقات گوناگون نشان می‌دهد، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بر سلامت روان ما تاثیر منفی گذاشته و احساس تنهایی و همچنین احساس طرد شدن و از دست دادن را در ما تقویت کند.

در یک ارتباط مجازی و حضور در شبکه‌های اجتماعی خیلی وقت‌ها به جای آرامش، احساس اضطراب را تجربه می‌کنیم، فضایی که هر چند برای تعامل و گفتگو شکل گرفته، اما رقابت برای عرضه بهتری از خود، موجب می‌شود ما احساس افسردگی و درماندگی داشته باشیم.

بر این اساس شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر تصویر همچون اینستاگرام در تحقیقات و پژوهش‌ها، بدترین تراز‌ها را به خود اختصاص داده اند؛ بنابراین در دنیای امروز هر چند استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امری ناگزیر تلقی می‌شود، اما سعی کنیم هیچ‌گاه روابط حقیقی و فیزیکی‌مان را با روابط مجازی و حضور در شبکه‌های اجتماعی جایگزین نکنیم تا کمتر از این فضا و دنیا آسیب ببینیم.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها