سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر:

واژگونی ون زائران ایرانی در عراق | ۴ نفر جان باختند

وقتی خیل زائران به سمت مرزها حرکت کرد، مرز خسروی به گذرگاهی تپنده و پرهیاهو تبدیل شد. مرزی در غربی‌ترین نقطه ایران که پس از تامین زیرساخت‌های جاده‌ای، عمرانی، بهداشتی ودرمانی به یکی از هموارترین مرزها برای تردد به عتبات عالیات تبدیل شده و توانسته جایگاه سابق خود را به دست آورد. عشق به دیدار حضرت یار در این نقطه موج می‌زند
کد خبر: ۱۳۷۹۸۷۸
نویسنده زهره کریم‌زاده - گروه ایران
هرم شدید گرما و حتی نبود اسکان کافی به دلیل حجم بالای عشاق نتوانسته از شدت این عطش بکاهد. این مکان که از آن به‌عنوان نقطه وصال دلدادگان حسین (ع) یاد می‌شود، از ۲۳مرداد امسال روی زائران بازگشایی شد و مرزداران این دیار، این‌بار میزبان زوار حرم کوی یار بودند که یکباره به‌علت ازدحام هموطنان در این طرف مرز و کمبود امکانات و خدمات در سمت عراقی مرز‌ها بسته شد.

از اواخر هفته گذشته بود که با افزایش ناگهانی حجم زائران در مرز‌های ایران دولت عراق از خدمات دهی به ورودی‌هایش عاجز ماند و همین مسأله موجب بروز مشکلاتی برای هموطنان و در نهایت، بسته شدن مرز‌ها شد. در این میان مرز خسروی که به‌عنوان بهترین نقطه برای تردد با امکانات و تجهیزات کامل معرفی شده بود هم بسته شد. حالا تعدادی از هموطنان هنوز در این مرز و پشت در‌های بسته باقی مانده‌اند و علاوه بر این‌که مسیر سرپل‌ذهاب و قصرشیرین به سوی مرز بسته شده و تردد در این راه‌ها ممنوع است، استاندار کرمانشاه هم از هموطنان خواسته تا اطلاع ثانوی از عزیمت به سمت مرز خسروی خودداری کنند.

۳۰هزار نفر در انتظار خروج

از ماه‌ها قبل اعلام شده بود خسروی از جمله مرز‌هایی است که از نظر تجهیزات و خدمات رسانی مورد تایید تمام مسئولان بود، مرز خسروی در کرمانشاه است. جایی که قرار بود میزبان هموطنانی باشد که راه کربلا را در پیش گرفته و به عشق سیدالشهدا می‌رفتند تا خود را به خیل عظیم راهپیمایان برسانند.
فقط در روز جمعه گذشته نزدیک به ۳۵هزار زائر از مرز خسروی راهی عتبات عالیات شدند که در مقایسه با روز‌های قبل افزایش ۲۵درصدی داشت.

ولی با شلوغ شدن تمام مرز‌ها و در نهایت بسته شدن‌شان، نزدیک به ۳۰هزار زائر در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب در انتظار فراهم شدن شرایط برای خروج از مرز هستند و با وجود رایزنی‌ها با همتایان عراقی برای از سرگیری اعزام دوباره زائران، بر منتفی بودن موقتی این اعزام تاکید شده است.
در شهر‌های مختلف کرمانشاه و به‌خصوص قصرشیرینی‌ها در این روز‌ها با پخش آب و غذا از زوار پذیرایی می‌کنند و حتی خانه‌های خود را برای اسکان موقت در اختیار زائران اباعبدا... (ع) قرار می‌دهند و در این راه از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

در کنار این جنبش مردمی، مسئولان برای رفاه حال زائران به‌صورت شبانه روز در تلاش هستند. ۲۰موکب در این مرز فعال است. ۹۲هکتار پارکینگ در قصرشیرین و اطراف آن برای زوار در نظر گرفته شده و همه امکانات رفاهی و امنیتی نظیر امکانات بهداشتی، نگهبان و دوربین در این مناطق تعبیه شده است. در این روز‌ها بیش از ۳۵۰۰نیروی پلیس در حوزه‌های مختلف مشغول خدمت رسانی به زوار هستند.

زیرساخت‌های عراق نامناسب است

در چند روز اخیر و به‌ویژه جمعه ۱۸شهریور، ازدحام و تردد در این مرز و سرگردانی و معطلی زوار به‌حدی رسید که استاندار کرمانشاه از زائران جدید خواست برای رسیدن به مرز عجله نکنند، چراکه درصدد هستند این انبوه جمعیت زوار را به سلامت و با امنیت خاطر از مرز عبور دهند و در این بین باید به کمبود امکانات عراق برای اسکان و محدودیت ورود زوار اشاره کرد.

بر همین اساس، فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز به زیرساخت‌های نامناسب کشور عراق اشاره و اعلام کرد مرز خسروی تا اطلاع ثانوی بسته شده و زائران جدید در هر نقطه ایران، ادامه راه ندهند و برگردند، چراکه طرف عراقی توان این همه پذیرش ندارد و در انتظار اطلاعیه‌های بعدی ستاد اربعین بمانند.

از سوی دیگر وضعیت جاده‌ای با ترافیک سنگینی روبه‌روست و مسیر سرپل‌ذهاب و قصرشیرین به سوی مرز بسته شده و درحال حاضر تردد در این مکان ممنوع است. بنا به گفته رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، افرادی که قبل از میدان نفت در شهرستان قصرشیرین هستند، اجازه عبور آن‌ها به سمت مرز داده نمی‌شود. در پنجشنبه‌ای که گذشت بیش از ۸۰۰هزار خودروی سبک و سنگین در راه‌های استان تردد داشته‌اند.

۸۰۰۰ زائر در اردوگاه‌ها اسکان داده شدند

در این بین هلال احمر نیز به خدمت‌رسانی زوار پرداخته و بیش از ۸۰۰۰ نفر از زائران بدون محل استراحت را در اردوگاه‌های خود اسکان داده و به ۱۳۰مصدوم که دچار گرمازدگی شده‌اند، امداد رسانده است.
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز اعلام کرده به بیش از ۱۰هزار زائر اربعین خدمت کرده که بیشترین مشکلات ناشی از گرمازدگی بوده است.

گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که برخی زائران از نبود و کمبود آب، غذا، اسکان و وسیله حمل و نقل در کشور عراق گله‌مند هستند و سرگردان شده‌اند.

در آخرین ساعات روز جمعه، استاندار کرمانشاه از برگزاری نشست با مدیر گمرک مرز عراق خبر داد که در این نشست تدابیر برای انتقال بهتر زائران به عراق و استفاده از چند دستگاه اتوبوس توافق شده است و تلاش برای رفع کم و کاستی‌ها ادامه دارد و از ظرفیت مدارس، هتل‌ها و موکب‌ها برای اسکان زائران استفاده می‌شود.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها