فصل برداشت سیب و مرثیه باغداران
از پیش‌بینی برداشت یک میلیون و 100هزار تنی تا هدررفت صدها هزارتنی سیب در کنار جاده‌ها و سردخانه‌ها

فصل برداشت سیب و مرثیه باغداران

کد خبر: ۱۳۷۷۱۴۰
نویسنده حوریه ملکی - گروه ایران
سمنان از جمله استان‌هایی است که به‌دلیل کم‌آبی و خشکسالی‌های مستمر، کشت بسیاری از گیاهان در این منطقه با مشکلات زیادی مواجه شده، اما محصولاتی وجود دارند که می‌توانند کشاورزی سمنان را نجات داده و باز هم آن را به روز‌های اوج بازگرداند. امروز محصولاتی مثل پسته، زعفران و زیره، جور کشاورزی نیمه‌جان سمنان را به دوش می‌کشند؛ محصولاتی که قابلیت حضور در بورس کالا را دارند و در کنار مزیت اقتصادی، ارزش افزوده بالا، ماندگاری بسیار زیاد، جذب بازار‌های خارجی، بسته‌بندی آسان و فرآوری متعددی را نیز به خود اختصاص داده‌اند. با این شرایط سمنان این فرصت را دارد که در عین خشکسالی، بتواند در زمینه توسعه اقتصادی محصولات کشاورزی گام‌های اساسی بردارد. کافی است تنها این نکته را مورد توجه قرار دهیم که در دامغان سالانه ۳۰۰۰میلیارد تومان گردش مالی پسته است.

سمنان در منطقه‌ای گرم قرار گرفته، اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خود هر چهار فصل را همزمان دارد و از میزان گستره‌اش، مجموعا ۱۹۸ هزار هکتار را به اراضی کشاورزی اختصاص داده است. طی سال‌های اخیر و به‌دلیل خشکسالی و کمبود آب، کشاورزی سمنان با چالش‌های زیادی مواجه شد، اما وضعیت آب‌و‌هوایی این استان نشان داد در این شرایط هم می‌تواند محصولات مهمی مثل پسته، زعفران و زیره را در حد صادرات تولید کند، اما به شرطی که با حمایت‌هایی همراه و این محصولات هم مثل محصولات دیگر به حال خود رها نشوند. از مجموع زمین‌های قابل کشت سمنان ۶۰ هزار هکتار آن باغ، ۱۰۰هزار هکتار زراعت و بقیه به صورت آیش مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سال‌های پر بارش تحت کشت دیم می‌رود. در کل حدود ۴۵هزار بهره‌بردار کشاورزی در این استان مشغول به کاشت و برداشت محصولات کشاورزی هستند و در نتیجه حدود یک و نیم میلیون تن از انواع محصولات کشاورزی را به بازار ایران و جهان عرضه می‌کنند.

بیش از ۲۱هزار هکتار از اراضی استان سمنان تحت کشت پسته است. وجود مناطق کویری با زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم این اجازه را داده است تا در کنار وجود خاک‌های تقریبا شور، پسته به یک محصول استراتژیک باغی در این استان تبدیل شود و به‌جز در شهرستان مهدی‌شهر که شرایط اقلیمی تقریبا متفاوتی دارد در سایر شهرستان‌ها کشت بشود. همچنین کشت زیره در شهرستان سمنان یک مزیت اقتصادی است. در سال ۹۹ سطح زیر کشت این محصول ۶۰۰ هکتار بود و در سال۱۴۰۰ با بیش از ۴۰۰هکتار افزایش، سطح زیر کشت این محصول به ۱۱۰۰هکتار رسید و در سال جاری نیز هنوز آمار رسمی کشت این محصول با توجه به زمین کشت مشخص نیست. ناگفته نماند در کنار محصولات اساسی، انواع محصولات زراعی و باغی دیگر مثل صیفی‌جات، ذرت، آفتابگردان، یونجه، انواع میوه‌جات و گیاهان دارویی در سمنان قابلیت کشت دارند، اما میزان تولید آن‌ها بسیار پایین است و کم‌آبی‌ها هم مزید بر علت شده‌اند تا کشاورزان روی درآمدزایی از آن‌ها هیچ حسابی باز نکنند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها