اخیرا یک دانشمند در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافته که قارچ‌ ها می‌توانند با زبانی شبیه انسان با هم ارتباط برقرار کنند. در طول دهه گذشته، محققان شواهدی یافته‌اند که گیاهان قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند.
کد خبر: ۱۳۶۲۲۵۷

نتایج منتشر‌شده تحقیقات‌ سال‌۱۳۹۸‌/ ۲۰۱۹‌ نشان داد که قارچ‌ها حتی هنگام بریده‌شدن فریاد می‌زنند. جالب است بدانید قارچ‌ها نه جزو گیاهان هستند و نه جانوران؛ آنها متعلق به قلمروی خودشان هستند که مجموعه‌ای از مخمرها، کپک‌ها و قارچ‌ها را دربرمی‌گیرد.

اَندرو آداماتزکی، محقق آزمایشگاه محاسبات غیرمتعارف در دانشگاه شهر بریستول در غرب انگلستان می‌گوید که از روی کنجکاوی شروع به جست‌وجوی زبان در میان قارچ‌ها کرده است.

او قبلا دریافته بود کپک لجن، توانایی‌های آشکاری را از طریق فعالیت‌های الکتریکی نشان می‌دهد؛ بنابراین می‌خواست ببیند آیا قارچ‌ها نیز همین کار را می‌کنند یا خیر؟ او گونه‌ای از قارچ‌ها را به الکترودهایی متصل کرد که فعالیت‌ های الکتریکی را ثبت می‌کردند و به این ترتیب فهمید قارچ‌ ها با زبانی شبیه انسان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

آداماتزکی در حال‌ حاضر برای تحقیقات خود، نمونه اولیه دستگاه‌هایی را با استفاده از بسترهای زیستی، شیمیایی و فیزیکی ایجاد کرده است.

اگر او بخواهد یک دستگاه محاسباتی مبتنی بر قارچ بسازد، باید بداند قارچ‌ها چگونه ممکن است اطلاعات را منتقل کنند. بخش دیگری از کار او شامل ایجاد ساختارهایی می‌شود که متشکل از بسترهای احاطه‌شده با قارچ‌هاست.

وی می‌گوید: «برخی از بخش‌های این بستر شامل میسیلیوم‌(رشته‌های رشدکننده قارچ) زنده است که مسؤول تشخیص سرنخ‌های محیطی و تصمیم‌گیری در مورد محیط هستند. این کار از طریق فعالیت الکتریکی انجام خواهد شد.» او در آخرین مطالعه خود چهارگونه مختلف قارچ را جمع‌آوری کرد که شامل قارچ‌هایی با نام «شبح»، «اینوکی»، «آبشش شکافته» و «کاترپیلار» بودند.

اَندرو‌ این نمونه‌ها را با اتصال به الکترودها تحریک و تغییرات الکتریکی آنها را ثبت کرد. یافته‌های او که در نشریه «رویال سوسایی‌تی اُپن ساینس» منتشر‌شده، ردیف‌های بسیاری از خطوط نقش‌شده با میخ‌های الکتریکی دستگاه‌(که قابل‌مقایسه با نورون‌های بدن انسان است)‌را نشان می‌داد.

سپس اَندرو، این خطوط را با خطوطی مقایسه کرد که با صحبت‌کردن انسان روی این دستگاه نقش می‌بندد و میان‌شان شباهت‌هایی یافت. وی می‌گوید: «من ترکیب پنهانی زبان قارچی را بازسازی کردم.» به این ترتیب آداماتزکی دریافت که قارچ‌ها فرهنگ لغتی با حدود ۵۰واژه دارند.

این مطالعه نشان داد چگونه آن خطوط ثبت‌شده حاصل از تحریک قارچ‌ها به واژگانی در حدود ۵۰کلمه شباهت دارند و طول هر کلمه مشابه واژگان زبان انسان است. از نظر پیچیدگی زبان بین گونه‌ها نیز تفاوت‌هایی وجود داشت، به این شکل که قارچ‌های «شبح» و «آبشش شکافته» دارای دامنه واژگان بزرگ‌تری بودند. آداماتزکی می‌گوید قارچ‌ها می‌توانند چند چیز را بیان کنند.

آنها ممکن است به همان روشی که گرگ‌ها زوزه می‌کشند، حضور خود را به یکدیگر اعلام کنند یا می‌توانند به سایر قسمت‌های میسیلیوم در مورد جاذبه‌ها یا دفع‌کننده‌ها بگویند.

به گفته وی، در این مطالعه جهات مختلفی برای تحقیق وجود دارد. به این معنا که‌ تفاوت‌های زبانی بین گونه‌ها و همچنین یک نظام پنهان دستور زبان قارچی، قابل بررسی است.

او گفت برای درک تنوع زبان در میان قارچ‌ها، باید گونه‌های بیشتری مورد بررسی قرار بگیرند و احتمالا مهم‌ترین جهت‌گیری در تحقیقات آینده، ایجاد یک طبقه‌بندی کامل و دقیق از کلمات قارچی، برگرفته از خطوط ثبت‌شده با الکترودها خواهد بود. ما نباید انتظار نتایج سریع داشته باشیم زیرا هنوز زبان گربه‌ها و سگ‌ها را با وجود قرن‌ها زندگی با آنها رمزگشایی نکرده‌ایم.

مترجم: صدیقه سخندان فداکار - دانش / روزنامه جام جم
منبع: NewsweeK

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها