اختتامیه جشنواره «به وقت تولید، به وسعت تمام ایران» رادیو اقتصاد برگزار شد

اقتصاد به وقت تولید

این جشنواره رادیویی به منظور تجلیل از مبارزان عرصه تولید كشور برگزار می‌شود

جشنواره به وقت تولید روی موج اقتصاد

همزمان با سالروز ابلاغیه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رادیو اقتصاد پیرو ماموریت‌هایی كه برایش تعریف شده، تصمیم گرفته جشنواره به وقت تولید را به منظور تجلیل از تولیدكنندگان كالاهای ایرانی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برپا كند.
کد خبر: ۱۳۵۴۷۶۰

به گزارش جام جم، به گفته مدیر رادیو اقتصاد، هدف این جشنواره تقدیر از مبارزان عرصه تولید كشور است كه تلاش می‌كنند روز به‌روز به چرخ اقتصادی داخلی رونق ببخشند. به همین دلیل با محمدرضا مهدیار اسماعیلی مدیر رادیو اقتصاد، محمدرضا سعیدی دبیر جشنواره و مدیر گروه صنعت و بازرگانی رادیو‌اقتصاد و راضیه حسینعلی تهیه‌كننده و داور جشنواره درباره جزئیات به صحبت نشستیم.

لبیك به تولیدكنندگان

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیر رادیو اقتصاد در این‌باره اظهار كرد: «ما در این جشنواره لبیك به تولیدكنندگانی می‌گوییم كه به‌رغم تمام مشكلات و موانع، برای تولید محصولات مشابه خارجی و حفظ سرمایه‌های ملی مبارزه می‌كنند و توانسته‌اند گام‌های موثری برای رشد و ارتقای كشور بردارند.»
وی افزود: «مهم‌ترین اتفاقی كه در این جشنواره رخ داده، قضاوت مردم نسبت به آن محصول و تولیدكننده است و این پاسخ محكم و عملیاتی است در برابر هجمه‌هایی كه برخی برای كیفیت محصولات تولید داخل ایجاد می‌كنند. در واقع مردم با استفاده از آن محصول و رضایت خود، به تولیدكننده امتیاز داده و از حاصل آن امتیازات تولیدكننده برتر انتخاب شد که می‌توان گفت داوری به وسعت ایران انجام شده است.»
وی افزود: «ماموریت اصلی رسانه مبتنی بر شعار ریاست محترم سازمان باید صدای گستره مردم و مردم‌محور باشد. مهم‌ترین ركن رادیو اقتصاد در حوزه تولید، این است كه صدای تولیدكنندگان باشد و نیازهای منطقی آنها را به گوش جامعه برساند.»

اسماعیلی تصریح كرد: «ادامه مسیر ما روشن است كه آنتن فقط فرصت برنامه‌سازی صرف و پخش صدا نیست، بلكه باید موجب اتفاقاتی باشد كه اثر خود را در تولید و اقتصاد قابل مشاهده كند. مهم‌ترین هدف ما از برنامه‌سازی، رخداد اتفاقات اساسی در حوزه تولید و معیشت مردم در سال آینده است.»
وی در مورد برنامه‌های صادرات و واردات كه منشا این همایش می‌باشند، گفت: «ما اهداف خود را در چند سطح عملیاتی تقسیم‌بندی كردیم. در مرحله نخست رصد و رهیابی كالاهای وارداتی بود كه ارزهای میلیونی را به خارج هدایت می‌كرد. در حالی كه محصول مشابه آن با كیفیت در داخل كشور تولید می‌شد. گام بعدی معرفی كالاهای مشابه بود و گام سوم، آشنایی واردكنندگان و تولیدكنندگان بود كه سرمایه‌های وارداتی را به سمت تولید هدایت كردیم و حاصل این سه گام، اتفاق بزرگی بود به نام حمایت از اقتصاد و تولید كه از اهداف رادیو اقتصاد است.»

مهم‌ترین هدف؛ معرفی تولیدكنندگان متوسط و گمنام

محمدرضا سعیدی، مدیر گروه صنعت و بازرگانی رادیو اقتصاد افزود: «یكی از اهداف مهم این جشنواره حمایت از تولیدكنندگان و كارآفرینان سطح متوسط است كه تجربیات موثر در امر تولید داشته، ولی هنوز در سطح وسیع نتوانسته‌اند كالای خود را معرفی نمایند.»

وی ادامه داد: «رادیو اقتصاد این فرصت را در برنامه‌های خود فراهم كرد كه منویات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولیدكنندگان جامه عمل بپوشد و تولیدكنندگان قادر باشند موانع پبیش روی خود را به گوش مسوولان رسانده یا تجربیات حوزه تولید خود را به سایر تولیدكنندگان منتقل كنند.»

دبیر جشنواره گفت: «درست است در این جشنواره ارزیابی و داوری با مردم و مخاطبان است، ولی آنها به محصولات باكیفیت رای دادند و در واقع این كیفیت بود كه پای صاحبان خود را به این جشنواره باز كرد.»
مدیر گروه صنعت و بازرگانی تاكید كرد: «ما ابتدا برنامه را با تابلوی واردات آغاز كردیم، به بررسی محصولات وارداتی پرداختیم و پس از این‌كه این برنامه جای خود را در بین مخاطبان باز كرد، با حجم وسیع از پیامك‌ها و درخواست‌هایی روبه‌رو شدیم كه درخواست برنامه‌ای را داشتند كه به معرفی تولیدات داخلی و صادراتی بپردازد. در همین راستا برنامه تابلوی صادرات را نیز راه‌اندازی كردیم. درواقع این دو برنامه، از برنامه‌های پر تعامل رادیو اقتصاد محسوب می‌شود.»

جشنواره‌ای با داوران میلیونی در سراسر كشور

راضیه حسینعلی، تهیه‌كننده برنامه تابلوی واردات و صادرات درباره جشنواره توضیح داد: «موفقیت دو برنامه تابلوی واردات و تابلوی صادرات در بین تولیدكنندگان و مخاطبان، ما را به فكر برگزاری جشنواره تقدیر و تشكر از كارآفرینان و تولیدكنندگان برتر كشور انداخت. در برنامه تابلوی واردات ما با حضور واردكنندگان و مسوولان اجرایی، به بررسی كالاهای وارداتی می‌پردازیم كه مشابه آن در كشور تولید می‌شود و میزان خروج ارز از كشور و تاثیر آن بر اقتصاد را مورد بررسی قرار می‌دهیم، در برنامه تابلوی صادرات برعكس به معرفی تولیداتی می‌پردازیم كه از دید مخاطبان مغفول مانده است و ارزآوری مناسبی برای كشور به همراه دارد. تولیدكنندگان و كارآفرینانی كه در سال گذشته در برنامه حضور داشتند و محصولات با كیفیت خود را به مردم معرفی كردند، توسط مخاطبان مورد ارزیابی قرار گرفتند و كسانی كه بیشترین امتیاز را كسب كردند، به عنوان برگزیده جشنواره انتخاب شدند و درواقع عومل برنامه و شبكه هیچ تاثیری در داوری و انتخاب نداشتند.»

این تهیه‌كننده تصریح كرد: «در این برنامه مهم‌ترین اقدامی كه صورت گرفت، این بود که پل ارتباطی بین واردكنندگان و تولیدكنندگان برقرار شد. بسیاری از واردكنندگان از تولید محصول مشابه وارداتی خود بی‌اطلاع بودند و ضمن آشنایی با این محصولات و كیفیت آن، سرمایه‌های خود را از واردات به سوی تولید هدایت كرده و همان محصول را به كالاهای صادراتی و ارزآوری برای كشور تبدیل كردند.»

حسینعلی گفت: «این برنامه كاملا در تحقق شعار سال گام برداشت و از هر شعارزدگی به دور ماند. مهم‌ترین اقدام ما رفع موانع تولید از تولیداتی بود كه با مشكلات مواداولیه، مجوز، بیمه، تهسیلات روبه‌رو بودند كه با پیگری از مسوولان و به اذعان تولیدكنندگان، گام بزرگی در مرتفع كردن یا تسهیلات آن مشكلات برداشتیم.»

او تصریح كرد: «در شروع این برنامه بسیاری از تولید‌كنندگان و واردكنندگان تمایلی به شركت در برنامه نداشتند و مدعی بودند آنتن رسانه ملی تاكنون نتوانسته گره‌ای از مشكلات آنها باز كند اما با گذشت چند برنامه و مشاهده موارد مرتفع‌شده، اعتماد آنها به رسانه جلب شد تا جایی كه بسیاری از تولیدكنندگان ضمن ابراز تمایل برای شركت در این برنامه، در نوبت انتظار به‌سر می‌برند. به‌خصوص تولیدكنندگان محصولات گمنامی كه تاكنون بازار خوبی برای فروش به دست نیاورده‌اند، در حالی كه محصولات آنها از كیفیت خوبی برخوردار است.»

حسینعلی گفت: «برخی از تولیدات داخلی برای رقابت با نوع وارداتی، مجبور به نامگذاری اسامی خارجی هستند و درواقع برند خود را به نوعی انتخاب می‌كنند كه مخاطبان فكر كنند این محصول خارجی و وارداتی است اما با حضور در این برنامه و معرفی محصول خود، مخاطبان را از داخلی بودن این محصول مطلع می‌كنند و ما از تماس‌ها و پیامك‌های مخاطبان متوجه می‌شویم كه آنها ضمن تعجب از داخلی بودن این تولیدات، از كیفیت آن بسیار راضی هستند.» وی در پایان عنوان كرد: «معمولا پرداختن به مساله تولید و رفع موانع آن با مدت‌زمان كوتاه نمی‌تواند سرانجام موفقی داشته باشد و ما در نظر داریم در سال آینده نیز ضمن رعایت شعار سال، محوریت حمایت از تولید و تولید‌كننده در برنامه را حفظ كنیم.»

فاطمه عودباشی/دبیر رسانه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها