گزارشی از مستند جدید رادیو تهران با نام «اختیاریه» که از شنبه تا چهارشنبه پخش می‌شود

اختیار با شماست

برنامه «تهران ما سلامت» از رادیو تهران هر دوشنبه با حضور دکتر وحید دهقان، متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت به پرسش های شما مخاطبان در خصوص ایمپلنت پاسخ خواهد داد.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۰۰

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رادیو تهران، دکتر وحید دهقان، متخصص ایمپلنت و جراح فک و صورت با حضور در برنامه«تهران ما سلامت» به سوالات مخاطبان در خصوص ایمپلنت دندان پاسخ داد.

وی در ابتدا به درخواست یکی از مخاطبان توضیح مختصری درباره ایمپلنت داد و گفت: ایمپلنت یک قطعه فلزی است که جایگزین دندان از دست رفته می شود، جای خالی دندان با ایمپلنت جایگزین می شود. پایه فلزی با یک روکش، ما هیچ چیزی از فلز در داخل دهان نمی بینیم و همانند دندان های طبیعی ایمپلنت جایگزین می شود، بعد از آمدن ایمپلنت روش های قدیمی کنار گذاشته شد.

پرسش یکی از مخاطبان در خصوص ایمپلنت افراد دیابتی است، دکتر دهقان در پاسخ به ایمپلنت افراد دیابتی گفت: افراد دیابتی هم می توانند ایمپلنت بگذارند، دیابتی ها نیاز دارند که تغذیه سالمی داشته باشند، دیابت باید کنترل شده باشد، اگر دیابت کنترل شده باشد، خطری ندارد و فرد می تواند ایمپلنت بگذارد.

این متخصص فک و صورت در پاسخ به پرسش یکی دیگر از مخاطبان برنامه افزود: روند ایمپلنت به این صورت که ابتدا یک جراحی ساده انجام می شود و پایه ایمپلنت در مدت کوتاهی جایگزین می شود و سپس قالب گیری و روکش انجام می گیرد.

ماندگاری ایمپلنت شبیه یک دندان طبیعی است و بستگی به مراقبت فرد دارد، اگر مواظب باشیم می توانیم مادام العمر از آن استفاده کنیم. حساسیت و مراقبت از دندانی که ایمپلنت شده باید مشابه یک دندان طبیعی باشد. به دلیل این که فلز است، پوسیده نمی شود اما دلایل دیگر مثل تشکیل جرم به مدت طولانی می تواند آسیب رسان باشد، همیشه باید مراقب باشیم.

یکی از شنونده های برنامه تهران ما سلامت از دندان مصنوعی استفاده می کند و همین مسئله باعث شده تا با مشکلاتی مواجه شود، دکتر در پاسخ به مشکل این شنونده برنامه گفت: دندان مصنوعی جزو روش های قدیمی است و قطعا نباید انتظار داشته باشیم، مانند دندان طبیعی کارایی داشته باشد. زده گی ها را تا حدودی می توان اصلاح کرد، اما بهبودی کامل قطعا وجود ندارد تا حدودی می توان وضعیت را التیام داد، اما زمانی وضعیت اصلاح می شود که دندان مصنوعی را با ایمپلنت جایگزین کرد.

دکتر دهقان در خصوص این که اگر فکی خالی باید چند ایمپلنت جایگزین کرد، پاسخ داد و گفت: برای این افراد معمولا 8 ایمپلنت در فک فوقانی و 8 ایمپلنت در فک تحتانی گذاشته می شود و باقی دندان ها به صورت روکش بینابین جایگزین می شود و مشکلشان برطرف می شود.

بنده به مخاطبان توصیه می کنم وقتی به یک پزشک مراجعه می کنند، قبل از آن باید تحقیق کنند و نسبت به شخصی سازی درمانشان اقدام نکنند.

وی با اشاره به این که ما چه زمانی نیاز به ایمپلنت داریم، افزود: استحکام دندان باید ارزیابی شود، ترجیح ما این که دندان طبیعی را نگه داریم، اما اگر دندان استحکام کافی را نداشته باشد، ما می توانیم با ایمپلنت جایگزین کنیم. ایمپلنت یک درمان مشترک بخشی پایه ایمپلنت و پیچی که داخل فک گذاشته می شود و بخش دیگر قالب گیری و قرار دادن روکش است.

این جراح فک و صورت درباره پرسش یکی دیگر از مخاطبان درباره این که فردی اگر به مدت طولانی بدون دندان باشد، آیا می تواند از ایمپلنت استفاده کند، گفت: بی دندانی عوارض زیادی را ایجاد می کند، یکی از عوارضش این که فک و استخوانشان تحلیل می رود، میزان این تحلیل اگر خیلی زیاد باشد مجبور می شوم استخوان را پیوند بزنیم؛ از استخوان لگن یا استخوان ساق پا و یا از قسمت های مختلف بدن استفاده می کنیم و به فک پیوند می زنیم. اما اکثر افراد با پیوند جزئی در داخل دهان مشکلاتشان برطرف می شود اما گاها پیوند از قسمت های مختلف بدن انجام می شود.

وی درباره لثه و استخوان هایی که تحلیل رفته توضیح داد و گفت: این افراد باید به متخصص جراحی فک و صورت مراجعه کنند و تحت پیوند استخوان قرار بگیرند، قطعا متخصص آنها را راهنمایی می کند.

برنامه تهران ما سلامت شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 تا 9:40 دقیقه از موج ای.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم مخاطبان می شود.

شماره تلفن های 22652466 و 22652465 یا سامانه پیامکی 3000094 برای شما مخاطبان در نظر گرفته شده است، با ما در تماس باشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها