پزشک متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

احتمال آسیب به سیستم اعصاب مرکزی در پی ابتلا به کرونا / این ویروس علائم ناشناخته ای دارد

هر روز اخبار جدیدی درباره کرونا می شنویم، اخباری که برخی از آنها به شدت نگران کننده به نظر می رسد. یکی از جدیدترین اخبار در رابطه با ویروس کرونا این است که احتمال آسیب مغزی را در افراد مبتلا پس از بهبودی به وجود می آورد.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۱۹

به گزارش جام جم آنلاین ، در رابطه با ویروس کرونا علائم جدیدی هم تعریف شده است که این علائم یکی پس از دیگری مرموزتر و خطرناک تر به نظر می رسند. یکی از بحث برانگیزترین علائم در رابطه با کرونا و البته دوران بعد از بهبودی این است که می تواند بر روی مغز و اعصاب تاثیر بگذارد و باعث شود فرد دچار مشکلات حادی نظیر سرگیجه های دائمی شود.

در این رابطه با دکتر امیرحسن خواجوی متخصص مغز و اعصاب همکلام شدیم. وی در گفت و گویی با جام جم آنلاین عنوان کرد: طیف وسیعی از علائم را می توان برای کرونا در نظر گرفت. برخی از این علائم در دوران ابتدای بیماری و برخی از آنها پس از بهبودی به وجود می آیند. یکی از این علائم که البته بیشتر اختصاص به دوران بعد از بهبودی دارد تاثیر منفی بر روی سیستم اعصاب مرکزی است که البته در این باره باید مطالعات بیشتری صورت بگیرد و نباید به نتایج مطالعات کنونی اکتفا کرد.

دکتر خواجوی گفت: سردرد، سرگیجه و از دست دادن حس بویایی و چشایی از علائمی هستند که کم‏ کم پیش زمینه بروز مشکلات مغزی در فرد مبتلا را محتمل کردند. یک فرد مبتلا به کرونا ممکن است دچار تشنج شود و هوشیاری خود را از دست بدهد که البته این وقتی اتفاق می افتد که فرد به مرتبه شدیدی دچار شده باشدکه سیستم ایمنی بدن به شدت به عفونت پاسخ می دهد.

این پزشک متخصص مغز و اعصاب افزود: احتمال آسیب به سیستم اعصاب مرکزی وجود پس از ابتلا و بهبودی وجود دارد و این مشکلات نزد برخی از افراد بیشتر است، یعنی افرادی که دچار دیابت ، فشار خون ، بیماری قلبی و عروقی هستند و علاوه بر آن سن بالایی دارند. این افراد ممکن است حتی دچار سکته مغزی هم شوند.

وی با بیان اینکه آماری از افرادی که پس از بهبودی از کرونا دچار مشکلات مغزی شده اند فعلا در کشور وجود ندارد بیان داشت: ویروس اختلال انعقادی در فرد به وجود می آورد و باعث آسیب به عروق می شود که سکته را رقم می زند.

دکتر خواجوی در ادامه گفت: اینطور که ویروس کرونا پیش می رود به نظر می رسد به زودی دارای علائم ناشناخته دیگری هم خواهد شد. اکنون چیزی که اهمیت دارد مسئله به وجود آمدن مشکلات مغزی در فرد بهبود یافته است. اگر این فرد به موقع درمان شود به سرعت بهبود می یابد و مشکلات بیشتری او را تهدید نخواهد کرد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: افرادی که پس از بهبودی از کرونا علائمی نظیر سرگیجه، سردرد، فراموشی و ... را پیدا می کنند به سرعت دوباره به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کنند و هرگز این علائم را دست کم نگیرند.  

دکتر خواجوی در پایان گفت: پاندمی کرونا هنوز برای ما معضل است. مسئله گذشت زمان برای برخی به معنای این است که یک مشکل یا حل شده و یا اینکه کمتر شده اما هرگز در رابطه با کرونا نباید چنین عقیده ای وجود داشته باشد. این بیماری به شدت گذشته در جامعه حضور دارد و به نظر هر چه سریع تر باید قوانین محدود کننده مجددا اعمال شود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها