معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اشاره به این مطلب که کمترین زمان برای اینکه یک داروی اختصاصی برای کرونا بیاید یک سال تا ۱۸ ماه است گفت: بهترین دارو‌های اختصاصی ویروس، ۴۰ تا ۵۰ درصد تاثیر دارد.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۱۸

به گزارش جام جم آنلاین از فارس ایرج حریرچی در ارتباط ویدئویی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد گفت: از رفتار مردم در چند هفته اخیر در مقابله با کرونا تشکر می کنم.

وی افزود: ما این روزها رفتار سایر کشورها را هم بررسی کردیم و مشخص شد فرهنگ رفتاری مردم ایران بالاتر از سایر کشورها است و به توصیه فرزندان خودشان گوش کرده اند.

حریرچی تصریح کرد: البته تعداد محدودی هم این توصیه ها را گوش نکردند که از آنها گله داریم و تقاضا می کنیم برگردند به منازل خود البته اگر کسی هم رعایت نکند ما مقابله قانونی خواهیم کرد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه باید از فرصت در منزل ماندن استفاده کنند، گفت: گزارش‌هایی داریم به دلیل اینکه مردم عادت ندارند در طول شبانه روز در کنار هم باشند ناراحتی و کج خلقی در منازل افزایش داشته است باید در این شرایط روحیه همدیگر را تقویت کنیم و نباید رفتار همدیگر را زیر ذره بین ببریم همانطور که حضرت امام خمینی (ره) در زمان خواندن خطبه عقد بر سازش زن و شوهر تاکید داشتند.

مردم به موقع به اورژانس مراجعه کنند

وی با بیان اینکه در اورژانس‌ها می‌بینیم این است که مردم در موارد اورژانس مثل آپاندیس دیرتر مراجعه می‌کنند، بعد از ایام نوروز اگر کسی تنگی عروق قلب دارد باید آنژیوگرافی یا جراحی شود، حتما مراجعه کند تاکید کرد: آن دسته از افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید به موقع به اورژانس مراجعه کنند.

حریرچی تصریح کرد: حمایت از ۲ گروه را فراموش نکنیم، یکی خانواده‌هایی که از قبل با کمک زندگی می‌کردند و دیگر گروه‌هایی هستند که با کمک مردم زندگی می‌کردند البته دولت حمایت‌هایی داشته است، اما از مردم درخواست داریم که به کمک این گروه‌ها بیاییم.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در دوران کرونا پرداختی از جیب به دلیل خرید اقلام بهداشت افزایش پیدا کرده و برخی افراد به حالت وسواس رسیده اند و برای اماکن عمومی و داخل منزل ماسک را توصیه نمی‌کنیم و فقط در موارد ۱ ضروری از ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنید.

کاهش مراجعه به مراکز درمانی

وی بیان کرد: مراجعه مردم به نظام بهداشتی و درمانی کاهش پیدا کرده که بخشی مربوط به امور زیبایی و دندانپزشکی است و نکته حائز اهمیت است که باید امور درمانی ضروری باید مورد توجه قرار گیرد.

حریرچی اظهار کرد: ۹۸ درصد خدمات کرونا در بخش دولتی ارائه می‌شود و با حرکت به سمت عادی شدن باید خدمات ضروری را باید به مردم ارائه کنیم و از بخش خصوصی برای انجام امور درمان ضروری کمک خواهیم گرفت.

معاون وزیر بهداشت درباره سطوح مختلف قرنطینه اظهار کرد: ۴ سطح قرنطینه داریم که در سطح ایزولاسیون مبتلایان به کروناست و اصطلاح قرنطینه برای کسانی به کار می‌رود که مشکوک به ابتلا به کرونا هستند یا با فرد مثبت در تماس هستند و در متون پزشکی این مفهوم را دارد و قدم بعدی فاصله گذاری اجتماعی است تا تماس افراد را کم کنیم و از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شروع می‌شود و تا تعطیلی مراکز تجمع مثل بازار‌ها و اماکن زیارتی و برخی مشاغل غیر ضروری ادامه پیدا می‌کند و ما به میزان قابل توجهی از رفتار مردم راضی هستیم.

حریرچی در ادامه با اشاره به اینکه در سطح چهارم که مردم ان را قرنطینه می‌دادند گفت: در چین اعمال شده و LOCK DOWN صورت گرفت و امکان خروج از منزل میسر نیست و در فرانسه ۶ استثنا مانند حضور در محل کار ضروری، خرید از محل نزدیک منزل، امور پزرشکی و مراقبت از کودک و سالمند و مراجعه به پارک‌ها برای ورزش و گردش حیوان خارجی قائل شدند و توصیه می‌کنیم الجزیره و بی بی سی انگلیسی را ببیند که از شکل قرنطینه گلایه داشتند که چرا فروشگاه‌ها تعطیل هستند.

شیمی‌درمانی بدون وقفه ادامه دارد

وی درباره وضعیت بیماران سرطانی توضیح داد: شیمی درمانی در مراکز درمان دولتی بدون وقفه ادامه دارد و در بیمارستان امام خمینی به صورت مستقل به بیماران خدمات رسانی می‌شود و درخواست داریم که هیچ بیماری در دوران کرونا درمان خود را رها نکند و ما اجازه نمی‌دهیم بیمارانی که استطاعت ندارند، به بخش خصوصی بروند و دچار فشار مالی شوند.

برخورد با آزمایشگاه‌های متخلف

حریرچی درباره تست در مراکز آزمایشگاهی خصوصی و دریافت هزینه‌های بالا در برخی مراکز گفت: ما در مراحل نخست از تست‌های اهدایی از سازمان جهانی بهداشت و چین استفاده می‌کردیم، اما اکنون برنامه داریم که از کیت‌های داخلی استفاده کنیم و از افراد مشکوک و اطرافیان افراد مثبت تست بگیریم و برنامه داریم تعداد تست‌ها را به ۱۵ هزار تست در روز برسانیم و از برخی آزمایشگاه‌های خصوصی کمک خواهیم گرفت و آزمایشگاه‌هایی که بیش از تعرفه هزینه دریافت کنند تخلف کرده اند و برخورد خواهند شد. هزینه‌های کیت‌های وارداتی 8 یورو خواهد بود که با ارز دولتی تامین خواهد شد.

آمریکایی‌ها اشک تمساح می‌ریزند

حریرچی درباره تحریم‌های ظالمانه و ادعای کمک به مردم ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها اشک تمساح می‌ریزند ما انتظار نداریم به ما کمک کنند فقط موانع را از سر راه ما بردارند و اگر موانع برداشته شود با صادرات غیر نفتی و نفتی می‌توانیم منابع موردنیاز را تامین کنیم و آمریکایی‌ها مانع تراشی می‌کنند و مانع از نقل و انتقال ارز برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی می‌شوند و اگر این موانع برداشته شود بسیاری ا زمشکلا ت ما مرتفع می‌شود.

فرضیه ترور بیولوژیک منتفی نیست

حریرچی در پاسخ به این سوالی درباره حمله بیولوژیک گفت: فرضیه ترور بیولوژیک را نمی‌شود منتفی دانست. الان امریکا و چین هم ادعا‌هایی دارند و در کشور ستاد مربوطه در حال انجام تحقیقات جدی است.

یک سال طول می‌کشد داروی کرونا عرضه شود

وی درباره درمان و واکسن کرونا گفت: اکثر درمان‌های استاندارد و توصیه شده برای کرونا، اختصاصی کرونا نیستند و آثار کوتاه مدت دارند. درمان‌های توصیه نشده یا بی تاثیر هستند یا مضر. کمترین زمان برای اینکه یک داروی اختصاصی برای کرونا بیاید یک سال تا ۱۸ ماه است. بهترین دارو‌های اختصاصی ویروس، ۴۰ تا ۵۰ درصد تاثیر دارد. پشت اکثر اخبار کشف داروی کرونا، تجارت است.

حریرچی درباره وضعیت کرونا در استان گیلان که توضیح داد: استان گیلان جزء استان‌های پرشیوع ما بوده است. خوشبختانه بسیار خوشحال هستیم جا‌های پرشیوع ما روند صعودی آن‌ها نزولی شده است. نه اینکه بیماری از بین رفته باشد. از نظر ما اگر بیمارستانی بیش از ۸۰ درصد تخت آن اشغال باشد، ما به آن شرایط بحرانی می‌گوییم. در گیلان در بیمارستان‌های شلوغ این وضعیت را داریم و در سایر بیمارستان‌ها تخت خالی داریم. اما نگران ورود بیماران جدید هستیم. زمانی به ما طعنه می‌زدند که از فرصت استفاده نکردیم. اما وضعیت ایتالیا و فرانسه و آمریکا و اسپانیا به خوبی نشان داد. فرصت و امکانات بیشتری داشتند، اما وضعیت مراقبت آن‌ها را دیدید. ما با تعداد تخت کمتر مراقبت بیشتری می‌دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: اگر معاون وزیر بهداشت ایران مبتلا می‌شود، خارجی‌ها می‌گویند نمی‌تواند از خود مراقبت کند چطور می‌خواهد از دیگران مراقبت کند. چند هفته بعد وزیر بهداشت انگلیس مبتلا شد یکی از شبکه‌ها گفت وزیر بهداشت انگلیس هم مبتلا شد و نشان می‌دهد چقدر پای کار بوده است. البته ذات آن‌ها همین است.

افزایش 50 درصدی ظرفیت تخت‌های آی سی یو

حریرچی ادامه داد: با اقدامات انجام شده ظرفیت آی سی یو در ۶ سال گذشته بیش از ۵۵ درصد افزایش پیدا کرده است، الان نزدیک به ۹ هزار تخت آی سی یو داریم و اگر به تعداد قبلی بود حتما به مشکل برمی‌خوردیم، اکنون در سراوان هم آی سی یو داریم. دولت‌هایی مثل ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان و انگلیس مورد سوال هستند که چرا تخت‌های بیمارستانی و پرسنل را کاهش دادند. آمریکا برای نیویورک یک کشتی نظامی آورد که مریض‌های عادی را خالی و در داخل کشتی درمان کند. ما زمانی که بیماری اوج می‌گرفت نگران بودیم که ظرفیت بالایی بخواهیم اما در هیچ استانی بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت دولتی مصروف بیماران کرونایی نشد.

کاهش شیوع کرونا در 13 استان

وی تاکید کرد: در 13 استان کشور میزان شیوع کرونا کاهش داشته است اما این موضوع را باید در نظر گرفت که در حال حاضر 20 میلیون جمعیت روستانشین داریم در این مناطق میزان ابتلا یک الی 5 مورد بوده است و در شهرهایی با جمعیت 12 میلیون نفری نیز میزان ابتلا 5 الی 20 مورد بوده است.

وی در پایان گفت: امیدواریم پس از تعطیلات نوروزی بخش خصوصی کمک بیشتری به کادر درمان بخش دولتی برای درمان بیماران مبتلا کرونا کند به دلیل اینکه بخشی از مطب‌ها در ایام تعطیلات فعالیت نداشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها