اگر به‌خاطر سردرد به پزشك مراجعه كنید، او سؤال خواهد كرد سردردتان به چه صورت است؟ یك‌طرفه؟ ضربانی؟ دور پیشانی؟ پشت سر؟ دلیلش این است انواع مختلفی از سردرد وجود دارد كه هر كدام علل و درمان‌های خاص خودشان را دارند.
کد خبر: ۱۲۶۰۲۲۸

حتی در برخی مواقع ممكن است سردرد نشان‌دهنده مشكل جدی‌تری مانند سكته مغزی باشد. پس تشخیص نوع سردرد واقعا مهم است. یكی از سردردهای بسیار متداولی كه معمولا هر چند وقت یك‌بار اتفاق می‌افتد، سردرد تنشی است. حدود ۴۰ درصد از افراد در برهه‌ای از زندگی‌شان به این نوع سردرد مبتلا می‌شوند. بعضی از مردم می‌گویند سردرد تنشی، مانند آن است كه یك باند (نوار) سفت به دور پیشانی‌شان بسته شده باشد.

بیشتر افرادی كه سردردهای تنشی را تجربه می‌كنند، سردردهای دوره‌ای دارند. این سردردها به‌طور متوسط یك یا دو بار در ماه اتفاق می‌افتند. با این حال سردردهای تنشی می‌توانند مزمن نیز باشند. سردردهای تنشی توسط انقباضات عضله در نواحی سر و گردن ایجاد می‌شوند.

انواع غذاها، فعالیت‌ها و عوامل استرس زا می‌توانند باعث ایجاد این نوع انقباضات شوند. برخی مردم نیز پس از خیره‌شدن به صفحه رایانه برای مدت طولانی یا پس از رانندگی برای مدت زمان طولانی به سردردهای تنشی دچار می‌شوند. هوای سرد نیز ممكن است باعث سردرد تنشی شود. سایر محرك‌ها برای سردردهای تنشی عبارتند از: مصرف الكل، خستگی، سیگار كشیدن و سرماخوردگی.

علائم سردرد تنشی احساس درد مبهم در سر، احساس فشار در دور پیشانی، حساسیت به لمس دور پیشانی و پوست سر است.

این نوع سردرد باعث درد ضربانی در یك یا دو طرف سر شما می‌شود.با این حال سردردهای تنشی، تمام علائم میگرن‌ها مانند تهوع یا استفراغ را ندارند.

در موارد نادر، سردرد تنشی می‌تواند مانند میگرن به حساسیت نسبت به نور و صدای بلند منجر شود.درمان با داروهای ضد درد ساده و ضد‌التهاب و آسپیرین شروع می‌شود.

اگر داروهای مسكن مؤثر واقع نشدند، پزشك‌تان ممكن است یك شل‌كننده عضلانی برای شما تجویز كند. كلاس‌های مدیریت استرس نیز می‌توانند راه‌هایی برای مقابله با استرس و چگونگی كاهش تنش به شما بیاموزند.

بیوفیدبك نیز یك تكنیك آرام‌سازی است كه به شما آموزش می‌دهد درد و استرس را مدیریت كنید.
درمان رفتاری ــ شناختی نیز به شما كمك می‌كند وضعیت‌هایی را كه باعث استرس، اضطراب و تنش‌تان می‌شوند، شناسایی كنید. طب سوزنی نیزمی‌تواند به كاهش استرس و تنش كمك كند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها