تیم های ملی فوتبال ایران و چین روز پنجشنبه و از ساعت 19:30در مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف یکدیگر می‌روند.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۹۹
اژدهای زرد، لقمه چرب ایران!

به گزارش جام جم آنلاین، ایران برای رسیدن به یک چهارم نهایی به راحتی عمان را شکست داد اما چین برای اینکه به همین مرحله برسد و حریف ایران شود به سختی از سد تایلند گذشت.

ایران و چین تا به حال 24 مرتبه مقابل یکدیگر قرار گرفته اند که تاریخ حاکی از برتری مطلق ایران مقابل بازیکنان چینی است. در واقع چین هرگز حریف قدرتمندی برای ایران نبوده و فقط یک مورد برای فوتبالدوستان ایرانی خاطره تلخی را رقم زده است. نیمه نهایی جام ملت های 2004 چین بود که ایران مقابل این تیم در وقت های عادی تن به مساوی بدون گل داد اما در ضربات پنالتی مغلوب شد تا جایی در فینال نداشته باشد.

اما در تاریخ 42 ساله تقابل این دو تیم همیشه برتری با ایران بوده است. کافی است نگاهی به 24 دیدار قبلی ایران و چین کنیم. همه چیز حاکی از برتری ایران در مقابل اژدهای زرد آسیاست.

جام ملت ها، جاده یک طرفه ایران

دو تیم ایران و چین شش مرتبه در جام ملت های آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. بار نخست در سال 1976 بود که دو بر صفر شکست خورد. بار دوم در سال 1980 دو تیم در جام ملت‌ها مقابل یکدیگر قرار گرفتند که اینبار دو تیم به تساوی دو بر دو رسیدند.

سومین تقابل دو تیم در جام ملت های آسیا به سال 1984 برمی‌گردد. باز هم برتری متعلق به ایران بود و اینبار برد دو بر صفر را کسب کرد. در سال 1988 دو تیم در این تورنمنت مجددا مقابل یکدیگر صف آرایی کردند که به تساوی بدون گل ختم شد.

16 سال طول کشید تا دوباره این دو تیم در جام ملت های آسیا به یکدیگر برسند. این اتفاق در سال 2004 افتاد، یعنی همان نیمه نهایی که ایران در وقت های عادی با چین بدون گل مساوی کرد اما در ضربات پنالتی مغلوب شد و به رده بندی رفت.

در سال 2007 دوباره دو تیم در جام ملت ها با یکدیگر دیدار کردند و آن دیدار به تساوی دو بر دو انجامید. حالا منتظر روز پنجشنبه هستیم، روزی که ایران و چین قرار است در یک چهارم نهایی جام ملت های 2019 مقابل هم صف آرایی کنند.

در تاریخ تقابل های ایران و چین در جام ملت ها برتری ایران کاملا مشهود است.

نهرو و سهم مساوی هر دو تیم

تیم های ملی فوتبال ایران و چین در دهه 80 میلادی در تورنمنتی به نام نهرو دو بار با یکدیگر دیدار کردند. نخستین بار در سال 1983 بود که ایران تن به شکست دو بر یک مقابل چین داد اما دومین بار که آخرین تقابل دو تیم هم در تورنمنت نهرو محسوب می شد ایران با چهار گل چین را در هم کوبید.

داستان طولانی انتخابی جام جهانی

ایران در طول حضور خود در انتخابی های جام جهانی بارها مقابل تیم ملی فوتبال چین قرار گرفته است.

نخستین بار در سال 1989 این اتفاق افتاد و ایران دو بر صفر شکست خورد. این شکست، سنگین ترین شکست ایران در تاریخ تقابل هایش با چین است. اما بازی برگشت همه چیز جبران شد و ایران به پیروزی سه بر دو رسید.

سومین باری که این دو تیم آسیایی در انتخابی جام جهانی به هم خوردند به انتخابی جام جهانی 98 برمی گردد. ایران بازی رفت مرحله انتخابی را چهار بر دو برد و بازی برگشت را هم چهار بر یک با پیروزی پشت سر گذاشت.

تقابل های رفت و برگشت ایران و چین در انتخابی جام جهانی دوباره در سال 2016 تکرار شد. ایران بازی رفت را بدون گل مساوی کرد اما بازی برگشت را یک بر صفر برد.

سابقه دیدار در بازی‎های آسیایی

تیم های ملی فوتبال ایران و چین در بازی های آسیایی نیز چند بار مقابل هم بازی کردند. اولین بار در بازی های آسیایی 1994 بود که ایران مقابل چین یک بر صفر باخت اما در نهایت در همان رقابت ها قهرمان شد.

در بازی های آسیایی 1998 بانکوک نیز ایران دو بار با چین بازی کرد، یک بار به پیروزی دو بر یک رسید و بار دوم که در مرحله حذفی بود یک بر صفر برد. در آن رقابت ها باز هم ایران قهرمان شد.

و بازی های دوستانه

ایران و چین در 42 سال اخیر چند بار در دیدارهای دوستانه با هم بازی کرده اند. نخستین دیدار دوستانه آنها در سال 97 میلادی بود که با تساوی بدون گل تمام شد. این دو تیم در سال 99 نیز با هم بازی کردند که چین با یک گل ایران را برد. در سال 2001 ایران و چین در جام تمدن ها به مصاف هم رفتند و ایران چهار بر صفر به پیروزی رسید.

تیم های ایران و چین از سال 2008 تا 2011 چهار بار دیگر به مصاف هم رفتند که سهم ایران سه برد و سهم چین یک برد بود. ایران دو پیروزی دو بر صفر و یک برد سه بر یک به دست آورد و یک باخت یک بر صفر هم ثبت کرد.

نکته بسیار مهم این است که در تاریخ 42 ساله تقابل ایران و چین، تیم ملی فوتبال کشورمان 40 مرتبه موفق به گلزنی به تیم ملی فوتبال چین شده است و در مقابل 18 گل دریافت کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها