سعد حریری،‌ نخست وزیر لبنان روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره از مقام خود استعفا کرد.
کد خبر: ۱۰۹۰۳۷۴
حریری و استعفای خارج از محدوده

بحران سازی دوباره در لبنان

به گزارش جام جم آنلاین ،سعد حریری که به تازگی از عربستان به کشورش بازگشته بود بعد از چند ساعت توقف در بیروت بار دیگر به عربستان رفت و در اقدامی عجیب خبر استعفای خود را از ریاض در اختیار شبکه تلویزیونی العربیه قرار داد.

در این خبر، شبکه العربیه به نقل از سعد حریری مدعی شد که فضا در لبنان شبیه فضای منجر به ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان است، و بیم «ترور شدن» وجود دارد.

حریری حزب‌الله لبنان را به استفاده از سلاح علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها متهم کرد و گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم لبنان اساس تهدید امنیت منطقه باشد.

سعدالدین حریری

سعدالدین (سعد) حریری 47 ساله، فرزند رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است که در سال 2005 میلادی در انفجاری در بیروت کشته شد.

سعد حریری در سال 1970 میلادی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی تابعیت دو کشور عربستان و فرانسه را هم دارد.

مجله فوربس در سال 2007 میلادی با اشاره به ریاست سعد حریری بر چندین شرکت سعودی از جمله شرکت اوژه تلکام، نام وی را در فهرست ثروتمند‌ترین افراد جهان قرار داد و دارایی وی را 2 میلیارد و 300 میلیون دلار اعلام کرد.

سعد حریری پس از مرگ پدر در سال 2005 میلادی بیشتر در صحنه سیاسی لبنان حضور یافت و با تاسیس حزب المستقبل و اتحاد با جریان 14 مارس اکثریت پارلمانی را با کسب 71 کرسی از 128 کرسی به دست آوردند.

سعد حریری در دوره 12 ساله فعالیت سیاسی خود دو بار سمت نخست وزیری لبنان را به عهده گرفت. اولین دوره نخست وزیری سعد حریری در لبنان از 19 آبان 1388 (10 نوامبر 2009 میلادی) آغاز شد تا 4 خرداد 1390 (13 ژوئن 2011 میلادی) ادامه یافت، اما به دلیل کارشکنی‌های حریری در پرونده دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری وزرای گروه هشتم مارس از دولت وی استعفا کردند و همین امر موجب سقوط دولت اول سعد حریری شد.

دور دوم نخست وزیری سعد حریری از سوم نوامبر 2016 (12 آبان 1395) آغاز شد. این بار نخست وزیری وی حاصل توافقی بود که پس از دو سال بحران سیاسی و تاخیر در انتخاب رئیس جمهوری در لبنان اتفاق افتاد و جریان های سیاسی این کشور سرانجام درباره ریاست جمهوری میشل عون و نخست وزیر سعد حریری توافق کردند.

اما عملکرد حریری در سمت نخست وزیر این بار هم با تنش و بی تدبیری بسیار همراه بود، و چالش های زیادی را در مسائل داخلی و ارتباطات منطقه ای موجب شد.

تاجر خوشگذاران، وابسته سعودی

رسانه‌های لبنانی سعد حریری را تاجر خوشگذرانی می دانند که بیش از سیاست به تجارت و عیاشی علاقه دارد، و بخش عمده عمرش را در اروپا و عربستان گذرانده است.

سایت ویکی لیکس با انتشار سندی از اعتیاد سعد حریری به مواد مخدر خبر داد و اعلام کرد همین مسئله باعث اضطراب‌های فکری و کاهش قدرت تمرکز وی ‌شده است. مطابق اسنادی که ویکی لیکس ارائه کرد متن این سند در تاریخ ششم ژوئیه 2006 در بیروت به شماره (06BEIRUT2291) از طرف جفری فلتمن سفیر وقت آمریکا به واشنگتن ارسال شده است.

مطابق این سند سعد حریری در زمان تحصیل در دانشگاه جورج تاون به مواد مخدر معتاد شده است، تا جایی که این مسئله تأثیر منفی بر تحصیل وی به جا گذاشته است.

همچنین اسناد افشا شده در سایت ویکی‌لیکس حاکی است که سعد حریری در سال 2006 میلادی در دیدار با مسؤولان ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در بیروت آنها را به براندازی نظام سوریه تشویق کرده و در 6 سال گذشته هم حزب المستقبل و جریان‌های نزدیک به حریری نقش عمده‌ای در جذب عناصر تروریستی در سوریه و تجهیز آن ها به انواع سلاح ها داشته اند.

وابستگی سعد حریری به عربستان در نوع استعفای وی نیز کاملا آشکار است. به گونه ای که پس از یک سفر چند روزه به عربستان و مذاکره با ولیعهد و وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تصمیم به استعفا گرفت و در اقدامی عجیب متن استعفای خود را در شرایطی که به صورت شتاب زده بار دیگر به ریاض برگشته بود منتشر کرد.

وئام وهاب نماینده مجلس لبنان با طرح این سوال که چرا حریری باید بیانیه استعفای خود را در ریاض بخواند؟ تصریح کرد که استعفای حریری قطعا تحت تاثیر فشارهای عربستان بوده است، و ریاض تلاش دارد تا با برهم زدن ثبات سیاسی در لبنان امتیازهای جدیدی از دولت و ملت لبنان بگیرد.

جمال الطقش، نماینده سابق حزب‌الله در پارلمان لبنان استعفای سعد حریری در عربستان را نوعی اعتراف به شکست‌ طرح آمریکایی - صهیونیستی - سعودی در منطقه دانست و گفت: هدف این استعفا ایجاد آشوب در جهان عرب و جهان اسلام است.

استعفا علیه مقاومت

نکته قابل تامل در سخنان سعد حریری هنگام انتشار متن استعفا در ریاض، طرح سخنان بی اساس و اتهامات مختلف وی علیه ایران و حزب الله لبنان است.

حریری در این سخنان حزب الله را به اقدام علیه منافع امنیتی لبنان متهم کرد و مدعی شد که ایران از طریق حزب الله در امور لبنان دخالت می کند و تلاش دارد با ایجاد تنش در اتحادیه عرب بر مسائل جهان عرب تاثیر بگذارد.

نکته قابل توجه در سخنان حریری طرح این سخنان در ریاض است که ماهیت واقعی استفعای وی را بیش از پیش آشکار می سازد. از این منظر استعفای حریری بخشی از سناریوی منطقه ای برای مقابله با جبهه مقاومت و جبران شکست های جبهه صهیونیستی – سعودی و وابستگان تروریست آنها در عراق، سوریه و لبنان ارزیابی می شود.

به همین دلیل بی جهت نیست که استعفای سعد حریری با اظهارات اخیر بنیامین نتانیاهو رئیس کابینه صهیونیستی همراه شده است که از پیروزی های جبهه مقاومت در مبارزه با داعش ابراز ناراحتی و درباره آنچه ظهور امپراتوری ایرانی در منطقه نامید ابراز نگرانی کرد.

این نگرانی، دقیقا از جنس نگرانی مقام های آمریکایی و سعودی است که در برابر روند پیروزی ملت های منطقه بر تروریسم، پرچم ایران هراسی را بر افراشته و تلاش می کنند، با برانگیختن احساسات ملی و فرقه ای در کشورهای منطقه مانع از دستاوردهای جبهه مقاومت در مبارزه با تررویسم شوند.

بعلاوه نگرانی حریری از سلاح حزب الله در حالی است که مقام های سیاسی و نظامی لبنان از جمله رئیس جمهور و مقامات ارتش این کشور همواره بر نقش محوری حزب الله لبنان در مقابله با نفوذ داعش در خاک این کشور تاکید کرده و از عملکرد این نیروی ملی و مردمی در مبارزه با گروه های تروریستی حمایت کرده اند.

به همین دلیل استعفای غیر منتظره حریری در ریاض بخشی از سناریوی آمریکایی – صهیونیستی – سعودی برای مقابله با دستاوردهای جبهه مقاومت ارزیابی شده ، و پیش بینی می شود که در آینده نزدیک با آغاز دور جدید فشارها علیه حزب الله لبنان همراه شود.

یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها