در افشاگری محققان انگلیسی عنوان شد

«وبا» رهاورد آمریکا و انگلیس برای مردم یمن

با دستاورد محققان ژاپنی امکانپذیر شد:

پیش بینی دوره اوج اپیدمی وبا در یمن

محققان دانشگاه هوکایدو موفق به توسعه مدل ریاضیاتی جدیدی شده اند که با دقت بالا توانست دوره اوج اپیدمی وبا در ژوئیه 2017 را پیش بینی کند.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۴۰
پیش بینی دوره اوج اپیدمی وبا در یمن

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، وبا (Cholera) که توسط باکتری ویبریو کلرا (Vibrio cholera) ایجاد می شود، روده کوچک را از طریق خوردن آب یا غذای آلوده شده با مدفوع بیمار مبتلا به این بیماری، درگیر می کند.

این بیماری با علائمی همچون اسهال حاد و کم آبی شدید بدن همراه است و درصورت عدم درمان می تواند در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود.

همانطور که در گزارش قبلی به آن اشاره شد، از آغاز جنگ و درگیری ها در یمن، تاکنون بالغ بر 503 هزار و 484 مورد ابتلا به وبا در این کشور گزارش شده است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در گزارش اخیر خود اعلام کرد که این کشور جنگ زده، هر روز با 5 هزار مورد جدید ابتلا به وبا مواجه است.

کشور یمن که از 2 سال قبل درگیر جنگ تحمیل شده از سوی عربستان و متحدانش است، با یکی از بزرگترین اپیدمی های وبا در جهان روبرو است.

این وضعیت از آوریل 2017 وخیم تر شده است؛ تنها در فاصله 27 آوریل تا 17 ژوئیه (28 فروردین تا 26 تیر) بالغ بر 356 هزار مورد ابتلا به وبا در این کشور گزارش شد که به مرگ 1802 نفر منجر گردید.

مطالعه اپیدمیولوژیک در سطح جهان با استفاده از مدلسازی ریاضیاتی برای بررسی پویایی انتقال وبا، عمدتا با محوریت اپیدمی وبا در سال 2010 در هائیتی انجام شد اما هیچ آنالیز داده آنی برای بررسی شیوع این بیماری ویرانگر در یمن با قابلیت ارائه یک پیش بینی دقیق از زمان اوج همه گیری وبا انجام نشد.

مدل ریاضیاتی برای پیش بینی دوره اوج اپیدمی وبا

پس از شیوع بیماری وبا در یمن، تیمی از محققان دانشگاه هوکایدو با توسعه یک مدل ریاضیاتی و با استفاده از داده های هفتگی سازمان بهداشت جهانی (WHO) توانستند پیش بینی آنی از موارد مشکوک و تعداد قربانیان در بازه زمانی 16 آوریل تا اول ژوئیه ارائه کنند.

محققان تخمین می زنند که موارد تجمیع شده وبا در پایان دوره اپیدمی بر روی مدل لجستیک 790778 و بر روی مدل ریچاردز 767029 مورد خواهد بود.

همچنین پیش بینی کاهش مونوتنیک که با استفاده از این مدل ریاضیاتی ارائه شد، به وضوح در داده های سازمان بهداشت جهانی در اواسط ماه اوت (مرداد ماه) دیده می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها