عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

امکان بازرسی پس از پی ام دی وجود ندارد / مسیر آمریکایی برجام طی نخواهد شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بازرسی توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تابع یک پروتکل بوده و خارج از آن امکان بازرسی موردی و به دفعات وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۶۵۵۷۸
امکان بازرسی پس از پی ام دی وجود ندارد / مسیر آمریکایی برجام طی نخواهد شد

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین پیرامون ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل در خصوص ماموریت آژانس برای سرکشی سایت‌های نظامی ایران، گفت: آمریکا تاکنون رویکردی کاملا غیرقانونی نسبت به برجام داشته و تخلف این دولت در چارچوب برجام بیش از آنکه به کلیت توافق هسته ای لطمه وارد آورد به جامعه آمریکایی زیان خواهد رساند.

وی تصریح کرد: بارزسی های آژانس در قالب یک پروتکل و روند تعریف شده صورت می گیرد و امکان سرکشی موردی و دفعتا وجود ندارد و چنین موضوعی منوط به اجازه و تایید جمهوری اسلامی ایران است.

این نماینده مجلس با رد ادعای آمریکا مبنی بر اقدامات مخفیانه سایتهای نظامی ایران در ادوار گذشته، افزود: فعالیتهای نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران در قالب پرونده PMD بررسی و صلح آمیز بودن آن توسط آژانس بین‌المللی مورد تایید قرار گرفته است. بنابراین امکان بازگشایی مجدد این پرونده در قالب برجام و هر شکل دیگری وجود ندارد.

وی با اشاره به راستی آزمایی های مکرر آژانس بعنوان نهاد نظارتی بین المللی از مراکز و سایت های مد نظر خودشان در خصوص فعالیت های هسته ای خاطر نشان کرد: آژانس پس از بازرسی های ادواری چندین گزارش دال بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای کشورمان تدوین و اعلام رسمی کرده و طرح ادعاهایی همچون بازدید از سایت های نظامی در راستای رویکرد خصمانه ایالات متحده تفسیر می شود.

رحیمی گفت: توافق هسته ای در چارچوب گروه 1+5 بصورت اجماعی صورت گرفته و آمریکا به تنهایی نمی تواند کلیت برجام را تحت شعاع قرار دهد.

رحیمی در پایان افزود: اقدامات خصمانه آمریکا در برجام با این هدف صورت می گیرد تا ایران را در مسیر نقض برجام قرار دهند، اتفاقی که تا امروز مقامات کاخ سفید در تحقق آن ناکام بوده اند، چون ما بارها اعلام کرده ایم که نقض کننده برجام نخواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها