استادان و پیشکسوتان روزنامه‌نگاری در روز خبرنگار از دغدغه‌هایشان می‌گویند

هر روز با خبر، یک روز با خبرنگار

خبرنگاری، شغلی حساس و خطیر است؛ اصولا رسانه‌ها و خبرنگارانشان به منزله چشم سومی هستند که جریان قدرت و ثروت را در هر جامعه‌ای معرفی می‌کنند و در واقع باید از این جریان مراقبت کنند و اجازه ندهند اختلاف یا انحرافی در آن رخ دهد.
کد خبر: ۱۰۶۰۰۴۱
شغلی حساس و خطیر

همین مسئولیت خطیر و حساس ممکن است برای خبرنگاران محدودیت‌ها و مشکلاتی را به وجود آورد که وجود قوانین حمایت‌کننده می‌تواند آن‌ها را از آسیب‌های احتمالی مصون دارد.

ارتباط اصحاب رسانه و جامعه، یک رابطه دوسویه است؛ همان‌گونه که انتظار می‌رود حمایت‌های لازم از خبرنگاران صورت گیرد، در طرف مقابل خبرنگاران هم باید مناسبات حرفه‌ای و اخلاقی را درنظر گرفته و به رعایت عدالت، انصاف، امانت‌داری، صداقت و دقت در عمل هم بپردازند و در عین حال مسئولیت اجتماعی خود را به رسمیت بشناسند و پاسخگوی هر آن‌چه منتشر می‌کنند، باشند. باز هم تاکید می‌کنم ما نیازمند تدوین قوانین حمایتی و تامین‌کننده استقلال روزنامه‌نگاران هستیم و چنان‌چه این قوانین در جامعه وجود داشته باشد، اهمیت مسئولیت اجتماعی روزنامه‌نگاران هم بیشتر از قبل می‌شود.

قوانین موجود آن‌چنان که بایسته و شایسته است استقلال و حقوق اهالی رسانه را تامین و تضمین نمی‌کند. معمولا در تمام کشورهای پیشرفته قوانین خاصی وجود دارد که حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران را به رسمیت می‌شناسد و امنیت شغلی و استقلال حرفه‌ای‌شان را تضمین می‌کند تا خبرنگاران بتوانند آزادانه به کشف حقیقت و جست‌وجوی اطلاعات بپردازند، واقعیت‌ها را با مردم در میان بگذراند و در نتیجه، آگاهی‌های عمومی را ارتقا بخشندو موفق‌‌تر در کار و مسئولیت‌های حرفه‌ای و اجتماعی‌اش عمل نمایند.

دکتر محمدمهدی فرقانی - استاد روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها