ایران‌ایر با لوفت هانزا همکاری می‌کند

پرورش:بوئینگ ۷۷۷ نبود که بخریم

ایران‌ایر از خرید بوئینگ 777 از ترکیش ایر لاینز که قسط اول آن به مبلغ 75 میلیون دلار بود، انصراف داد.
کد خبر: ۱۰۲۲۸۵۹

به گزارش مهر، سایت خبری آمریکایی پین فیلد (سایت تخصصی هوانوردی وابسته به پایگاه هوایی نظامی پین فیلد آمریکا) در خبری کوتاه اعلام کرد ایران از دریافت بوئینگ مرجوعی ترکیش ایرلاینز به دلیل ناتوانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در تأمین هزینه اقساط این هواپیما، انصراف داده است.

براساس اعلام پین فیلد، مقامات ترکیش ایرلاینز نیز باردیگر از بوئینگ درخواست کرده‌اند تا هواپیمای 777 خود را که قبلا سفارش داده بودند، به آنها بدهد. همین موضوع سبب شده تا بوئینگ 777 یتیم، مجددا صاحب آشیانه ترکیه‌ای شود.

بر همین اساس یک مقام آگاه شرکت هما به مهر گفت: ایران ایر از اعزام گروه و خدمه پروازی به روسیه برای دریافت آموزش خلبانی بوئینگ 777 نیز منصرف شده و اعزام خدمه پروازی به این کشور لغو شده است.

به گفته این منبع آگاه، نمایندگان شرکت بوئینگ یک هفته در ایران مستقر بودند تا سیستم‌های فنی 777 را با سامانه‌ها و درخواست‌های ایران بخصوص در بخش چیدمان صندلی‌ها تطبیق دهند که نهایتا به دلیل عدم هماهنگی وضعیت طراحی داخلی و همچنین وضعیت فنی این هواپیما با آپشن‌های مد نظر هما، ایران‌ایر از دریافت بوئینگ 777 خودداری کرد.

از سوی دیگر شرکت هواپیماسازی بوئینگ در مذاکرات خود با مقامات ایران‌ایر اعلام کرده بود هما هواپیمای 777 را بدون پیش قسط بردارد اما قسط اول آن را نصف قیمت اعلامی خود عنوان کرده بود؛ با توجه به این‌که هما قرار بود این هواپیما را 150 میلیون دلار خریداری کند، باید 75 میلیون دلار را در اولین ماه به بوئینگ پرداخت می‌کرد که قطعا نمی‌توانست در ماه نخست این مبلغ را بپردازد. ضمن این‌که یک شرکت لیزینگ ایرلندی که در کار لیزینگ هواپیما برای مشتریان بوئینگ است، حاضر به فاینانس 100 میلیون دلار از هزینه خرید 777 شد اما درخواست کرد که بانک مرکزی ایران برای هما ضمانت‌نامه صادر کند که بانک مرکزی از این کار استنکاف کرد.

هما را مجبور به خرید بوئینگ ترکیش ایر کردند

به گفته این مقام آگاه در هما، ایران‌ایر به دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ مورد نظر بوئینگ و همچنین تمایل به ارائه آموزش‌های لازم به خدمه پروازی این هواپیمای مدرن، چندان مایل به دریافت هواپیماهای بوئینگ مندرج در قرارداد نبود اما به دلیل اصرار مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی برای تهیه کارنامه مثبت تا قبل از انتخابات، حاضر به مذاکره با بوئینگ برای دریافت 777 مرجوعی ترکیش ایرلاینز شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها