پس از آن‌که روز یکشنبه رسانه‌های خبری اعلام کردند ناو گروه جنگی آمریکا به ‌رهبری یک فروند ناو هواپیمابر با لغو ماموریت خود به استرالیا به‌سوی آب‌های شبه‌جزیره کره حرکت کرده است، مقامات پیونگ یانگ روز گذشته نسبت به این مساله واکنشی شدید نشان دادند؛ واکنشی که تحلیلگران آن را وخیم‌تر شدن اوضاع در شبه جزیره کره ارزیابی کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۱۸۱۹۰

خبرگزاری رسمی کره شمالی به ‌نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور در واکنش به تحرکات اخیر نظامی آمریکا اعلام کرد: این اقدام، نشان‌دهنده تحرکات بی‌پروای آمریکا برای اشغال کره شمالی است و نشان می‌دهد این تحرکات وارد فاز جدی شده است.

وی افزود: کره شمالی آماده واکنش به هر گونه حالت جنگی از سوی آمریکاست. سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی افزود: ما شدیدترین اقدامات تلافی‌جویانه را علیه رفتارهای تحریک‌آمیز آمریکا انجام خواهیم داد تا با نیروهای نظامی از خودمان دفاع کنیم. این در حالی است که کشورهای همسایه و چین به عنوان هم‌پیمان اصلی کره‌شمالی این روزها فشارهای خود را بر پیونگ یانگ افزایش داده‌اند. بر همین اساس، هوانگ کیو آن، رئیس‌جمهور موقت کره جنوبی دیروز در اظهاراتی نسبت به اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی هشدار داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های سئول، رئیس‌جمهور موقت کره جنوبی به ارتش دستور داده نظارت بر فعالیت‌های کره‌شمالی را تشدید کند.

وی در سخنانی افزود: این احتمال وجود دارد که کره شمالی اقدامات تحریک‌آمیز بزرگ‌تری را مثل یک آزمایش هسته‌ای انجام دهد.

دوشنبه شب نیز کره جنوبی و چین به کره شمالی هشدار دادند در صورت آزمایش اتمی یا پرتاب موشک قاره‌پیمای بالستیک، به این اقدامات واکنش جدی نشان خواهند داد. این مساله در دیدار کیم هونگ کیون و وو داوی فرستاده‌های هسته‌ای کره جنوبی و چین در سئول مطرح شد. این نگرانی و هشدار در شرایطی مطرح می‌شود که برخی گزارش‌ها می‌گوید کره شمالی ممکن است پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری کره جنوبی در ماه می، دست به چنین کاری بزند.

در این میان و در حالی که کارشناسان نسبت به وخیم‌تر شدن اوضاع در این منطقه هشدار می‌دهند، مقامات آمریکایی هر روز لحن تهدید‌آمیز خود را شدیدتر می‌کنند. نمونه این اظهارات، سخنان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 7 در ایتالیا بود.

تیلرسون در بخشی از اظهاراتش درباره کره شمالی گفت: «بگذارید صراحتا بگویم که سیاست صبر استراتژیک ما به‌سر آمده است. همه گزینه‌های ما روی میز است. کره شمالی باید بداند که تنها راه برای داشتن آینده‌ای موفق، آن است که برنامه موشک بالستیک و دیگر برنامه‌های کشتارجمعی را کنار بگذارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها