سخنگوی وزارت خارجه روسیه مطرح کرد

کارشکنی معارضان مورد حمایت عربستان در مذاکرات ژنو

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کارشکنی‌های معارضان سوری برخوردار از حمایت‌های عربستان در روند مذاکرات ژنو خبر داد.
کد خبر: ۱۰۰۷۷۹۴
کارشکنی معارضان مورد حمایت عربستان در مذاکرات ژنو

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، ماریا زاخارووا گفت: هیئت عالی مذکرات برخاسته از کنفرانس معارضان سوریه در ریاض، در روند مذاکرات ژنو درباره سوریه کارشکنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسکو در توانایی معارضان سوری برای رسیدن به یک توافق در ژنو شک دارد، افزود: ما قصد داریم مذاکرات آستانه را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رسانه‌‌های غربی برای مخفی کردن حقیقت اوضاع فاجعه بار انسانی در موصل تلاش می‌کنند.

معارضان سوری برخوردار از حمایت‌های عربستان روز گذشته بر مخالفت خود با قرار گرفتن مبارزه با تروریسم در دستور کار مذاکرات ژنو تاکید کردند.

این در حالی است که یک منبع آگاه روز چهارشنبه به اسپوتنیک گفت که دی‌میستورا از روسیه خواسته است که هیئت نمایندگان دولت سوریه را قانع کند تا آن‌ها فقط درباره مسائل سیاسی گفتگو کنند.

مسائل سیاسی که دی‌میستورا خواهان متقاعد شدن نمایندگان دولت سوریه به گفتگو درباره آن شده، همان قانون اساسی، دولت و انتخابات است.

در حالی که هیئت عالی مذاکرات معارضان برخاسته از کنفرانس ریاض، با قرار گرفتن مبارزه با تروریسم در دستور کار مذاکرات ژنو مخالف است، نمایندگان دولت سوریه تاکید دارند که گفتگو درباره مبارزه با تروریسم باید بخشی از دستور کار این مذاکرات باشد.

چهارمین دور مذاکرات ژنو درباره سوریه از شامگاه پنجشنبه گذشته با حضور نمایندگان دولت سوریه و معارضان آغاز شده است.

پیش از این سه دور مذاکره ژنو با حضور نمایندگان دولت و معارضان سوری برگزار شد اما این مذاکرات در پی کارشکنی حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی تروریسم بی‌نتیجه ماند.

این در حالی است که در تاریخ 24-23 ژانویه سال جاری میلادی (4 و 5 بهمن) در پایتخت قزاقستان برای نخستین بار، مذاکرات مستقیمی بین گروه‌های مسلح مخالف در سوریه و نمایندگان دولت سوریه با میانجیگری روسیه، ایران و ترکیه (سه کشور ضامن صلح در سوریه) برگزار شد که به امضای بیانیه پایانی در مورد حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران سوریه و توافق طرفین برای ادامه مذاکرات در این راستا انجامید.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل این بیانیه را تصویب کرده و این رایزنی‌ها را گام مهمی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه ارزیابی کردند.

آتش‌بس فراگیر در سوریه نیز از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها