17 شهریور روز پرخبری برای دوستداران فناوری بود. از یک طرف کنفرانس خبری اپل و از طرف دیگر کنفرانس شرکت سونی. طی دو سه ماه اخیر شایعات و اخبار مختلفی پیرامون کنسول جدید سونی موسوم به PS4 Neo شکل گرفته بود و انتظار می‌رفت کنفرانس سونی محفلی برای شفاف‌سازی و پایان دادن به شایعات باشد که همین طور هم شد.
کد خبر: ۹۴۶۵۶۰
نگاهی به 2 کنسول بازی جدید سونی و مایکروسافت

به گزارش جام جم آنلاین ، شرکت سونی طی این کنفرانس دو مدل جدید از کنسول محبوب خود PS4 را معرفی کرد. با توجه به این‌که شرکت رقیب یعنی مایکروسافت نیز چندی پیش کنسول Xbox One S را روانه‌ بازار کرد و در حال حاضر مشغول بازارگرمی برای کنسول سال آینده‌ خود یعنی Scorpio است، فرصت را مناسب دیدیم به جای معرفی بازی تلاش کنیم به این سوال پاسخ دهیم که حالا کدام کنسول برای خرید مناسب‌تر است؟

یکی از مسائلی که در مقالات مقایسه‌ کنسول‌ها به آن اشاره می‌شود، اندازه و ابعاد کنسول است، البته برای کسی که واقعا قصد بازی کردن با کنسول را داشته باشد و کاربرد کالای زینتی از آن نخواهد، چند سانتی‌متر بزرگ یا کوچک‌تر واقعا مهم نیست. با این حال مرسوم است شرکت‌های سازنده بعد از این‌که محصولی را منتشر می‌کنند که فناوری جدیدی را ارائه می‌کند، به فکر ارتقا یا حداقل بهینه کردن همان کارایی می‌افتند. یکی از کنسول‌های جدید سونی در جریان کنفرانسش نسخه‌ کوچک‌شده یا Slim همین مدل فعلی PS4 است که لبه‌های گردتری پیدا کرده، عرض و طول آن کمی کوچک‌تر شده و به‌طور خلاصه کنسول جمع‌و‌جورتر و زیباتری به نظر می‌رسد.

بجز این جنبه‌های زیبایی و مصرف برق کمتر، از لحاظ قدرت سخت‌افزاری بجز هارد یک ترابایتی به جای 500 گیگابایتی هیچ تفاوتی بین این کنسول با PS4 فعلی وجود ندارد. شایان ذکر است شرکت سونی به‌طور رسمی از این کنسول با نام PS4 یاد می‌کند و خبری از پسوند Slim نیست. در واقع این کنسول خط تولید جدید کنسول PS4 خواهد بود و به مرور جایگزین تمام مدل‌های فعلی می‌شود. ضمنا قیمت جهانی این کنسول نیز 300 دلار است.

از طرف دیگر Xbox One S که مدل کوچک‌تر، خوشگل‌تر و البته سفیدتر کنسول قبلی مایکروسافت است، علاوه بر زیبایی‌های ظاهری و مصرف برق کمتر، قدرت سخت‌افزاری بیشتری نیز نسبت به پدر خود دارد. این کنسول قابلیت اجرای دیسک‌های Ultra HD Blu-Ray را دارد، ضمن این‌که از نمایش بازی‌ها و فیلم‌ها با کیفیت 4K پشتیبانی کرده و به لطف استفاده از فناوری HDR در رندر، شاهد رنگ‌ها، نورها و بافت‌های باکیفیت‌تر و با جزئیات‌تری نسبت به Xbox One و PS4 تازه معرفی شده هستید. این کنسول بسته به نوع باندل و ظرفیت هارد 500 گیگابیت تا دو ترابایت قیمت جهانی بین 300 تا 450 دلار دارد.

به عنوان جمع‌بندی این قسمت می‌توان گفت چنانچه در حال حاضر PS4 یا Xbox One دارید، نیازی نیست کنسول خود را به مدل‌های بالاتر ارتقا دهید مگر برای آن دسته از دارندگان Xbox One که یک تلویزیون 4K دارند. افرادی هم که تازه قصد خرید کنسول را دارند مسلما بهتر است آخرین کنسول‌های منتشر شده را تهیه کنند.

منظور از حرفه‌ای چیست؟

دیگر کنسول معرفی شده سونی، PS4 Pro بود که تا پیش از این با اسم PS4 Neo یا PS4.5 شناخته می‌شد. قبل از هر چیز توجه به این نکته ضروری است که مایک سِرنی، طراح ارشد کنسول PS4 روی این موضوع تاکید دارد که کنسول جدید سونی یک کنسول بین‌نسلی یا جرقه‌ای برای شروع نسلی جدید نیست و فقط ارتقایی محسوس نسبت به مدل فعلی است. PS4 Pro از لحاظ سخت‌افزاری ارتقای چشمگیری نسبت به نسخه‌ فعلی داشته است. از آن جمله می‌توان به دو برابر شدن قدرت گرافیک، توانایی پخش بازی‌ها و فیلم‌ها با کیفیت 4K و رندر HDR برای نورپردازی و رنگ‌های زنده‌تر اشاره کرد. ضمن این‌که هارد یک ترابایتی نیز در نسخه‌ استاندارد این کنسول در نظر گرفته شده است. در جریان کنفرانس نمایش‌هایی از بازی‌های جدیدی چون Mass Effect Andromeda و Days Gone و همچنین بازی‌هایی قدیمی‌تر مثل Shadow of Mordor با کیفیت 4K و تصویرپردازی HDR نمایش داده شد که از نظر زیبایی بصری، جزئیات محیط و نورپردازی طبیعی و زیبا مورد تحسین و تمجید همگان قرار گرفت. حالا با این قدرت جدید کنسول PS4 ممکن است گمان کنید بدون شک باید کنسول خود را به نسخه‌ جدید ارتقا دهید، ولی عجله نکنید!

بهره‌گیری از ویژگی HDR که باعث می‌شود گرافیک بازی‌ها زنده‌تر و باجزئیات بیشتر دیده شود، قرار است طی یک آپدیت نرم‌افزاری برای کنسول‌های فعلی نیز در دسترس قرار بگیرد. هرچند که HDR کنسول PS4 Pro اندکی بهتر از مدل فعلی خواهد بود. هیچ تفاوتی در دیسک فیزیکی بازی‌های نسخه‌های مختلف کنسول PS4 وجود ندارد. ویژگی‌های جدید برای بازی‌هایی که قرار است منتشر شوند در نظر گرفته شده‌ و برای بازی‌هایی که قبلا منتشر شده نیز احتمالا با آپدیت یا پچ‌های نرم‌افزاری اضافه خواهند شد.

کنسول‌گرانقیمت

هر دو کنسول سونی قابلیت پشتیبانی از فناوری Playstation VR را که اواسط مهر منتشر می‌شود خواهند داشت، هرچند که تجربه‌ بازی‌های این پلتفرم با مدل Pro مقداری روان‌تر خواهد بود. تجربه‌ بازی و فیلم با کیفیت 4K قطعا وسوسه‌کننده است، ولی برای این کار به یک تلویزیون 4K نیاز دارید. چنانچه این نوع تلویزیون را همین الان هم در اختیار دارید پس بهتر است کنسول خود را با مدل Pro جایگزین کنید، در غیر این صورت انجام این کار فعلا توصیه نمی‌شود بخصوص با توجه به این‌که احتمالا تعدادی از فروشنده‌های داخلی کنسولی با قیمت جهانی 400 دلار را تا مرز دو میلیون تومان به فروش خواهند رساند!

مجید رحمانی - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها