گزارش میدانی کلیک از خرید و فروش در روزهای پایانی سال

پرسه در بـازار دیجیتال

دیگر از آن سال‌هایی که خرید سال نو فقط به رخت و لباس نو و اسباب و اثاثیه خانه محدود می‌شد، گذشته است و مردم به موبایل، تبلت و تلویزیون خود را هم نو می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۵۶۱۴
پرسه در بـازار دیجیتال

به گزارش جام جم کلیک،اگر این روزها سری به خیابان‌ها بزنید و نگاهی به گوشه‌ و کنار بازارهای دیجیتال شهر بیندازید، متوجه ماراتن خریدهای نوروزی مردم می‌شوید.

گشتی در بازارهای پایتخت، از خیابان جمهوری که چند مرکز خرید دیجیتال دارد تا خیابان ولی‌عصر و میرداماد، از تکاپوی مردم برای خرید جدیدترین وسایل دیجیتال حکایت دارد.

فعالان بازار دیجیتال معتقدند در روزهای آخر سال، موبایل‌ها مثل تمام سال، بیشترین سهم خرید بازار را دارند.

هر چند بازار لپ‌تاپ هم بی‌رونق نیست و گجت‌های پوشیدنی مثل ساعت هوشمند و دستبندهای سلامتی هم این روزها طرفدار دارند.

از طرف دیگر سایت‌های آنلاین، اطلاعات مردم از گوشی‌های همراه را بالا برده و با مراجعه به آنهامی‌توان از معایب و مزایای هر گوشی باخبر شد.

اما مدل‌های متنوع گوشی که هر روز تعداد زیادی از آنها به بازار می‌آید، باعث سردرگمی خریداران می‌شود و ممکن است موبایلی که امروز دستتان گرفته بودید و به گمان خودتان خیلی هم پیشرفته بود، فردا دیگر جلوه قبل را نداشته باشد.

سردمداران بازار موبایل

سعید مدنی، یکی از فروشندگان بازار موبایل چهارسو درباره گوشی‌های مورد استقبال بازار می‌گوید: «در این بازار رقابت بیشتر بین گوشی‌های نسل سوم(3G) و چهارم (4G) است.

اما علاوه‌ بر گوشی‌های رده ‌بالا و به ‌قولی پرچمدارانی که خریداران خاص خود را دارند، گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت (در رده قیمت یک‌ میلیون‌تومان) با تقاضای خوبی همراه است.»

به گفته مدنی، در بازار گوشی‌های هوشمند، آیفون 6S که کمتر از پنج ‌ماه است وارد بازار شده، پرفروش است.

جدیدترین و آخرین مدل گوشی اپل اگرچه از نظر ابعاد و وزن، بزرگ‌تر و سنگین‌تر از نسل قبل خود است.

اما به‌لطف دوربین 12 مگاپیکسلی و پردازنده قوی، مورد استقبال دوستداران آیفون واقع شده است و همچنان در بازار خوب می‌فروشد؛ مدلی که رقبایی مثل گلکسی S6، اکسپریا Z5 و ال‌جی G4 دارد.

اما در بازار گوشی‌هایی که قیمت بالایی ندارند شانس با شرکت‌های چینی است، مثل خیلی چیزهای دیگر از ماشین گرفته تا اسباب‌بازی و هزار وسیله ریز و درشت دیگر که این روزها در بازار کم نیستند.

در این بازار گوشی‌های هوآوی و مدل ردمی نوت 3 شیائومی که بتازگی وارد بازار شده است، بیشتر از بقیه می‌فروشد.

مهرداد پورداد، یکی دیگر از فروشندگان بازار موبایل چهارسو درباره بازار گوشی بخصوص گوشی‌های ارزان‌قیمت می‌گوید: «در این بازار گوشی‌های نسل چهارمی با استقبال خوبی مواجه‌اند که بیشتر دو سیمکارته هستند و قیمتی کمتر از 800 هزار تومان دارند.

بویژه گوشی Honor4X هوآوی با نمایشگر 5.5 اینچی و دوربین 13مگاپیکسلی. در رده محصولات این برند، مدل P8 Lit هم که از اندروید 5 آبنبات‌چوبی برخوردار است، فروش خوبی دارد.

در بین گوشی‌های نسل چهارمی ارزانقیمت دو سیمکارته می‌توان به گلکسی J2 و سری گلکسی A سامسونگ با توجه به تفاوت در طراحی و مناسب‌ بودن قیمت اشاره کرد.

از خانواده اچ‌تی‌سی نیز خریداران، Desire626 را ترجیح می‌دهند که دوسیمکارته است و نمایشگر پنج‌ اینچی دارد. اچ‌تی‌سی One E9 هم از دیگر مدل‌های پرطرفدار بازار موبایل است.

به گفته این فروشنده، در خانواده ارزان‌قیمت‌های نوکیا Lumia 640 XL LTE با صفحه نمایش 5.7 اینچی از گوشی‌های ویندوزفون محسوب می‌شود و طرفدار دارد.

از جمله مدل‌های برند سونی نیز Xperia M4 Aqua یکی از گوشی‌های دوسیمکارته است که طرفداران زیادی دارد.

تبلت‌های 10 اینچی

هر چند بازار تبلت‌ها به اندازه موبایل داغ نیست، اما تبلت‌ها با ابعاد بزرگ صفحه نمایش‌شان، نیاز‌های مشخص و مبتنی بر اپلیکیشن‌ها را برطرف می‌کنند و خیلی‌ها دلیل پرطرفدار بودن آن را سهولت جابه‌‌جایی،کتاب‌ خواندن، تماشای فیلم و وبگردی معرفی ‌می‌کنند

و از آن به‌عنوان لپ‌تاپی کوچک یاد‌ می‌کنند که نه به اندازه لپ‌تاپ گران است و نه سنگین، به‌ همین ‌دلیل در بازار تبلت‌ها رقابت بین تبلت‌های ده اینچی با هشت‌ و هفت ‌اینچی بیشتر از دیگر تبلت‌هاست.

به غیر از قیمت و وزن تبلت، از ویژگی‌هایی که خریداران به آن توجه می‌کنند، قابلیت نصب سیمکارت و مکالمه است.

صدرا کریمی، یکی از فروشندگان تبلت در پاساژ ایرانیان می‌گوید: «در این بازار، تبلت‌های زیر 700 هزار تومان به کسانی که برای انجام کارهای معمولی و روزانه قصد خرید تبلت‌ دارند، پیشنهاد می‌شود

و در محدوده قیمت 700 هزار تا 1.5 میلیون ‌تومان، گزینه‌های مناسبی از سامسونگ و لنوو تا ایسوس و ال‌جی برای تماشای فیلم و وبگردی با رزولوشن بالای تصاویر است.

به گفته او، در بازار پرفروش‌های تبلت، تبلت 10 اینچی لنوو که با نام Yoga2 شناخته می‌شود، با امکان اضافه ‌کردن کیبورد یا قرارگیری در حالت افقی و روی پایه، پرفروش است.

همچنین مدل ZenPad New 21 از شرکت ایسوس که هشت ‌اینچی است و قابلیت نصب سیمکارت 4G را دارد گزینه مناسبی برای کاربران است.

از شرکت ایسوس مدل‌های Transformer Boo مانند T100TAL LTE که بزرگ‌تر از ده ‌اینچ است و قابلیت پشتیبانی از سیمکارت را دارد، در رده پرفروش‌هاست.

کریمی درباره دیگر تبلت‌های پرفروش می‌گوید گلکسی Tab A سامسونگ که 9.7 اینچی است و از نسل چهارم موبایل پشتیبانی می‌کند گزینه پرفروشی است که علاوه‌ بر قلم دیجیتال از اندروید 5 آبنبات‌ چوبی بهره می‌برد.

در بین تبلت‌های کوچک‌تر هوآوی، MediaPad X1 که هفت‌ اینچی است خوب می‌فروشد. این تبلت قابلیت مکالمه و نصب سیمکارت را دارد.

در برند شیائومی هم تبلت MIPad با صفحه‌نمایش 9.7 اینچی و سیستم‌عامل اندروید 5.1 پرفروش است، این تبلت دوربینی هشت مگاپیکسلی دارد.

در بین تبلت‌های پرطرفدار،G Pad هشت اینچی ال‌جی انتخاب خوبی برای کاربرانی است که قصد خرید تبلت ارزان‌قیمت با قابلیت نصب سیمکارت را دارند.

روزهای اوج لپ‌تاپ

اگر بخواهید لپ‌تاپ بخرید دنبال چه لپ‌تاپی می‌گردید؟ این‌که سبک و ارزان باشد و حداقل کارهای ساده را راه بیندازد یا خیلی پیشرفته و همگام با آخرین متدهای روز دنیا باشد؟

در بازار خرید سال نو، برند‌های زیادی از اپل، لنوو، دل، اچ‌پی، ایسر و ایسوس برای در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار در تلاش هستند.

مهرداد بختیاری، یکی از فروشندگان لپ‌تاپ در بازار پایتخت تهران درباره لپ‌تاپ‌های پرطرفدار توضیح می‌دهد به‌دلیل پایین آمدن قیمت‌ها در ماه‌های گذشته، لپ‌تاپ دوباره به روزهای اوج بازگشته است.

جدال در میان برندهای لپ‌تاپ بیشتر برای قیمت‌های 2.5 تا 3.5 میلیون تومانی است که معمولا دارای پردازنده‌های Intel Core i هستند.

زیرا بیشتر کاربران برای انجام کارهایشان نمی‌خواهند لپ‌تاپ ضعیفی داشته باشند و از طرفی بودجه‌ زیادی هم ندارند، به‌همین‌دلیل ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ‌های ‍ Core i5 تا Core i7
بخرند.

همچنین لپ‌تاپ‌های مجهز به نمایشگر 15.6 اینچی که معمولا بدنه‌ای بزرگ‌تر از لپ‌تاپ‌های 14 اینچی دارند مورد توجه خریداران قرار دارد.

البته وزن و ضخامت لپ‌تاپ‌ها هم در انتخاب خریداران بی‌تاثیر نیست و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند لپ‌تاپ سبک‌تری بخرند تا شانه‌های آنها زیر بار آن له نشود.

او ادامه می‌دهد یکی دیگر از عوامل مهم خرید یک لپ‌تاپ میزان نگهداری و طول عمر باتری آن است و طراحی کیبورد و میزان ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات هم تقریبا نقش زیادی را در انتخاب بازی می‌کند.

تمام این ویژگی‌ها باعث شده در بازار لپ‌تاپ‌ها مدل VN-591G-70RT ایسر طرفداران زیادی داشته باشد. محصولات سری V ایسر جزو بهترین مدل‌های این برند هستند که هم طراحی مناسبی دارد و هم امکانات خوبی.

مدل INSPIRON 5558 شرکت دل هم با داشتن همین مشخصات مورد استقبال واقع شده است.

به گفته بختیاری، در میان پرفروش‌های برند ایسوس K550JX پیشنهاد خوبی است که کاربران از آن استقبال کرده‌اند.

این گزینه به‌ لطف پردازنده اصلی و گرافیکی‌ قدرتمندی که دارد، برای کاربران بازی‌های رایانه‌ای گزینه مناسبی است. در بین پرفروش‌های برند لنوو هم برتری با Ideapad Z 5170 است.

در برند اچ‌پی اقبال با ENVY15-k211ne است که مشخصاتی مثل ضخامت و وزن کم دارد.

در بازار پرفروش‌ها، مک بوک Air MJVE2 مورد علاقه طرفداران اپل است که طراحی خوب و کیفیت ساخت بالایی دارد و با توجه به مشخصات سری Air، وزنی سبک دارد، راحت جابه‌جا می‌شود و تمام آلومینیوم است.

گجت‌های پوشیدنی، لوکس اما پرطرفدار

تقریبا چند سالی می‌شود که گجت‌های پوشیدنی شامل ساعت هوشمند و دستبندهای سلامتی وارد ایران شده و کم ‌و بیش طرفدارانی هم دارد.

اگرچه در ایران داشتن ساعت هوشمند با توجه به قیمتش برای خیلی‌ها کالایی تجملاتی و غیرضروری محسوب می‌شود.

اما مثل خیلی از کالاهای لوکس دیگر این ساعت‌ها هم طرفداران خاص خود را دارند و به همین دلیل از شرکت‌های بزرگی مثل اپل، سامسونگ، ایسوس، موتورولا، هوآوی، سونی، مایکروسافت، ال‌جی، شیائومی و نایکی گرفته تا شرکت‌های گمنام چینی این ساعت‌ها و دستبندهای سلامتی‌شان را وارد بازار کرده‌اند.

در این بازار با وجود ویژگی‌هایی مثل داشتن بلوتوث، محافظ نمایشگر، قابلیت سفارشی‌سازی، ضدآب‌ بودن، امکان به‌روزرسانی و گارانتی معتبر که بیشتر ساعت‌ها آن را دارند، رقابت بین ساعت‌هایی است که سیستم‌عامل‌های روز موبایل‌ها را پشتیبانی کنند و ظاهر آنها هم دلچسب باشد.

کاظم صبوری از فروشندگان ساعت‌های هوشمند در بازار موبایل ایران می‌گوید: اپل واچ در بازار ساعت‌های هوشمند طرفداران زیادی دارند که در چند مدل اپل‌واچ، اپل‌واچ اسپورت و اپل‌واچ ادیشن عرضه شده و تفاوت آن در جنس بدنه‌ و بند آنهاست.

این ساعت‌ها در دو اندازه 38 میلی‌متری برای خانم‌‌ها و 42 میلی‌متری برای آقایان با نمایشگر مستطیلی ارائه و استقبال خوبی از آن شده است.

به گفته او، Gear S2 سامسونگ از دیگر ساعت‌های هوشمند پرطرفدار است که با بندهای چرمی و پلاستیکی در بازار وجود دارد و یک مدل دیگر از این برند نیز قابلیت اتصال سیمکارت را دارد.

ساعت‌های هوشمند سامسونگ صفحه گرد دارند. Watch Urbane ال‌جی هم یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمند و پرفروش بازار است و اولین مدلی محسوب می‌شود که از شبکه LTE پشتیبانی می‌کند. این ساعت هم صفحه‌گرد است و علاوه بر نسخه‌ چرمی، مدلی با بند فلزی هم دارد.

Moto360 موتورولا که بتازگی وارد بازار ایران شده است و هوآوی واچ هم که ساعتی خوش‌ساخت با طراحی کلاسیک است و با هر دو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس سازگار است، خوب می‌فروشد.

در بازار اسمارت واچ‌ها، نسل سوم ساعت هوشمند سونی ـ اسمارت‌واچ 3 ـ با قابلیت ضدآب‌ بودن بازار خوبی برای خود دست و پا کرده است.

ZenWatch هم به‌دلیل قیمت مناسب گزینه خوبی برای خریداران محسوب می‌شود.

راحله رسولی

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها