رئیس جمهور گفت: از زمانی که آمده ام تا امروز، کوشش من نزدیک کردن زبان سیاست به زبان فرهنگ بوده است و این یکی از بزرگترین اهداف و آرمان هایم بود.
کد خبر: ۶۳۹۵۹

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی که در دانشگاه تهران و در مراسم دریافت دکتری افتخاری روابط بین الملل سخن می گفت ، افزود: اگر بخواهیم با زبان سیاست صحبت کنیم ، از آنجا که عالم سیاست ، عالم کسب منفعت و دفع ضرر است ، نمی توانیم به همدلی و دوستی برسیم ، در حالی که جهان سخت نیازمند صلح است و صلح مبتنی و مسبوق است به همدلی و آشتی و این در حالی است که زبان سیاست ، زبان همدلی نیست . خاتمی در ادامه بااشاره به این که در برابر آنچه کوفی عنان مبنی بر تغییر ساختار سازمان ملل ارائه داده ، موضع خواهد گرفت ، اظهار کرد: چطور فردی مانند کوفی عنان پیشگام پیشنهادی است که به فاشیسم ، زورگویی و اشغال در دنیا مشروعیت می بخشد. خاتمی از کم توجهی به اندیشه گفتگوی تمدنها در داخل کشور انتقاد کرد و با بیان این که این ایده در خارج از ایران و بویژه پس از اجلاس اخیر یونسکو مورد استقبال قرار گرفته و دنیا با شادابی این ایده را دنبال می کند ، خاطرنشان کرد: ایده گفتگوی تمدنها بیش از آن که به من تعلق داشته باشد ، به ملت شریف و تمدن آفرین ایران تعلق دارد. گفتگوی تمدنها اثر جاودانه ای است در تفکر و فرهنگ و تمدن ایران و اسلام و از این پس ، بیش از پیش در خدمت این ایده خواهم بود.

  • حاشیه


    خاتمی به دلیل گرفتار آمدن در ترافیک ، 35 دقیقه دیرتر به مراسم رسید.
    او در هنگام دریافت نشان دکتری درباره این که در تهران با آمدن باران ، ترافیک سنگین می شود ، دقایقی سخن گفت و این را فاجعه توصیف کرد اما این مشکل را خارج از حیطه وظایف دولت دانست.
    خاتمی حتی از طرف کسانی که نمی توانند این وضعیت را اداره کنند ، از حاضران عذرخواهی کرد.
    هنگامی که ردای مربوط و نشان دکتری به رئیس جمهور اعطا شد ، خاتمی از دانشگاه تهران تشکر کرد و دلیل آن را «نگذاشتن کلاه دیگری بر سرش» عنوان کرد و گفت : «شاید احساس کردند که این گردن و شانه و سر ، دیگر تاب داشتن کلاه دیگری ندارد.»
    خاتمی از این که چند ماه دیگر این کلاه (ریاست جمهوری) از سرش برداشته می شود ، ابراز خرسندی کرد ، اما گفت : من در شگفتم که برای برداشتن این کلاه صف طویلی تشکیل شده تا یک نفر آن را سرش بگذارد اما رئیس جمهور فورا درباره پرشور بودن انتخابات ریاست جمهوری هم سخن گفت.
    خاتمی اصطلاحات «تنوع و تعدد» در نامزدها را هم به بحث گذاشت و تنوع را بهتر دانست .
  • newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها