رئیس جمهوری گفت : من برای ایران نگرانم ، توطئه های بزرگی برای این کشور تدارک دیده شده است و باید خود را از درون مستحکم کنیم .
کد خبر: ۲۷۱۹۳
به گزارش واحد مرکزی خبر ، سیدمحمد خاتمی در نشست مشترک دولت و مجلس ، با اعلام این مطلب افزود: آنچه به نام اصلاحات مطرح شده است ، امروز در میان دو لبه قیچی تنگ نظری ، بدبینی و تحمیل دید امنیتی از یک سو و وادادگی در برابر جریان های فکری و ارزشی ناسازگار با مبانی دینی و فرهنگی جامعه قرار گرفته است . به گزارش واحد مرکزی خبر، سید محمد خاتمی با بیان این مطلب در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای هیات دولت افزود: جامعه ما بشدت در حال دوقطبی شدن است و این امر ، بسیار خطرناک است و سیاه و سفید نشان دادن همه چیز فاجعه است . رئیس جمهوری با تکرار این مطلب که 2دسته آزادی و دین را با یکدیگر ناسازگار می خوانند ، گفت : تنها راه دفاع از اسلام ، استقلال و آزادی توام شدن دین با آزادی است . خاتمی در ادامه افزود: بنده به لحاظ تفکر فردی و تحلیل شرایط تاریخی و اجتماعی ، معتقدم در جامعه مردم سالار دینی ، دین ، آزادی را تلطیف و آزادی ، دین را پویا و با معیارهای زمان سازگار می کند. رئیس جمهوری تصریح کرد: من از موضع دین ، از آزادی ، استقلال ، عدالت و مردم سالاری دفاع می کنم . خاتمی با تاکید بر ضرورت تداوم اصلاحات در جامعه گفت : 2دسته فرآیند اصلاحات را شکست خورده می دانند؛ کسانی که هر اصلاحی ولو در درون نظام را به خروج از نظام و ضدیت با آن تلقی می کنند و نیز کسانی که اصل جمهوری اسلامی را ترکیبی تناقض آمیز می دانند و اصلاحات را در حذف دین از صحنه زندگی می دانند. رئیس جمهوری افزود: حکومت دینی بر حکم اعتقاد و تجربه شخصی بنده می تواند و باید ایران را نجات دهد و منشا تحول در دنیای اسلام شود، در صورتی که واقعا دین را منادی مردم سالاری بدانیم . خاتمی گفت : این مهم وقتی محقق خواهد شد که از دیدگاه فاشیستی و یا لیبرالیستی به حکومت دینی نگریسته نشود. خاتمی سپس بر پرهیز از سیاست زدگی در مواجهه با مشکلات تاکید کرد و گفت : امروز واقعیات اقتصادی در پس نگاه سیاسی به تمام امور پنهان شده است ، ما نباید در هیاهوی کشمکشهای سیاسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی را نادیده بگیریم ، ایران نیازمند پیشرفت در همه زمینه هاست و استعداد آن را نیز دارد. رئیس جمهوری گفت : لازمه حفظ نظام جمهوری اسلامی ، تقویت محتوای دمکراتیک و مردمی نظام براساس قانون اساسی است و این که مردم سالاری سازگار با دین با همه لوازم آن نظیر آزادی بیان و اندیشه پذیرفته شود. خاتمی تصریح کرد: قانون اساسی گرچه وحی منزل نیست ، ولی مبنای نظم پذیرفته شده ماست .

کروبی : در مردم ایجاد یاس نکنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : هر چه حضرت امام (ره) سعی در جلب اعتماد مردم داشت ، در ما این «اجماع مرکب» وجود دارد که مردم را نسبت به اوضاع کشور مایوس و مردد کنیم . مهدی کروبی در مراسم گشایش دومین دوره شورای عالی اسلامی استان های کشور افزود: روی سخن من ، کسانی هستند که محافظه کار و یا اصلاح طلب خوانده می شوند. وی افزود: از یک طرف ، عده ای از دوستان ما موانع زیادی ایجاد کردند و از طرف دیگر، عده ای با طرح مباحثی چون انسداد و بن بست سیاسی در گوش مردم آیه یاس خواندند. کروبی خاطرنشان کرد: این حرفها در مردم اثر می گذارد. مگر می شود مردم را وادار به انجام کاری کرد و در عین حال برای آنها آیه یاس خواند؛ باید به مردم امید داد تا انگیزه مشارکت در اداره کشور پیدا کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی از همه مسوولان و سران جناحها خواست که از هم اکنون زمینه مشارکت گسترده مردم در انتخابات مجلس هفتم را فراهم کنند و بدون مبالغه ، نقاط ضعف و قوت را بگویند. همچنین وزیر کشور در این مراسم گفت : کاهش مشارکت مردم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر در کلانشهرهایی نظیر تهران زنگ خطری برای مسوولان به شمار می آید. به گزارش ایرنا ، سید عبدالواحد موسوی لاری افزود: رسیدگی و بررسی علل این کاهش مشارکت مردم باید از سوی دلسوزان نظام انجام گیرد. وی تصریح کرد: صورت مساله را نباید پاک کرد و باید به حل مساله پرداخت . وی با تاکید بر این مطلب که انتخابات شوراها را پشت سر گذاشته و انتخابات آینده مجلس را در پیش رو داریم ، همچنین بر ایجاد زمینه برای برگزاری انتخاباتی پرشور و با نشاط تاکید کرد.

دیدار رئیس جمهوری با نماینده کوفی عنان در افغانستان

سیدمحمد خاتمی در دیدار اخضر ابراهیمی ، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کوششی در زمینه صلح و ثبات افغانستان و موفقیت سازمان ملل متحد در این کشور دریغ نخواهد کرد.

دیدار خاتمی با سفیر جدید آلمان

سفیر جدید جمهوری فدرال آلمان در دیدار با سیدمحمد خاتمی ، استوارنامه خود را تقدیم وی کرد. به گزارش اداره کل اطلاعات و اخبار نهاد ریاست جمهوری ، خاتمی در این دیدار گفت : از حضور بیشتر آلمان در عرصه اقتصادی و تجاری ایران استقبال می کنیم .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها