آموزش و پرورش و دغدغه همیشگی بودجه
کد خبر: ۲۹۹۷
سخن در باره اهمیت آموزش و پرورش رسمی و نقش مدرسه در توسعه کشور، موضوع تازه ای نیست ؛ زیرا در این زمینه ها بسیار بحث و گفتگو شده است و مانند خیلی از مسائل دیگر، گفتار در همین حد خاتمه یافته و عملا کار زیادی صورت نگرفته است . نمونه و مصداق آشکار این ادعا، وضع آشفته نظام آموزشی و تربیتی کشور است که هر زمان با طرح جدید و موضوعی نو، به سراغ یکی از ابعاد آن می روند و پس از مدتی با برنامه ای جدیدتر، همه چیز دگرگون می شود؛ غافل از این که آموزش و پرورش پیشرو و مفید، بیش از هر چیز به ثبات، انعطاف و خلاقیت نیازمند است این مقدمه را نوشتیم تا به بحث اصلی و یکی از ابعاد موثر آموزش و پرورش یعنی معلمان اشاره کنیم و مثل همیشه این موضوع را با مسائل مادی و درآمدی آنها گره بزنیم در این زمینه اگر به آخرین خبر انتشار یافته از سوی معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش توجه کنید، این اطلاع حاصل می شود که 80 درصد فرهنگیان زیر خط فقر زندگی می کنند و این در حالی است که بنا به گفته یکی از مقامهای این وزارتخانه ، میانگین حقوق فرهنگیان در سال 1380 ،990 هزار ریال است که در مقایسه با سال 1376 یعنی 476 هزار ریال یکصد و یازده درصد افزایش یافته است شایان ذکر است که بنا به گفته معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سطح درآمد132 هزار تومان در شهرها و83 هزار و500 تومان در روستاها به عنوان خط فقر نسبی )کم درآمدی ( شناخته می شود به این ترتیب مشخص می شود چرا78 درصد معلمان تهرانی در یک نظر سنجی اعلام می کنند که مایلند شغلی بجز کار معلمی داشته باشند.براساس این نظر سنجی ، اولین دلیل مطرح شده از سوی آنان ، کمی حقوق و درآمد و سپس عواملی چون ضعف نظام آموزشی،بی احترامی دانش آموز قوانین دست و پاگیر آموزشی ، نقل و انتقال معلمان و برخورد بد مدیر مدرسه بوده است.به هر حال آموزش و پرورش یکی از نهادهای اصلی و سرنوشت ساز این کشور است که آینده این مملکت سخت بدان بستگی دارد؛ لذا عاقلانه و منطقی نیست که این وزارتخانه درگیر مسائل مالی و مشکلات اقتصادی پیچیده شود که انگیزه های پرشور و خلاق را منهدم کند وزارت آموزش و پرورش اگر چه با یک میلیون و70 هزار معلم خانواده بزرگی از کارمندان دولت را تشکیل می دهد اما به ازای سهم و نقش مهمی که به عهده دارد باید از سهم بیشتری در بودجه برخوردار باشد؛ نه آن چنان که به گفته وزیر سابق این وزارتخانه ،90 درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق معلمان می شود و مابقی به سایر امور اختصاص می یابد طبیعی است که در چنین شرایطی ، فضای اختصاص یافته به فعالیت های آموزشی و فرهنگی هر دانش آموز، نمی تواند بیش از13 سانتی متر مربع باشد؛ آن چنان که هر کدام از آنان برای دو ساعت استفاده از فضای ورزشی ، باید100 روز در نوبت بمانند!این همه را گفتیم تا در آغاز بحث بودجه کل کشور برای سال آینده ، توجه بیشتر و منطقی تری به وزارت آموزش و پرورش و وضع معلمان صورت گیرد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها