درگذشته،صاحبان مشاغل به دلیل کوچک بودن شهرهاودسترسی آسان وشناخته شده بودن نیازی احساس نمی کردندکه در و دیوار شهرها را با آگهی های جور واجور رنگ آمیزی کنند
کد خبر: ۱۲۵۹
اما روز به روز که شهرها بزرگتر شد و به تبع آن در هر حرفه و شغلی افراد بسیار مشغول به کار شدند و به قول معروف دست در آن کار زیاد شد، لازم بود به نوعی درباره خدمات و با تولیداتشان به مردم و کسانی که آشنایی نزدیک با آنان نداشتند، اطلاع رسانی کنند. این شد که تبلیغات و به طور خاص تبلیغات شهری رونق گرفت و امروزه کمتر در و دیوار خیابان و بزرگراهی را در شهر می توان دید که عاری از ردپای این تبلیغات نابسامان باشد.از طرفی این مقوله هم مانند بیشتر تظاهرات شهرنشینی جدید، بدون بررسی کارشناسانه فقط به اجرا درمی آید و بر شیوه اجرای آن نظارت کمتری اعمال می شود. گرچه هر از چند گاهی طرحی برای ساماندهی این تبلیغات به تصویب می رسد و اجرای تبلیغاتی نظیر تابلوهای شهری مستلزم رعایت پاره ای ضوابط است ، اما به نظر می رسد یک ضرورت اساسی یعنی وجوه زیبایی شناسی تبلیغات، چندان مورد توجه نیست.چندی پیش مجتبی توسل مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد، مقررات مربوط به این بخش تغییر می کند. وی در توضیح این تغییرات گفت : نوبودن حوزه زیباسازی و ساختار قدیمی شهرداری ، ازجمله مشکلات سازمان زیباسازی است و تا زمانی که ساختار اداری و سازمانی قدیمی شهرداری اصلاح نشود، مشکلات شهر هر روز انباشته تر از گذشته خواهد شد. وی خبر داد که سیاست جدید سازمان زیباسازی تا شش ماه آینده تغییر خواهد کرد و این سیاست های جدید ممکن است به ضرر بعضی و به سود برخی دیگر از شرکتها باشد.مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به پرسشهای ما درباره این تغییرات و برنامه ریزی برای تبلیغات شهری ، نخست به جوان بودن بحث تبلیغات و بخصوص تبلیغات محیطی اشاره کرد و گفت : به دلیل نوپایی تبلیغات محیطی ، ضوابط و آیین نامه های ما به اندازه کافی پاسخگوی نیازهای روز نیست . از طرفی عرصه تبلیغات محیطی ، مهمترین عرصه برای مشارکت شهرداری با بخش خصوصی است . به این دلیل و به خاطر این که هم بخش خصوصی بتواند در این زمینه فعالتر عمل کند و در ساماندهی مناظر و فضاهای عمومی شهر، همکار و شریک مدیریت شهر باشد و هم از این زاویه که اقدامات و ملاحظات ما براساس ضوابط و استانداردهای جهانی باشد، به بازنگری ضوابط تبلیغات پرداختیم . همچنین سعی کردیم ضوابط موجود را کاملتر و مناسبتر اجرا کنیم . به همین منظور یک دفتر پژوهشی به عنوان دفتر ساماندهی تبلیغات شهری راه اندازی کردیم که به صورت مستمر درباره موضوع تبلیغات محیطی فعالیت میکند.این دفتر ایده پردازی می کند، به بررسی منابع مختلف در سراسر دنیا می پردازد و ضوابط و آیین نامه هایی را که لازم است به مرور در این حوزه اعمال شود، تهیه میکند.وی مساله تبلیغات شهری را یک مساله چند وجهی دانست و گفت : یک وجه مساله ، ساختار مدیریت شهر و شهرداری است . یک بخش ، افراد و شرکتها و یا بخشهایی است که در صدد تبلیغ هستند. یک بخش دیگر قوانین و ضوابط و آیین نامه های موجود در کشور است و بخشی هم مربوط به فرهنگ عمومی جامعه می شود. از نظر قوانین ، هر بخش از شهرها و مناظر آن که در معابر مردم باشد، جزو حوزه اختیارات شهرداری محسوب می شود. اما قوانین موجود کفاف برخورد با تخلفات در این حیطه را نمی دهد و جریمه ای که در قانون برای این گونه تخلفات در نظر گرفته شده است ، فوق العاده نازل است و به هیچ وجه بازدارنده نیست ، بلکه بیشتر شکل توصیه را دارد. از طرفی برخی از اشخاص و یا شرکتهایی که در صدد تبلیغ هستند، ترجیح می دهند از ابزارهای ارزانتر استفاده کنند و این خود یکی از مشکلات اساسی ماست . مساله دیگر این که در این حوزه فقط با یک قشر خاص مثلا شرکتهای تبلیغاتی مواجه نیستیم . برای مثال از صاحبان مشاغل خدمات عمومی و معمولی که با برچسب اطلاع رسانی می کنند تا پزشکان که اغلب تابلوهای خود را خارج از ضوابط در معابر نصب می کنند، از اقشار متفاوت فعال در این حیطه هستند. برای سازماندهی به این معضلات ، لایحه ای برای وزارت کشور تهیه و پس از تصویب شورای شهر و شهرداری ، به این وزارتخانه ارسال شده است که امیدواریم از طریق وزارت کشور و هیات دولت به مجلس ارسال شود و به تصویب برسد. اما در حال حاضر بنا داریم در محدوده قوانین موجود عمل کنیم و در این چارچوب هم باتوجه به قوانین، نباید توفیق چندانی را توقع داشت، با اینکه سعی میکنیم از حداکثر ظرفیت قانونی موجود استفاده کنیم.اما نوعی از تبلیغات محیطی که بسیار به چشم می خورد، برچسب و آگهی های روی دیوارهاست و با این که شهرداری به شکل دوره ای اقدام به پاکسازی دیوارها می کند، اما باز دیوارها از هجوم انواع و اقسام برچسبها در امان نیست.چندی پیش شهرداری اعلام کرد، قصد پیگیری تخلفات اشخاص و یا موسساتی را دارد که اقدام به چسباندن برچسب و آگهی به در و دیوار منازل میکنند.مدیرعامل شرکت زیباسازی در این باره گفت : ما از طریق شهرداری ، امکان برخورد این موسسات را داریم ؛ البته به شرط آنکه این موسسات شناسایی شوند. مشکل عمده ما در این زمینه این است که بیشتر این موسسات محل کسبی ندارند و شماره تلفن های ارائه شده به وسیله آنان اغلب به منازل مسکونی تعلق دارد که از طریق رابطه به اشخاص و یا موسسات خدماتی مرتبط هستند. اما حداقل امکان ما برای برخورد با آنان ، در حال حاضر همین شماره تلفنهاست . به نظر من راهکار موقت می تواند این باشد که شرکت مخابرات به صورت موقت در چارچوب قوانین و ضوابط، تلفنهایی را که این موسسات ارائه می کنند، قطع کند تا فرد یا موسسه ملزم به مراجعه و جبران خسارت های وارده به شهروندان و کسب مجوزهای قانونی برای تبلیغات شود. ما علاقه مند به اجرای این طرح هستیم . اما عامل اصلی اجرای این موضوع ، شرکت مخابرات است که هنوز اقدامی از جانب آنان در این زمینه صورت نگرفته است.اگر در بزرگراه های تهران رانندگی کرده باشید، حتما تابلوهای تبلیغاتی شهری را با اشکال متفاوت دیده اید. این تابلوها گاه آنقدر فکر را به خود مشغول می کند که صدای بوق راننده های پشت سر را هم درمیآورد.توسل در پاسخ به علت نابسامانی مشهود در مکان یابی تابلوهای تبلیغاتی ، به سرعت پایین در معابر شهر تهران اشاره کرد و گفت : بزرگراه های تهران به دلیل حجم بالای ترافیک و سرعت پایین تردد، از ویژگی خودخارج شده است و سرعت در این معابر تقریبا معادل معابر درجه 2 و3 شهری است در نتیجه قاعدتا تبلیغ در این معابر چندان مساله آفرین نخواهد بود. اما به فرض آن که این مشکل وجود نداشته باشد و ترددها با سرعت استاندارد در این محدوده صورت گیرد، این ناقض اصل نصب تابلوهای تبلیغاتی در این محدوده نیست ، بلکه شیوه تبلیغ و گرافیک تبلیغ مهم است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها