استاد دانشگاه تهران گفت: اروپا و آمریکا این دغدغه را دارند که ایران به تدریج از برجام خارج می شود. برای جدی تر شدن این دغدغه باید یک مقدار سرعت قدم هایی که ایران می خواهد بردارد سریع تر باشد.
کد خبر: ۱۲۱۷۸۳۰
گام های خروج ایران از برجام باید با سرعت بیشتری برداشته شود

به گزارش جام جم آنلاین از رادیو گفتگو، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتگو با موضوع ابتکار جدید ایران در موازنه سازی جدید فنی و ظرفیت های آن برای همسو سازی راهبردی اروپا با تهران و با حضور دکتر فواد ایزدی استاد دانشگاه تهران روی آنتن رفت.

فواد ایزدی با اشاره به اینکه برجام هم برای اروپا و هم آمریکا توافق خوبی بود، گفت: این دغدغه در اروپا و هم در آمریکا وجود دارد که ایران دارد به تدریج از برجام خارج می شود.

وی با اشاره به خروج ترامپ از برجام یادآور شد: دلیل اینکه دولت ترامپ از برجام خارج شد، این بود که احساس می کردند اگر خارج شوند ایران در برجام می ماند. آن ها طمع کردند و احساس کردند هم می توانند آن امتیازهای برجام را داشته باشند و هم می توانند امتیازهای جدیدی را بگیرند.

استاد دانشگاه تهران افزود: ولی اکنون این دغدغه وجود دارد که در نهایت این مسیر برجام به کجا خواهد رسید و ممکن است ایران به طور کامل از برجام خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه برای جدی تر شدن این دغدغه باید یک مقدار سرعت قدم هایی که ایران می خواهد بردارد سریع تر باشد، تصریح کرد: یعنی این بازه زمانی 60 روزه زیاد است و بعد اینکه بعد از این مدت، کاری که فعلا ایران دارد انجام می دهد خیلی سنگین و جدی نیست.

ایزدی در گفتگو با رادیو گفت و گو ادامه داد: با این روند، پروسه خروج ایران از برجام مدت ها طول خواهد کشید و تا زمانی که ایران در برجام باشد و سرعت خروج کند باشد همان مقدار حرکت جدی در اروپا و آمریکا برای تامین نظر ایران اتفاق نخواهد افتاد. اگر ایران می خواهد به خواسته هایش برسد باید بحث خروج از برجام جدی تر گرفته شود.

وی در خصوص روابط ایران با روسیه و چین و سیاست این دو کشور در رابطه با برجام بیان کرد: رابطه ما با روسیه و چین قابل مقایسه با اروپا نیست و خیلی هم به نفع این دو کشور نیست که ما روابط خوبی را با غربی ها داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: هم روسیه و هم چین مشکلاتی با کشورهای غربی به ویژه آمریکا دارند و این نکته که ایران خوب است در مجموعه کشورهای هم پیمان در حال تقابل با غرب باشد به نفع روسیه و چین نیز هست و از این جهت رهبران این دو کشور نیازی نمی بینند که بخواهند سرمایه گذاری کنند و رابطه ایران و اروپا را بهتر کنند و یا فعالیت هایی انجام دهند که در نهایت این تقابلی خاتمه یابد.

وی اظهار داشت: همه کشورها به فکر منافعشان هستند و به نفع روسیه و چین است که ایران در تقابلی که با اروپا دارد این مسیر را ادامه دهد و لزوما روابط ایران و غرب در دستور کار این دو کشور نیست مضافا اینکه غربی ها نیز خیلی به دنبال بهبود روابط با ما نیستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها