یک مدیر تولید کارخانه نخ‌های پنبه‌ای در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولت تا دیر نشده به داد صعنت پوشاک برسد

مدیر یک کارخانه‌ تولید پوشاک در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

ما را به خیر دولت امید نیست، لطفا شر مرسانند!

مرتضی فرجی، مدیر یکی از کارخانه‌‌های تولید جوراب کشور در خصوص نقش دولت برای حل مشکلات این صنعت گفت: دولت به بهانه کمک، گاهی سنگ‌های بزرگی جلوی پای ما می‌اندازد که کارمان را متوقف می‌کند، بنابراین ترجیح می‌دهیم کمکی نکنند.
کد خبر: ۱۱۷۸۸۸۸
ما را به خیر دولت امید نیست، لطفا شر مرسانند!

مرتضی فرجی، مدیر یکی از کارخانه‌‌های تولید جوراب کشور در خصوص مشکلات فعلی این صنعت در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: کارخانه ما با 30 نفر نیروی کار فعال، حدود 27 سال است که جوراب تولید می‌کند و امروز بهترین دستگاه‌های روز دنیا را در کارخانه‌داریم و تولیدکننده بهترین نوع محصولات نانو در کشور هستیم.

او ادامه داد: دستگاه‌های کارخانه ما، خارجی هستند و امروز ما به دلیل گرانی دلار برای تأمین قطعات موردنیازشان با مشکل روبه‌رو هستیم. مثلاً یکی از ماشین‌های بافت ما 200 سوزن دارد که هر سوزن قبلاً حدود 5 هزار تومان بود و الآن قیمتش دقیقاً 4 برابر شده است؛ بنابراین تعویض مکرر قطعات این دستگاه با این قیمت به‌صرفه نیست، پس یا دستگاه خاموش می‌شود و یا اگر مجموعه کوچک باشد به تعطیلی کشانده می‌شود.

این مدیر جوان اضافه کرد: نخ نانوی کارخانه ما ایرانی است اما بخش زیادی از مواد مصرفی‌مان را نخ هندی تشکیل می‌دهد که امروز به خاطر بسته بودن سامانه ثبت سفارش گمرک، نمی‌توانیم خرید جدید انجام بدهیم؛ مواد خاممان هم رو به اتمام است که عملاً برای ما مساوی با تعطیلی کارخانه است.

فرجی همچنین بیان کرد: اگر هم سامانه وصل باشد با توجه به وضعیت دلار باید مواد اولیه را به چهار برابر قیمت قبل تهیه کنیم. در این سامانه، صنایع نساجی را در درجه سوم قرار داده‌اند که برای ما دردسرهایی را ایجاد کرده و هر چه تلاش می‌کنیم تا نساجی را در درجه دوم ثبت کنند، به هیچ جا نرسیده‌ایم.

او در خصوص وضعیت صادرات هم توضیح داد: برای صادرات ما ظرف دو سال اخیر با چند کشور به‌صورت محدود وارد معامله شدیم؛ در حال حاضر به دلیل آنکه ما هنوز مواد اولیه‌ای که با دلار نرخ قدیم خریده‌ایم موجود داریم، بنابراین درفروش خارجی قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده خارجی بسیار کاهش پیدا می‌کند. مصرف‌کننده اروپایی امروز به‌اندازه یک جفت جوراب پول می‌دهد اما به‌اندازه یک جین جوراب دریافت می‌کند و این موجب افزایش درخواست خرید از ما شده است؛ اما اگر دلار فعلی وارد مواد اولیه ما بشود، قیمت محصولاتمان چهار برابر خواهد شد و دیگر برای خریدار خارجی به‌صرفه نیست.

مدیر کارخانه تولید جوراب همچنین در تشریح کمک‌های دولتی گفت: من خواهش می‌کنم دولت هیچ کاری نکند. ما به خیر دولت امیدی نداریم، لطفاً به تولیدکننده شر نرسانند؛ همین‌که دولت هیچ کاری نکند بزرگ‌ترین کمک به ما است.

او ادامه داد: نخ مصرفی کارخانه ما و کارخانه‌های دیگر حجم زیادی دارد که در انبار کالای خود شرکت فضای کافی برای آن وجود ندارد، بنابراین طبق یک‌روال ثابت مجبوریم در بنگاه‌های خصوصی انبارش کنیم؛ مرداد امسال سازمان بازرسی به بهانه کمک به ما تولیدکننده‌ها و جلوگیری از احتکار، انبار مواد اولیه خود ما را توقیف کرد و حدود 3 ماه طول کشید تا ثابت کنیم این‌ها موارد مصرفی یک کارخانه تولیدی است، این زمان برای یک کارخانه تولیدی بسیار زیاد است و در این روند هر چه هشدار می‌دادیم که حیات کارخانه به خطر افتاده و اگر مواد اولیه را آزاد نکنیم مجبوریم کارگرها را اخراج کنیم، کوچک‌ترین اهمیتی برای مسئولان نداشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها