امیر بختیاری با اشاره به سالروز آزادسازی سوسنگرد در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

وقتی عرب ایرانی«دیلم نفاق» را خم می‌کند/ سازش‌ناپذیری کار سوسنگرد را یکسره کرد

یکی از فرماندهان عملیاتی دوران دفاع مقدس و نویسنده کتاب برگزیده تاریخ جنگ گفت: آزادسازی سوسنگرد قدرت مقاومت و اراده جمهوری اسلامی ایران را به دشمن نشان داد و همه قدرت‌ها فهمیدند عرب، لر و فارس تنها زیر یک پرچم زندگی می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۷۰۸۶
وقتی عرب ایرانی«دیلم نفاق» را خم می‌کند/ سازش‌ناپذیری کار سوسنگرد را یکسره کرد

امیر سرتیپ دوم ستاد «مسعود بختیاری» در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه ارتش بعث عراق در ابتدای جنگ، با محاصره سوسنگرد به‌عنوان دروازه ورودی اهواز تلاش می‌کرد متصرفاتش بیشتر شود، اظهار کرد: در مقابل تمام تلاش نیروهای مسلح و قوای مردمی در جمهوری اسلامی ایران هم این بود که ذره‌ای از خاک را به دشمن ندهد.

وی دراین‌باره افزود: اما عملیات آزادسازی سوسنگرد پیکاری وصف‌ناپذیر بین ایران و دشمن متجاوز بود تا بر همه قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ثابت شود، جمهوری اسلامی هرگز اجازه نمی‌دهد جایی را که متعلق به خاک ایران است دست دشمن بیفتد.

این فرمانده نظامی پیشکسوت، روحیه سازش‌ناپذیر، روحیه پایداری، عزم جدی برای مقاومت و قدرت ایمان را افزون به توان بازدارندگی رمز موفقیت رزمندگان در شکست حصر سوسنگرد بشمار آورد و گفت: رژیم بعث در جریان حمله سوسنگرد به یک پیروزی سهل و آسان فکر می‌کرد و گمان می‌برد با عبور از این منطقه به‌راحتی دژهای مقاومتی ارتش و سپاه را فروریخته و به قلب خوزستان می‌زد. اما با ایستادگی نفوذناپذیری مواجه شد.

بختیاری در ادامه به محاسبات غلط صدام و حامیان او در اشغال سوسنگرد پرداخت و خاطرنشان کرد: رژیم بعث گمان می‌کرد سوسنگرد یک منطقه عرب نشین است که تصرف آن خیلی راحت است و مردم این منطقه به‌سرعت تسلیم می‌شود و حتی در ادامه راه با سربازان عراقی همراه خواهد شد. اما در جریان عملیات متوجه شد که شهر به آن کوچکی چگونه مقاومت و ایستادگی می‌کند و مردم ایرانی فارغ از اینکه از قومیتی هستند حتماً به وطن خود خیانت نخواهند کرد.

وی تأکید کرد: صدام قصد داشت بحث‌های قومیتی فارس و عرب را در جریان اشغال سوسنگرد دامن زند و با توجه به عرب نشین بود منطقه حساسیت‌هایی ایجاد کند. اما او و کل رژیم بعث موضوع بسیار مهمی را فراموش کرده و آن‌هم این مهم بود که اهالی اهواز، سوسنگرد،خرمشهر درواقع ایرانی هستند.

بختیاری با بازگوی کلام رهبری معظم انقلاب که فرمودند خداوند دشمن ما را از احمق‌ها آفریده، عنوان کرد: صدام و مشاوران آن به این درک نرسیده بودند خطه خوزستان ایرانیان عرب‌زبان هستند. درواقع آن‌ها عرب نبودند و هیچ‌گرایشی هم به عراق نداشتند. اما دیکتاتور عراق عرب بودن اهالی این شهرها را با تبلیغات برای دنیا مطرح کرد تا توجیهی برای تجاوز قلمداد گردد.

نویسنده کتاب تاریخ جنگ اظهار کرد:‌ در این عملیات نه می‌توان نیروهای مردمی و ستاد جنگ‌های نامنظم را ندید گرفت و نه می‌توان از نقش نیروهای کلاسیک چشم‌پوشی کرد. مادامی‌که تانک و توپخانه وارد عملیات آزادی نشود هیچ دستاوردی درزمینه پیروزی رقم نمی‌خورد.

بختیاری دراین‌باره افزود: در آن زمان‌حساس مقام معظم رهبری با نگاهی راهبردی دستور به وارد شدن تیپ زرهی 2 داد. آن دوراندیشی یک نتیجه داشت؛ تا زمانی که نیروی نظامی کلاسیک و مجهز به صحنه نیاید تکلیف روشن نمی‌شود و عملیات آزادسازی به نتیجه نمی‌رسد و برخلاف اینکه معظم له فردی نظامی نبودند اما با رصد و مطالعات میدانی که در طول حضور خود در جبهه‌ها صورت داده بودند به این مهم جامه عمل پوشاندند.

وی ابراز کرد: برخلاف استراتژی بنی‌صدر رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای وقت، مسئله اشغال سوسنگرد به‌هیچ‌عنوان از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته نشد. اما مسئله این بود که چگونه باید این شهر آزاد شود و چقدر برای آن باید هزینه گردد؟

بختیاری در همین راستا بیان کرد: ما در آن مقطع فقط یک تیپ داشتیم که تیپ زرهی لشکر 92 اهواز نام داشت که در ادبیات نظامی احتیاط نیروی نظامی در جنوب محسوب می‌شد. فرمانده زرهی نیروی زمینی مرحوم روانشاد سرتیپ غلامرضا قاسمی( که توسط بنی‌صدر بعد از آزادسازی سوسنگرد به‌اجبار بازنشسته شد!) چون خطر بزرگ‌تر و حساس‌تر را در گلوگاه خوزستان یعنی دوکوهه و اندیمشک را احساس می‌کرد درواقع تیپ زرهی دزفول را در آن منطقه گماشته بود که اگر خطری متوجه آنجا شد به‌سرعت در مقابل نیروهای دشمن ایستادگی شود.

وی به نقش مقام معظم رهبری در گسیل نیرو و ادوات نظامی برای پایان بخشیدن به محاصره سوسنگرد اشاره کرد و گفت: جلسه‌ای داشتیم که در آن مصوب شد تیپ دوی زرهی دزفول این اجازه را پیدا کند به سوسنگرد برود. مقام معظم رهبری دستور دادند تیپ زرهی با سرعت هر چه تمام به شهر ورود کند. درواقع ایشان به تردیدی که درآمدن یا نیامدن این تیپ وجود داشت پایان دادند و باتدبیری که در هماهنگ کردن ارتش و سپاه و نیروهای بومی انجام دادند با کمک تیپ زرهی دزفول کار دشمن در سوسنگرد را یکسره شد.

امیر بختیاری خاطرنشان کرد: جنگی که از سر گذراندیم نشان داد قومیت‌گرایی و گرایش‌های مختلف مذهبی چیزی است که دشمن ما نباید روی آن حساب باز کند. درواقع همه قدرت‌ها باید بدانند ملت ایران در برابر تجاوز و تهاجم خارجی ملت ناسازگاری است. از این دشمن هرگز نباید روی قومیت‌های مختلف ایران مثل عرب، کرد، لر و ... حساب کند و بتواند با کمک آن‌ها به اهداف خود برسد.

این پیشکسوت نظامی در پایان افزود: مقاومت مردم بومی سوسنگرد و عدم همکاری آن‌ها با ارتش اشغالگر بعث نشان داد، همه ایران زیر یک پرچم هستند و در یک محیط جغرافیایی مشخص زندگی می‌کنند. البته خود ملت هم نباید رفتارهایی داشته باشند که ترک و گسل‌هایی ایجاد شود.

بختیاری گفت: زمانی که هیچ شکافی میان مردم وجود نداشته باشد دیلم دشمن هرقدر هم قوی باشد قادر به نفوذ در میان گسل‌های احتمالی قومیتی نیست. و لذا اگر شکافی در اثر رفتار و ناهنجاری‌های متعصبانه بین مردم وارد نشود هیچ دیلمی نمی‌تواند وارد آن شود و شکاف که همانا به خطر افتادن امنیت ملی است را به نفع دشمن رقم بزند.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها