روز پزشک زادروز ابوعلی سینا یادآور دوران پر افتخار پزشکی ایران بر تمام پزشکان کشور مبارک باشد. در آن زمان با اینکه از پیشرفتهای علم پزشکی امروز خبری نبود ولی با حضور افرادی چون ابوعلی سینا، زکریای رازی، جرجانی و افراد دیگری که نام ایران و ایرانی را به جهان معرفی کردند، خوشبختانه در دوران حاضر هم جامعه پزشکی ایران دارای دانشمندانی سرشناس و افتخار آفرین هست.
کد خبر: ۱۱۶۰۵۷۶
کاهش رنج و درد بیمارانم باعث آرامشم می‌شود

جام جم آنلاین- لذا بیش از پیش از ایرانی بود خود مفتخرم چرا که پزشکان موفق ایرانی توانسته اند بالاترین کرسی های دانشگاه های جهان را بدست بیاورند.

رسم بر این است که روزهایی از سال بنام افراد و مناسبت های مختلفی نامگذاری می­ گردد تا ضمن تجلیل و بزرگداشت آنان، هر ساله یادآور خدمات و نقش عمیق و تحولسازشان در جامعه باشیم نظیر روز بزرگداشت حافظ و یا روز بزرگداشت عطار نیشابوری.

در این میان تاثیرگذاری شخصیت، رفتار و خدمات افراد می تواند نماد و یا بهترین الگو برای قشری از جامعه باشد و لذا مناسبت معنای عمیق­تری می یابد. بزرگداشت ابوعلی سینا در زادروزش بعنوان روز پزشک هم رخصتی است بر شناخت بیشتر او و هم فرصتی است برای تجلیل از خدمات پزشکان. اگر چه طبیبان کرامت و تجلیل از جایگاه والای پزشک را هر لحظه در چشمان بیمار رها شده از درد و انسانی که به کوشش او و به لطف الهی تجدید حیات یافته است می بینند و بارها می شنوند .

ابوعلی سینا سعی زیادی داشت که به صورتی منطقی به شناخت بیماری ها و راه علاج آنها بپردازد، پزشکی را هنر بررسی سلامت و هنر بازگرداندن آن می دانست و خودش همچون یک هنرمند تشنه کمال و کشف ناشناخته های آفرینش بود و از این طریق بر دلهای مردم نفوذ می کرد.

ابوعلی سینا هم بسیار می خواند و هم بسیار می نوشت. توجه او به نقش روح و روان در ایجاد بیماری های جسمی نیز در طبابت­هایش مشهود هست. سخن در باب ابو علی سینا زیاد است. ولی دقت در همین چند نکته راه تعالی و تاثیرگذاری ما پزشکان را بیشتر می کند. آن چه در دوران طولانی طبابت در رشته خود بدان عمل کرده ام گوش دادن به حرف بیمار و توجه به روحیات او و تا حد امکان انتخاب روش های کم هزینه تشخیصی و درمانی­ست و آن چه به من آرامش داده کاهش رنج و درد بیمارانم بوده و آنچه از خدا خواسته ام این است که مرا در کمک رساندن و بهبود بیمارانم یاری رساند.

دکتر کامران آزما

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها