همزمان با برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه نمایشگاهی از صنایع‌دستی در مسکو برپا می‌شود

جام‌های ایرانی در جام‌جهانی

صنایع‌دستی ایران در جهان بی‌نظیر است و درواقع کشورمان یکی از سه قطب تولیدکننده صنایع‌دستی در دنیا به شمار می‌رود، اما این صنعت و هنر دست ایرانیان که ریشه در باور و فرهنگ این سرزمین دارد، هنوز نتوانسته با تمام ظرفیت‌های خود در بازار جهانی جلوه‌گری کند و زینت بخش خانه بی‌شمار هنردوست غیرایرانی در سراسر جهان شود.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۹۹
جام‌های ایرانی در جام‌جهانی
حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور اما فرصتی است که می‌تواند صنایع‌دستی ایرانی را بر صدر نشانده و شاه‌نشین چشم و دل هنردوستان عالم کند. بر همین اساس و برای بهره‌وری از این فرصت طلایی، قرار است نمایشگاهی از آثار و صنایع‌دستی ایرانی همزمان با برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه در این کشور برگزار شود.

به گزارش جامجم و آنطور که پویا محمودیان، سرپرست معاونت صنایعدستی سازمان میراث فرهنگی میگوید، این نمایشگاه در یکی از پارکهای معروف شهر مسکو، پایتخت روسیه و به مدت 9 روز برپا خواهد شد.

محمودیان، جام جهانی را فرصت بسیار مغتنمی میداند تا در کنار یک رویداد بزرگ ورزشی، توانمندی و قابلیتهای فرهنگی، هنری و جاذبههای صنایعدستی کشورمان نیز در معرض دید علاقهمندان قرار گیرد: برپایی این نمایشگاه میتواند علاقهمندان بسیاری و بویژه ایرانیانی را که از اقصی نقاط جهان برای دیدن بازیهای تیم ملی کشورمان به روسیه سفر میکنند به خود جذب کند. وی درخصوص انتخاب شهر مسکو برای برپایی نمایشگاه هم میگوید: حضور کمپ تیم ملی در مسکو و همچنین برگزاری یکی از بازیهای تیم کشورمان در این شهر، در کنار قابلیتهای ممتاز و گردشگرپذیر مسکو، باعث شد تا نمایشگاه صنایعدستی را در آنجا برگزار کنیم. مدیر صادرات صنایعدستی ایران به دو هدف برای برگزاری این نمایشگاه اشاره میکند: اولین هدف ما در برگزاری این نمایشگاه بحث ترویج فرهنگ ایرانی و آشنایی مردم کشورهای مختلف با صنایعدستی ایران و دوم جنبه فروش این محصولات و حمایت اقتصادی از هنرمندان و صنعتگران کشورمان است.

ظاهرا قرار است بازیکنان تیم ملی ایران پیش از شروع بازی، هدایایی از صنایعدستی ایران را به بازیکنان تیمهای مقابل اهدا کنند؛ اتفاقی که محمودیان از آن خبر میدهد و میگوید: در مراسم قرعه کشی مسابقات جام جهانی 2018 نیز هدایایی از سوی ایران به روسا و برخی افراد اهدا گردید که همگی از میان صنایعدستی ایران انتخاب شدند. به گفته وی، ایران در بسیاری از کشورها مانند ایتالیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و خیلی دیگر از کشورهای جهان نمایشگاههایی برگزار کرده که همیشه با استقبال بسیاری همراه میشود و برای اولین بار در شهریور، نمایشگاه صنایعدستی ایران در روسیه برگزار و با استقبال خوبی روبهرو شد، اما همچنان نیاز به تبلیغات بیشتری است که مردم روسیه با صنایعدستی ایران آشنا شوند که در نتیجه میتواند جایگاه خیلی بهتری به دست بیاورد.

ای کاش زودتر خبر بدهند

البته هنوز کاملا روشن نیست برای این نمایشگاه از هنرمندان چه شهرهایی دعوت شده است، ولی دستکم حسین ایزانلو، مدیر اتحادیه صنایعدستی خراسان شمالی که از برگزاری آن بیخبر است و به جامجم میگوید: هنوز از هنرمندان استان ما برای حضور در این رویداد مهم جهانی دعوت نشده، ولی ای کاش اگر قرار به دعوت باشد، زودتر به ما خبر میدادند، چرا که اولین بازی ایران 25 خرداد است و فرصتی برای آماده شدن و عزیمت به روسیه باقی نمانده است.

ایزانلو با تاکید بر این که ما حتی حاضر به حضور در نمایشگاه با سرمایه و هزینه شخصی خود هستیم، به اهمیت برگزاری نمایشگاههای خارج از کشور اشاره کرده و میافزاید: بیشک این نمایشگاهها فرصت خوبی برای معرفی صنایعدستی ایران و همچنین بازاریابی است، که البته در صورت تحریم نبودن کشورمان میتواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان این که صنایعدستی ایران به لحاظ رتبه، اصالت کالا، سنتی و دستی بودن و قدمت و کیفیت، در دنیا حرف اول را میزند، میگوید: متاسفانه تحریمها و نوسانات دلار و...، محدودیتهای زیادی برای هنرمندان صنایعدستی ایرانی و فروش این محصولات ایجاد کرده، اما به هر روی روسیه شریک تجاری مثبتی برای ایران است و مبادلات تجاری خوبی با ایران دارد و شرکت در نمایشگاهی در این کشور میتواند به نفع ایران و کالای ایرانی باشد.

بر اساس آمار ارائه شده، بیش از ۲۰ هزار ایرانی به روسیه سفر میکنند. در کنار این، در جام جهانی فوتبال هم علاوه بر فوتبالیستهای جهان و شهروندان روسیه، گردشگران زیادی از سراسر جهان راهی این کشور میشوند و برگزاری نمایشگاهی از کالاهای سنتی و دستی ایرانی، میتواند بهترین فرصت برای خنثی کردن تحریمها و طرح انزوای ایران داشته باشد.

البته در عمل بیشک مشکلات و موانع متعددی بر سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایعدستی کشورمان برای حضور در بازار جهانی (باتوجه به شرایط موجود) وجود دارد که البته علی اصغر مونسان، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی کشور اخیرا وعدههایی برای رفع آنها داده است: «تمام موانع و مشکلاتی که بخش خصوصی صنایعدستی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان مطرح میکنند مورد رسیدگی قرار میگیرد و تا دستیابی به نتیجه مطلوب این موارد پیگیری میشود.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها