روایت شکست عملیات نظامی طبس با سودای حمله کماندوهای آمریکایی به پایتخت و آزادی گروگان‌های سفارت آمریکا که به جرم جاسوسی علیه امنیت مردم ایران در اختیار دانشجویان خط امام(ره) بودند باگذشت 4 دهه همچنان خالی از لطف نیست. تجاوز نافرجامی که برخلاف تمامی پیش‌بینی‌های فرماندهان نظامی آمریکا با شن‌های کویر طبس دست‌به‌گریبان شد و دست‌آخر عملیات نظامی موسوم به پنجه عقاب بود که پنجه در خاک افکند و تبدیل به خاکستر شد.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۵۳
وقتی عقاب پنجه در خاک افکند/ روایتی از تعبیر وارونه رویای پرزیدنت کارتر(همراه با تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، دولت ایالات‌متحده آمریکا که از دوران پهلوی اول و دوم منافع کلانی را از رابطه با ایران به‌ویژه از ذخایر سرشار کشورمان می‌برد و با مداخله‌های سیاسی اقتصادی خود عملاً سرنوشت مردم و مملکت را در قبضه داشت، برنتابید تا حکومتی مستقل با شاخصه‌های جمهوریت و اسلامت منافع او در را به مخاطره اندازد.

هر چه به زمان شکل‌گیری نهادهای انقلابی در کشور نزدیک می‌شدیم و سیاست‌های مقامات ما نسبت به دست‌اندازی و دخالت در همه جای آمریکایی‌ها در ایران عریان می‌شد، دولتمردان واشنگتن بیش از گذشته تلاش می‌کردند تا به‌نوعی توسط مخابره اطلاعات و اخبار تحولات داخل کشور و بهره‌گیری از عناصر وابسته خود همچنان به‌گونه‌ای دیگر زمام امور مملکتی ما در دست‌گیرند.

پایانی بر مأموریت جاسوسان مقیم تهران

اما فضای انقلابی کشور کار دست سیاست‌های مداخله جویانه دولتمردان آمریکایی داد و موجب شد درنهایت آخرین قلعه نظام سلطه یعنی سفارت آمریکا در تهران در 13 آبان ماه 58 توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی (ره) به تسخیر درآمده و کارکنان آن در اختیار انقلابیون قرار گیرد.
سفارت‌خانه‌ای که بر اساس اسناد و شواهد متقن بدست آمده از داخل آن بعنوان یک مقر دیپلماتیک، برخلاف کنوانسیون های بین المللی مبادرت به دخالت‌های گسترده و اقدامات ضد امنیتی در امور داخلی کشور می کرده و کارکنان این مرکز عملا تبدیل به جاسوسان مقیم تهران شده بودند.

عقاب برای حمله به ایران چنگال تیز کرد

مقامات آمریکایی در واکنش به تسخیر سفارت خود از بیم اینکه کارکنان سفارت لب به اعتراف باز کرده و برنامه های آتی ضد ایرانی کاخ سفید را نقش برآب کنند، به بهانه آزاد سازی دیپلمات‌ها، به دستور جیمی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا عملیات نظامی تحت عنوان «پنجه عقاب» با رمز «دلتا» را طراحی کردند تا به باور خود با همکاری برخی عناصر وابسته داخلی از جمله نظامیان وفادار به رژیم پهلوی و اطرافیان بنی صدر رییس جمهور آن زمان ایران در قالب تهاجم واکنش سریع و برق آسا اتباع جاسوس خود را از کشور خارج کنند.

تعبیر وارونه رویای آقای پرزیدنت در صحرای طبس!

رییس دولت آمریکا که در آستانه دور جدید انتخابات ریاست جمهوری قرار داشت. تسخیر سفارت خانه کشورش را اقدامی تحقیرآمیز و یک گاف بزرگ در حوزه سیاست خارجی برای خود فرض می کرد و شاید خود را بازنده میدان در برابر رقیب جمهوری خواهش رونالد ریگان می دید. از این رو در میان فشارهای سیاسی و اجتماعی جامعه آمریکا با هدف آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تصرف سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، دستور انجام عملیات آزادسازی را صادر کرد و در 5 اردیبهشت 59 این عملیات نظامی انجام گرفت.

کماندوهای آمریکایی در این روز با ۶ هواپیما و ۸ بالگرد آمریکایی برای آزادی ۵۳ گروگان در تهران وارد فضای پروازی ایران شدند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد.

۶ هواپیما و ۶ بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیروهای نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالیکه هنوز عملیات آغاز نشده، ۳ فروند بالگرد از دست رفته بود.

وقتی عقاب پنجه در خاک افکند و خاکستر شد

پس از تماس با مرکز عملیات، کارتردستور بازگشت نیروها را می‌دهد؛ ولی هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها طوفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و ۴ بالگرد ناتوان از پرواز روی زمین باقی می مانند، نیروها با ۵ هواپیما خود را به ناو هواپیمابر ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات به گونه خفت باری بطور کامل شکست می‌خورد.

اما در پی این رخداد مهم و عبرت انگیز امام خمینی(ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در سخنانی ماندگار فرمودند: «آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای آقای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مامور خدا بودند، باد مامور خداست».

شکست نظامیان آمریکایی در طبس و ناکامی آنها در هلی برد کماندوهای خود در استادیوم امجدیه (محلی نزدیک و از پیش تعیین شده به سفارت برای فرود هواپیماهای آمریکایی) تنها یکی از ده ها شکست سیاست های مداخله جویانه کاخ سفید در دنیا و منطقه است.

با یادآوری این موضوع که برخلاف در اختیار داشتن امکانات روز نظامی و لجستیکی توسط ارتش آمریکا، به گواه تاریخ نظیر آنچه در جنگ ویتنام- افغانستان –عراق و حتی ایران، فرماندهان ارتش این کشور یکی از ناکام ترین مقامات نظامی دنیا بشمار می آیند.

تصاویر زیر نمونه از این ناکامی را در عملیات طبس نشان می دهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها