اختصاصی جام جم آنلاین / واکاوی نظام اقتصادی پیامبر در صدر اسلام

اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد مشکلی نداشتیم

عضو فراکسیون روحانیون مجلس به مناسبت مبعث رسول مکرم اسلام بابیان اینکه مؤلفه‌های اقتصاد اسلامی مطابق آموزه‌های قرآن و کلام پیامبر خدا بوده و غنی‌ترین نوع نظام اقتصادی است، بر ضرورت اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید کرد.
کد خبر: ۱۱۳۴۳۶۳
اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد مشکلی نداشتیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ناصر موسوی لارگانی در باب اهمیت مبعث رسول خدا حضرت محمد (ص) با اشاره به دوران قبل از مبعوث شدن ایشان به مقام رسالت به جام جم آنلاین گفت: خدای متعال قبل از نبوت پیامبر اسلام 123 هزار پیامبر فرستاده بودند که همه آن‌ها مورد تأکید پرودگارعالم واقع شدند. اما کامل‌ترین دینی که خداوند در سایر کتب آسمانی و خود قرآن کریم نوید نزول آن را داده است دین اسلام بود که توسط پیامبر در 27 ماه رجب در غار حرا به ایشان وحی شد و آن روز آغاز بعثت حضرت محمد(ص) و جاری و ساری شدن دین مبین اسلام در تاریخ ثبت شد و به‌نوعی آیات خدا در قالب کتاب مقدس قرآن به امت اسلامی هدیه شد.

وی افزود: پیش از اینکه پیامبر مبعوث به رسالت شوند از تجار بودند و به مسائل اقتصادی خیلی اهمیت و ارزش خاصی قائل بودند و به فاصله چند سال پس از بعثت، وقتی مشرکان مسلمانان را در شعب ابی‌طالب مورد حصر اقتصادی قراردادند به‌موجب این حصر مشرکان شبه‌جزیره همگان را از داد و ستد با مسلمانان و یارانشان منع کرده بودند لذا پیامبر با درایت خود در طول سه سال حصر اقتصادی مسلمانان در شعب ابی‌طالب توانستند با اموالی که حضرت خدیجه (س) همسر عظیم شأن ایشان در اختیار قرار داده بودند به‌گونه‌ای مدیریت کردند که از ریزش مسلمانان در آن مقطع جلوگیری کنند و مسلمان‌ها علی‌رغم مشکلات و فشار مسلمانان پیامبر را تنها نگذاشتند.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: حضرت محمد در طول 23 سال از نبوت خود با تدوین یک نظام اقتصادی منسجم بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم در مکه و مدینه را برطرف ساختند. به‌طور نمونه در بحث هجرت وقتی مهاجران به مدینه آمدند مشرکان به آن‌ها اجازه ندادند تا دارایی اموالشان را با خود ببرند. در چنین شرایطی بود که نبی مکرم اسلام هوشمندانه و باذکاوت بین مهاجرین و انصار عهد اخوت بستند و از انصار درخواست کردند تا ازلحاظ معیشتی و امور اقتصادی به برادران و خواهران مهاجر خود کمک کنند تا در تنگنا قرار نگیرند. این دیدگاه اقتصادی پیامبر موجب شد تا گروه دیگری از مسلمانان نه‌تنها ریزش نکنند بلکه در کنار انصار به یک همزیستی مسالمت‌آمیز نائل آمدند و این سیره نبوی پایه‌گذار وحدت بین مسلمین شد.

وی با نگاهی به سبک زندگی امروز و نظام اقتصادی حاکم بر کشور، خاطرنشان کرد: ما باید به‌طور تمام و کمال از اقتصاد اسلامی بهره‌مند شویم چراکه غنی‌ترین نوع نظام‌های اقتصادی اقتصاد اسلامی است. آیه‌های قرآن کریم که توسط پیامبر خدا به امت اسلامی ابلاغ‌شده تمام راه و روش‌های اقتصادی را به ما گوشزد کرده است . اگر ما فرمان‌های قرآن را سرلوحه امور اقتصادی در کشور چه در بحث خرد خانواده و چه در بحث کلان یعنی اداره اقتصادی کشور قرار دهیم، حتماً موجب پایداری و عدم نوسان و رونق اقتصاد در کشور خواهد شد.

لارگانی در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال‌های گذشته و اهتمام ایشان به مسائل اقتصادی، یادآور شد: ایشان سال‌هاست پیرامون تقویت اقتصاد مقاومتی به مسئولان گوشزد می‌کنند. خود واژه اقتصاد مقاومتی منبعث شده از آیات قرآنی است هر رهبری بدان تأکید ویژه دارند بنابراین اگر ما در طول این سال‌ها در اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاهی نکرده بودیم اکنون در مواردی همچون بحث اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و جهاد اقتصادی پیشرو بودیم و اگر این سیره نبوی را به‌درستی بکار می‌گرفتیم امروز هیچ مشکلی در کشور نداشتیم. لذا باید گفت امروز جامعه ما نیازمند پیروی جدی از شاخص‌های اقتصاد اسلامی است که نبی مکرم اسلام از قرن‌ها پیش آن را در اختیار امت اسلام قرار داده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها