صنعت هسته‌ای، فناوری پیچیده، استراتژیک و قدرت‌بخش است و از مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شود. بر همین اساس سازمان انرژی اتمی در ادامه مسیر پیشرفت صنعت هسته‌ای، برای سال جدید اولویت‌هایی را در نظر گرفته که یکی از آنها، توسعه نیروگاهی است. درصدد هستیم ظرفیت نیروگاهی را از هزار مگاوات افزایش دهیم و صحبت‌هایی است درباره احداث نیروگاه‌های کوچک که احتمالا یک یا دو نیروگاه در جهت تولید انرژی و احتمالا استفاده در آب شیرین کن احداث شود.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۵۶
توانمندی‌های غافلگیر‌کننده ایران برای بازگشت‌پذیری

اولویت دیگر به توسعه کاربرد پرتوها مربوط میشود که استفاده پزشکی دارد. در این زمینه به لحاظ کمیت مشکلی نداریم، کیفیت خوب است ولی میخواهیم کیفیت اول دنیا را داشته باشیم.

همچنین سازمان انرژی اتمی در حال احداث دو نیروگاه جدید در بوشهر است که همکاران پر تلاش ما در بوشهر در حال پیشبرد آن هستند. ضمن آنکه در زمینه اکتشاف و استخراج هم دستاوردهای خوبی برای مردم ایران داریم که امروز همزمان با روز ملی فناوری هستهای بخشی از آن در معرض دید عموم قرار میگیرد.

در عین حال باید تلاش کنیم حداقل در داخل کشور تصویر درستی از صنعت هستهای ارائه کنیم، صنعت هستهای در کشاورزی، محیط زیست، داروسازی، نفت، صنایع غذایی و بسیاری از حوزههای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد، چرا که صنعت هستهای، بسیار گسترده است که متأسفانه تنها به برق هستهای و بمب هستهای معروف شده است.

در همین جا باید به مشکلاتی که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا به بهانههای مختلف و با ادعاهای بیاساسی چون تلاش ایران برای دستیابی به بمب اتمی در مسیر فعالیتهای هستهای صلحآمیز کشورمان ایجاد کردهاند، اشاره کرد.
بر همین اساس با وجود نشان دادن حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و اجرایی شدن توافق برجام، همچنان در بهرهگیری از منافع توافق هستهای با مشکلاتی مواجه ایم که البته بیشتر مربوط به مباحث سیاسی و نه هستهای است. ما در سازمان انرژی اتمی غنیسازی را ادامه دادیم و سانتریفیوژهایی که مورد توافق بود، کار میکنند و به این ترتیب در چند حوزه اقدامات خوبی داشتیم.

سازمان انرژی اتمی آماده است در صورت ادامه نقض عهدهای طرف مقابل، مسیر برگشتپذیری را طی کند و مقامات کشورمان بارها نسبت به این مساله هشدار دادهاند. در حقیقت آمادگی فنی جمهوری اسلامی ایران و توانمندی باورنکردنی مهندسان ایرانی در ارتقای فعالیتهای هستهای به شرایطی فراتر از قبل برجام، بخشی از پاسخی است که به ادامه نقض عهدهای آمریکا و خروج احتمالی این کشور از برجام داده خواهد شد. البته ما هیچگاه بهدنبال چنین شرایطی نیستیم اما در صورت تداوم بدعهدی طرف مقابل و زمانی که مسئولان بلندپایه نظام اراده کنند، برهم زنندگان توافق هستهای غافلگیر خواهند شد. در عین حال که به صورت جدی به دنبال حفظ منافع و حاکمیت ملی خود هستیم، اما در صورت خروج آمریکا و عدم اقدام طرفهای دیگر قطعا به شیوه دیگری عمل خواهیم کرد.

بهروز کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها