گفت‌وگوی جام‌جم با گودرز افتخارجهرمی درباره سخنرانی شهید رجایی در سازمان ملل

با کف پایش جهان را تکان داد! +عکس

26 مهر 59، شهید محمدعلی رجایی به‌عنوان نخست‌وزیر جمهوری اسلامی ایران به همراه هیاتی راهی نیویورک شد تا در سازمان ملل و در حضور سران کشورهای جهان، مواضع انقلاب نوپای ایران را اعلام کند و جهانیان را از چگونگی حمله عراق به ایران آگاه کرده و برایشان بگوید مردم ایران چگونه در برابر دشمنی که بیشتر ابرقدرت‌های دنیا پشتیبان او هستند، از کشور و دین خود دفاع می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۰۶
با کف پایش جهان را تکان داد! +عکس

دکتر گودرز افتخارجهرمی، یکی از کسانی بود که در این سفر، شهید رجایی را همراهی کرد. وی به عنوان یکی از اعضای حقوقدان شواری نگهبان در این سفر ـ که اولین حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود ـ در همه نشست‌ها و سخنرانی‌های شهید رجایی حضور داشت. با این استاد دانشگاه درباره سخنرانی شهید رجایی و جلسه پرسش و پاسخ او با رسانه‌های دنیا هم‌صحبت شدیم.

شما یکی از شاهدان سخنرانی شهید رجایی در سازمان ملل هستید. از بازتاب‌های این سخنرانی در بین سران کشورهای جهان بگویید.

سخنرانی بسیار جامع و مفصلی بود که در آن شهید رجایی، مظلومیت مردم ایران را در زمان رژیم پهلوی و حمله صدام به ایران، بازگو کرد.این سخنرانی انعکاس خوبی در شورای امنیت و مجامع بین‌المللی داشت.سخنان ایشان به گونه‌ای بود که همه پذیرفتند شهید رجایی صادقانه مطالب را بیان می‌کند و صدای ملت ایران است.جامعیت سخنان ایشان در ایران نیز انعکاس خیلی خوبی داشت، هم در بین مردم و هم در بین مسئولان و حتی در میان اطرافیان بنی‌صدر که رئیس‌جمهور وقت بود.

چرا خود بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور برای سخنرانی به سازمان ملل نرفت و شهید رجایی برای این کار انتخاب شد؟

شهید رجایی، نخست‌وزیر و اختیاراتش بیشتر از طرف رئیس‌جمهور بود. ایشان مسئول اجرایی کشور بودند و مسئولان نظام بنا به دلایلی شهید رجایی را برای حضور در سازمان ملل انتخاب کردند.

شهید رجایی در یک نشست خبری پایش را روی میز گذاشت و آثار شکنجه روی آن را به نماینده رسانه‌های جهان نشان داد، اتفاقی که در تاریخ ثبت شده و هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت، بازتاب‌های این رویکرد ایشان چگونه بود؟

شهید رجایی هم در سخنرانی و هم در مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی، از ستم‌های رژیم پهلوی سخن گفتند، ایشان در یکی از مصاحبه‌هایش برای اثبات شکنجه‌هایی که تحمل کرده بود، کف پای خود را که آثار شلاق و زخم هنوز روی آن بود، روی میز گذاشت و اجازه داد که دوربین‌ها آثار شکنجه را ثبت کنند. این کار ایشان بازتاب زیادی در رسانه‌‌های جهان و داخلی داشت و به عنوان حرکتی تاثیرگذار از سوی نخست وزیر جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها