در گفتگوی یک مسئول وزارت بهداشت با جام جم آنلاین مطرح شد؛

مرجع آمار مسمومیت قرص برنج فقط وزارت بهداشت است / پزشکی قانونی از کجا آمار گرفته است؟!

«قرص برنج» حالا یک اسلحه خاموش است که به آرامی جان ایرانی ها را می گیرد، همین دیروز سازمان پزشکی قانونی تهران اعلام کرد که در ده ماهه نخست سال تنها در تهران 120 نفر به واسطه قرص برنج جانشان را از دست داده اند، تعدادی که به نسبت مدت مشابه سال قبل بیش از 17 درصد افزایش داشته است.
کد خبر: ۱۰۰۴۹۵۵
مرجع آمار مسمومیت قرص برنج فقط وزارت بهداشت است / پزشکی قانونی از کجا آمار گرفته است؟!

به گزارش جام جم آنلاین بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی تهران از این تعداد 120 نفر از کل فوت شدگان با مسمومیت قرص برنج در ده ماهه اول امسال 66 نفر مرد و 36 نفر زن بوده‌اند.

با این حال آمار اعلام شده از سوی پزشکی قانونی مورد بحث قرار گرفته است چرا که دکتر محمود سروش رئیس اداره مراقبت وزارت بهداشت به جام جم آنلاین می گوید «تنها مرجع اعلام آمار رسمی در این مورد این اداره است.»

سروش در رابطه با تعداد فوتی های اعلام شده بر اثر مسمومیت با قرص برنج موضعی انتقادی دارد و به جام جم آنلاین می گوید :« رصد این کار به عهده اداره مراقبت بیماری هاست و ما همچین گزارشی را نشنیدیم! من نمی دانم پزشکی قانونی اطلاعاتش را از کجا گرفته است»

به گفته سروش مشخص نیست که سازمان پزشکی قانونی که سازمانی وابسته به قوه قضاییه است از چه ارگانی در وزارت بهداشت استعلام گرفته است. سروش معتقد است که «اتفاقا امسال نسبت به سال های گذشته کشته های کمتری وجود داشته است.»

فارغ از همه این مسائل قرص برنج همچنان در ایران قربانی می گیرد و جالب تر اینکه استان تهران همچنان در صدر استان های ایران است که بیشترین قربانی را در خود جای داده است. در سال های گذشته بعد از تهران استان های گیلان و مازندران در رده های بعدی قرار داشته اند.

نکته قابل تامل در این مورد این است که با وجود تلاش بازرسان وزارت بهداشت در سالهای اخیر مبنی بر نظارت و جمع آوری قرص ها در عطاری ها اما همچنان فروش این قرص مشاهده می شود.
به گفته رئیس اداره مراقبت وزارت بهداشت از نظر مراقبت بیماری ها در بخش مقررات بهداشت بین المللی بخش عمده ای از اعلام مسمومیت های قرص برنج به عهده این اداره است .

محمود سروش می گوید: ما آماری برای افزایش مرگ با قرص برنج نداشتیم و برعکس امسال مورد خاصی در بحث مسمومیت قرص برنج نداشتیم.

رئیس اداره مراقبت وزارت بهداشت معتقد است که سازمان پزشکی قانونی تهران برای اعلام آمار فوت 120 تهرانی در ده ماهه اول سال به واسطه مسمومیت با قرص برنج از هیچ نهادی از وزارت بهداشت استعلام نکرده است.

سروش در پاسخ به سوالی درباره شیوه بازرسان وزارت بهداشت در نظارت بر وجود قرص برنج هم می گوید: بازرسی وزارت بهداشت برای قرص برنج روال خودش را دارد اما شما اول تکلیف این را مشخص کنید که کدام نهاد وزارت بهداشت چنین آماری را منتشر کرده است! ؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
با سلام و احترام

مرجع اعلام آمار رسمی مرگ های غیرطبیعی در كشور، سازمان پزشكی قانونی كشور است. نظر به ارجاع مرگ های غیرطبیعی به سازمان پزشكی قانونی، اعم از تصادفات، سلاح سرد، سوءمصرف مواد مخدر، سوختگی، حوادث كار، غرق شدگی، برق گرفتی و ... این اطلاعات توسط واحد آمار سازمان پزشكی قانونی گردآوری و به اطلاع مسئولین، رسانه ها و عموم مردم رسانده می شود.

اطلاعات منتشر شده توسط اداره كل پزشكی قانونی استان تهران یا هر یك از استان های دیگر در این حوزه نیز، معتبر و مورد تأیید سازمان پزشكی قانونی كشور است.

انتشار این مطلب در بخش نظرات همین خبریا به صورت خبری مجزا در جام جم آنلاین از نظر روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور، بلامانع است.

با احترام فراوان
روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی كشور

نیازمندی ها