طرحی که از سوی سناتورهای آمریکایی برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است، برگ دیگری از اقدامات خصمانه این کشور علیه تهران است اما با توجه به ارائه این طرح در ابتدای روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برخی موارد را باید در مورد آن در نظر داشت.
کد خبر: ۹۹۴۷۴۳
حرکت آمریکا در مسیر مقابله با برجام

نکته اول: ملت ایران با دشمنی‌های آمریکا‌ آشناست و به آن عادت کرده است. آمریکا دشمن ماست و از دشمن انتظاری جز دشمنی نباید داشت و عده‌ای در داخل کشور که فکر می‌کنند ممکن است دشمن یک روزی برای ملت ما دلسوزی ‌کند یا خدمتی ارائه دهد یا دست ملت ما را بگیرد بدانند که این انتظاری عبث، بیهوده و پوچ است. آمریکا دشمن ملت ماست و برای دشمنی از هر روشی استفاده می‌کند. تاکتیک دشمنی آمریکا روزی حمایت از تروریست‌هاست؛ روزی جنگ عراق را علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل می‌کند و روزی تحریم و تهدید می‌کند؛ یک روز فتنه 88 را شکل می‌دهد و یک روز هم از طریق دیپلماسی دشمنی خود را اعمال می‌کند. آمریکا دشمن است و انتظاری جز این نباید از او داشته باشیم.

نکته دوم: گذشته و تجربه ملت ما نشان می‌دهد که هرگاه قدرت‌های سلطه‌گر، تحریم بیشتری علیه ما اعمال کرده‌اند ما موفقیت‌های بیشتری کسب کرده‌ایم. روی پای خودمان ایستاده‌ایم و از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌ کرده‌ایم و موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌ایم و توانسته‌ایم حرکت‌های ملی و بومی را شروع کنیم. بنابراین نباید تصور کرد که فشار و تحریم‌، تماما به ضرر ماست بلکه منافعی هم دارد.

نکته سوم: این نوع اقدامات آمریکایی‌ها قطعا نقض برجام است و نشان می‌دهد آمریکا‌یی‌ها حتی این‌قدر تعهد ندارند که به یک توافق بین‌المللی که هم 1+5 آن را پذیرفته و هم در شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان یک سند سیاسی ثبت شده است و هم اتحادیه اروپا و جامعه جهانی از آن استقبال کرده‌اند، پایبند باشند و به تعهدات خود در این توافق‌نامه عمل کنند. بنابراین این قدرت سلطه‌گر، یاغی است و تعهدی به توافقات بین‌المللی ندارد.

نکته چهارم: ترامپ با این نوع سیاست‌ها و اجرای پروژه‌های‌ اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی،‌ می‌خواهد سیاست آمریکایی‌ خودش را دنبال کند و قطعا این فضا را به کنگره نیز تزریق می‌کند و سنا و مجلس نمایندگان را تحت تاثیر سیاست‌های خودش قرار می‌دهد. این نوع حرکت‌های سناتورهای افراطی هم موضوع جدیدی نیست. آنها طرح‌های مختلفی را در دست دارند و قبلا اعلام شده که بیش از 50 طرح ضدایرانی در کنگره تهیه شده و هر چند وقت یکبار یکی از آنها مطرح می‌شود. این نوع تحریم‌ها و این نوع محدودیت‌سازی‌ها نقض برجام است و نشان‌دهنده بدعهدی آمریکاست و حاکی از آن است که فعلا آمریکایی‌ها روی جاده مقابله با برجام در حال حرکت هستند.

نکته پنجم: برای ملت ایران، برجام آن‌قدر مهم نیست که بخواهیم به هر شکلی آن را حفظ کنیم. ما یک توافق بین‌المللی را امضا کرده‌ایم و بر تعهدات خود در این توافق پایبندیم اما نه به هر قیمتی. بنابراین اگر آمریکایی‌ها بخواهند به همین شکل روند دشمنی و نقض برجام را ادامه دهند قطعا جمهوری اسلامی ایران فکر دیگری خواهد کرد. قبلا مقام معظم رهبری فرموده‌اند که اگر آنها بخواهند توافق را پاره کنند قطعا ما آن را آتش می‌زنیم زیرا در برجام، بیشتر از آن‌که ما نفع ببریم کفه ترازو به سمت غربی‌ها و به نفع آمریکایی‌هاست بنابراین خیلی اصرار نداریم که حتما و به هر قیمتی برجام ادامه پیدا کند. اما در حال حاضر سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که برجام اجرا شود و آنهایی که این‌قدر ادعای پایبندی به تعهدات بین‌المللی دارند در معرض دید جهانیان محک بخورند.

سید حسین نقوی‌ حسینی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها