۱۶ آذر ۱۳۳۲، ۴ ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مردمی دکتر محمد مصدق در اعتراض به سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا و نیز از سرگیری روابط ایران و بریتانیا دانشجویان دانشگاه تهران دست به تظاهرات زدند.
کد خبر: ۹۷۵۸۶۱
سه قطره خون

این اعتراض از آن جهت اهمیت داشت که روابط ایران و بریتانیا در دوران دولت مصدق که ملی کردن نفت ایران را به دنبال داشت، قطع شده بود و از سوی دیگر آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد و سقوط دولت مردمی دکتر مصدق نقش اساسی را برعهده داشتند.

حال پس از ۴ ماه از این حادثه، معاون رئیس جمهور آمریکا فاتحانه وارد ایران شده است. دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران نقش اول را در هماهنگی و برگزاری این تظاهرات ضد بیگانه و ضد آمریکا و انگلیس برعهده داشته که در اثر درگیری میان دانشجویان و نیروهای امنیتی سه تن از دانشجویان احمد قندچی، آذر (مهدی) شریعت رضوی، مصطفی بزرگ نیا کشته شدند و درست فردای این کشتار نیکسون دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران، قتلگاه دانشجویان اخذ نمود.

از آن سال تاکنون همواره ۱۶ آذر در تجلیل از سه قطره خون / سه دانشجوی کشته شده دانشکده فنی به عنوان روز دانشجو تجلیل و گرامی داشته می شود.

مراسم روز دانشجو در سالهای قبل از انقلاب علیه استبداد داخلی رژیم پادشاهی و استعمار خارجی (آمریکا- بریتانیا) در داخل و خارج از کشور توسط دانشجویان برگزار می گردید. بعد از پیروزی انقلاب_اسلامی دانشجویان با درک شرایط حساس و خطیر زمانه وارد عمل شدند.

همچنان که در دوران پیروزی انقلاب نقش بارزی را ایفا کردند؛ با قبول مسئولیت در سنگرهای مختلف جمهوری اسلامی آگاهانه به وظایف خود عمل نمودند.

جمع زیادی از آنان در نهادهای انقلابی چون جهاد سازندگی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امور تربیتی در آموزش و پرورش، مسئولیت های مهمی را برعهده گرفتند.

دانشجویان مسلمان و انقلابی که در گام اول در کنار ملت، استبداد شاهی را برانداخته بودند. گام دوم را محکم برداشته و با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا (سفارت آمریکا در تهران) استکبار ستیزی و مقابله با مداخله بیگانگان را به نمایش گذاشتند.

دانشجویان در دفاع مقدس نقش ماندگاری حک کردند و حماسه آفریدند و در ادامه در ادوار مختلف انقلاب ایفای نقش کردند.

۱۶ آذر، روز دانشجو فرصتی است برای بازخوانی آرمانها، رسالت ها و مسئولیت های «دانشجو».

دانشجو فرزند زمان خویشتن است و باید در خط مقدم مطالبه گری، پرسش گری، نظارت، نقد عملکردها، فریاد علیه بی عدالتی و تلاش برای تحقق آرمان ها باشد.

امروزه استعمار و استکبار با شگردهای جدید به دنبال بازگشت و نفوذ در داخل کشور است؛ ترویج فرهنگ لیبرالیسم و تلاش برای تغییر رفتار، ذائقه، سلیقه، نگرش حتی نحوه پوشیدن و آشامیدن را در تغییر سبک زندگی دنبال می نماید که هوشیاری همگان به ویژه دانشجویان را می طلبد.

در عرصه داخلی فقر، فساد، تبعیض، بی عدالتی، بی قانونی و شکاف طبقاتی بیداد می کند. رهبر حکیم انقلاب اسلامی همواره علیه این کژی ها فریاد برآورده اند و دانشجویان تا تحقق این آرمانهای بر حق که پرچمدار آن رهبری است نباید از پای بنشیند.

نکته آخر، تلاش بایسته دانشجویان برای تحصیل، کسب علم، تولید علم و تهذیب نفس و اخلاق است. جامعه انتظار زیادی از نسل دانشجو دارد.

دکتر علی دارابی - معاون امور استان های رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها