سخنگوی وزارت خارجه روسیه با تائید اینکه تحریم های این کشور علیه ترکیه هنوز به صورت کامل لغو نشده است، گفت: فکر می کنم آنکارا در جریان وقایع پیش آمده در روابط دو کشور درس لازم را فراگرفته باشد.
کد خبر: ۹۷۲۱۳۶
روسیه: ترکیه از تحریم ها درس را گرفت

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در باره علت لغو نشدن تمامی تحریم های مسکو علیه آنکارا، اعلام کرد: بارها تاکید کرده ایم که تخریب روابط بسیار آسان، اما احیای آن خیلی دشوار است.

وی در نشست خبری که عصر پنجشنبه برگزار شد، افزود: بدون شک تمایل برای بازگشت روابط وجود دارد، اما اجرای یک روند مطرح است. باید پذیرفت زمانی طولانی از دست رفته است و در آن دوره هیچ اقدامی نشد، بلکه کارهایی برای تیره تر شدن مناسبات انجام گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار کرد: طرف ترکیه ای نتیجه گیری های مربوطه را داشته و براساس آنها تصمیم به برقراری مجدد روابط گرفت و اکنون فکر می کنم درس لازم را آموخته باشد.

زاخارووا ادامه داد: اکنون سازوکار بهبودی روابط آغاز شده است، اجرای گام به گام و بازگرداندن روابط به سطح قبلی جریان دارد، ولی آنچه به رویداد غمبار سال گذشته (ساقط کردن بمب افکن روسی) مربوط می شود، این است که طرف ترکیه ای باید اظهار نظر کند.

دیروز سالگرد واقعه ساقط کردن بمب افکن روسی در حال بازگشت از بمباران مواضع تروریست ها در سوریه از سوی جنگنده های اف 16 ترکیه ای بود که سبب شد حدود 10 ماه روابط دو کشور تقریبا به مرحله قبل از قطع برسد.

اجرای تحریم های گسترده اقتصادی و اجتماعی علیه ترکیه به ویژه واردات مواد و محصولات غذایی و کشاورزی و همچنین اقدام مسکو در لغو نظام سفر بدون روادید گردشگران دو کشور، به سقوط ارزش روابط تجاری دو کشور منجر شد.

حدود چهار ماه پیش با پایان مقاومت آنکارا در برابر خواسته مسکو، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه یک نامه به عنوان عذرخواهی خطاب به ولادیمیر پوتین همتای روس خود برای سرنگون کردن هواپیمای نظامی که به کشته شدن یک خلبان آن نیز منجر شد، ارسال کرد که دیدارهای سران و آغاز مذاکرات بازسازی روابط را در پی داشت.

ترکیه یکی از کشورهای عضو اردوگاه غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا شناخته می شود که از حدود شش سال پیش خواستار سرنگونی حکومت بشار اسد شدند. این راهبرد تشکیل و سازماندهی دهها گروه تروریستی بین المللی از جمله داعش و جبهه النصره و آغاز جنگ شهرها را در پی داشت که دامنه آن نیز عراق را شامل شد، جان دهها هزار غیرنظامی به ویژه زنان و کودکان را گرفت و به ویرانی بسیاری از شهرهای این دو کشور منجر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناروند
-
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
۰
۰
سخنگوشون خیلی بهتر و با اعتماد بنقس بیشتر از سخنگوی ما صحبت میكنه

نیازمندی ها